۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
برجام با بورس چه می‌کند؟

احیای برجام یکی از مهم‌ترین موضوعات سیاسی امروز دنیاست و به نتایج خوبی هم رسیده و بسیاری از کشورها را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد که در این میان فعالان بازار سرمایه ایران نیز گوشه چشمی به اتفاقات این حوزه و تاثیر آن روی این بازار دارند.

به گزارش بیدار بورس، مذاکرات وین این روزها در جدی‌ترین سهم ممکن پیش می‌رود و آنطور که از سوی مقامات کشورهای مختلف اعلام شده، مذاکرات به طور جدی در سه کارگروه هسته‌ای، تحریمی و ترتیبات اجرایی در حال انجام است.

امروز جلسه کمیسیون مشترک برجام با هدف جمع‌بندی نهایی سه کارگروه قرار است برگزار شود و با وجود اینکه مقامات آمریکایی معتقدند که مذاکرات غیرمستقیم آرام‌تر از مذاکرات مستقیم پیش می‌رود و می‌توان امید به توافق در هفته‌های آتی داشت، پوتین به احیای برجام بسیار خوش‌بین است.

در این میان، محمدجواد ظریف از وجود نشانه‌های مثبت در هر دو مسیر وین و منطقه خبر داد و گفت: همزمان با مذاکرات عراقچی برای احیای برجام، دیدارهایی از کشورهای حاشیه خلیج فارس با هدف طرح صلح هرمز برای منطقه‌ انجام شده است.

در صورتی که برجام به نتیجه برسد و آمریکا بار دیگر با لغو تحریم‌ها به این توافق برگردد، طبیعتا قیمت دلار با کاهش همراه خواهد بود و این موضوعی است که برخی از فعالان بازار سرمایه را نگران می‌کند، چراکه سود شرکت‌های بورسی صادرات محور با این کاهش قیمت دلار، کاهش یافته و می‌تواند بازار را منفی کند.

البته برخی از کارشناسان نیز معتقدند که با لغو تحریم‌ها شرایط برای صادرات شرکت‌های بورسی تسهیل شده و بسیاری از هزینه‌های این شرکت‌ها نیز برای صادرات کاهش خواهد یافت و این امر می‌تواند سوددهی شرکت‌های صادرات محور را افزایش دهد.

بنابراین نمی‌توان گفت که با لغو تحریم‌ها و کاهش قیمت دلار، لزوما بازار سرمایه با شرایط منفی روبرو خواهد بود، چراکه بسیاری از مشکلات اقتصادی داخل کشور و مولفه‌های تاثیرگذار بر اقتصاد، امکان بهبود می‌یابند و از سوی دیگر هزینه‌های تولید و صادرات برای شرکت‌ها نیز کاهش خواهد یافت.

حال پیش از هرچیز باید دید که مذاکرات وین چگونه پیش می‌رود و در نهایت به توافق منجر خواهد شد یا اینکه کشورها در بازگشت به تعهدات و لغو تحریم‌ها به مشکل می‌خورند؟ هرچند که به نظر می‌رسد در نهایت برجام احیا شود و نکته حائز اهمیت دراین خصوص زمان احیای آن و بازگشت کشورها به تعهدات خود است.

کد خبر 3081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =