پیش بینی رشد بورس و معرفی صنایع مقبول و متاثر از کاهش دلار

تحلیلگر بازار سرمایه با اعلام دلایل ریزش های شدید شاخص و قیمت ها و پیش بینی رشد بورس ، صنایع مقبول و متاثر از کاهش دلار را معرفی کرد.

به گزارش بیداربورس، ابراهیم سماوی با اشاره به اصلاح حداقلی دیروز شاخص بورس و حذف هیجان صف‌های فروش درباره وضعیت فعلی و آینده بازار به دنیای اقتصاد اعلام کرد: به دنبال بیانات رهبری پیرامون مذاکرات برجام، روشن شدن موتور اخبار مثبت برجام در روزهای آینده و فروکش کردن نسبی انتظارات تورمی در بخش‌های مختلف اقتصادی دور از انتظار نخواهد بود. به نظر می‌رسد کاهش انتظارات تورمی دیر یا زود همه بازارهای مالی از بازار سرمایه گرفته تا بازار خودرو را در بر گیرد.

در روزهای گذشته هم سفته‌بازی در بین بازارها کمتر و جریان نقدینگی بازارهای مالی به‌طور موقت متوقف شد. همچنین نیمی از متقاضیان خرید خودروهای داخلی و مونتاژی از خرید خودرو انصراف دادند که ناشی از کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد و کاهش انتظارات تورمی است.

بورس چند هفته‌ای است که ریزش کامودیتی‌ها را در سطح جهانی را به دقت زیرنظر دارد و با توجه سهم 60 تا 70 درصدی شرکت‌های کامودیتی‌ محور، سقوط قیمت‌های جهانی در کنار عقب‌نشینی دلار و ورود به کانال 40 هزار تومانی و کاهش انتظارات تورمی، صنایع کامودیتی‌ محور بازار با ریزش‌های شدیدتر روبرو شدند و دیروز هم منجر به خروج نقدینگی از این صنایع شد.

نکته حائز اهمیت این است که گروه خودرو با سهم 5 درصدی از بورس در اغلب موارد به عنوان لیدر بازار عمل می‌کند. برهمین اساس با وجود انتشار صورت‌های مالی تلفیقی جذاب برخی بانک‌ها اما زور این گروه به خودرو نرسید و بازار منفی بود.

ریزش گروه خودرو نیز ناشی از نامه هفته گذشته مدیرعامل ایران‌خودرو بود و درست زمانی که بازار سهام به استقبال تعطیلات پایان هفته رفته بود، نامه‌ای مبنی بر تفاوت قیمت‌گذاری دستوری و قیمت تولیدی ایران‌خودرو منتشر شد که براساس مصوبات دولت باید زیان ناشی از قیمت‌گذاری دستوری را تقبل کند.

با این وجود انتظار می‌رود بازار در روزهای آینده صرف‌نظر از توجه به اخبار بین‌المللی به گزارش‌های بنیادی، وزن بیشتری دهد. البته با توجه به کاهش دلار  نرخ ارز و انتظارات تورمی باید شاهد ادامه‌دار بودن اصلاح قیمتی بازار بود ولی می‌تواند فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران فراهم کند. 

بورس در صورت اعلام اخبار مثبت از برجام و توافق‌های سیاسی و بین‌المللی، روزهای خوشی را در پیش خواهد داشت. در این صورت ابتدا صنایع موسوم به برجامی مانند بانک، حمل‌ و نقل و خودرو با استقبال بیشتری روبرو خواهند شد و صنایع متاثر از دلار هم باید در انتظار اصلاح قیمتی کوتاه مدت باشند.

از سوی دیگر ممکن است در کوتاه‌مدت شوک‌های هیجانی گذرا به بازار و سرمایه‌گذاران وارد شود اما به دلیل کاهش انتظارات تورمی و کاهش هزینه‌های حمل‌ و نقل شرکت‌های صادراتی و هزینه‌های پنهان بابت کاهش تحریم، صادرات این شرکت‌ها افزایش می یابد و موجب رونق نسبی بازار خواهد شد.

کد خبر 30619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =