تحلیل دو کارشناس از اوضاع اخیر بورس و پیش بینی اقبال به سه گروه

دو تحلیلگر بازار سرمایه با ارزیابی وضعیت اخیر بورس، پیش بینی روند متعادل و نسبتا مثبت و با پیشرانی سه گروه مهم کردند.

به گزارش بیداربورس، دو تحلیلگر بازار سرمایه با ارزیابی وضعیت معاملات در هفته پایانی خرداد در گفت و گو با دنیای اقتصاد پیش بینی کردند بورس هفته جاری روندی متعادل و نسبتا مثبت با پیشرانی سه گروه مهم داشته باشد.

**تیر رو به‌ رشد؟

کامل ابراهیمیان: هفته گذشته تقریبا تمامی گزارش‌های عملکرد سالانه شرکت‌های بورسی در سال ۱۴۰۱ منتشر شد. مهم‌ترین گزارش‌ها مربوط به خودروسازان و بویژه دو خودروساز بزرگ بود که زیان‌های سنگینی را اعلام کردند. طبیعتا قیمت‌گذاری دستوری در سال‌های گذشته و بویژه در سال ۱۴۰۱ باعث شد سه خودروساز بزرگ بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته بسازند.

از سوی دیگر بازارهای جهانی شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها بود که این موضوع بیش از همه متاثر از کاهش نسبی تورم در اقتصادهای بزرگ جهان و بالطبع عدم افزایش مجدد نرخ بهره بود که باعث شد حتی برخی کامودیتی‌ها شاهد روند صعودی باشد. مجموعه این عوامل در کنار ثبات بازار ارز بعد از افت هفته‌ های گذشته باعث شد بازار تقریبا متعادل باشد. البته در اوایل هفته بازار سرمایه منفی آغاز به کار کرد اما با گذشت چند روز روند معاملات سیر طبیعی به خود گرفت و این روند را تا پایان هفته ادامه داد.

شرکت‌های بورسی در سال ۱۴۰۱حدود هزار هزار میلیارد تومان سود شناسایی کردند و برآورد می شود سال جاری بتوانند کمی بیشتر از این سود بسازند. با قرار گرفتن در فصل مجامع، اکثر شرکت‌ها سود تقسیمی را در برنامه دارند و بخشی از این سود تقسیمی در ماه‌های پیش رو مجدد در بازار سهام سرمایه‌گذاری خواهد  شد.

برآورد می شود بعد از فصل مجامع با توجه به رکود سایر بازارها، وضعیت بهتر و روند روبه‌رشدی در شاخص کل و ارزش بازار شرکت‌ها مشاهده شود. ضمن اینکه عملکرد فصل بهار شرکت‌ها نیز احتمالا تا انتهای تیرماه منتشر می‌شود و برآورد می‌شود عملکرد بهار نسبت به مدت مشابه سال قبل مطلوب‌تر باشد. این موضوع پیشرانی برای بهبود وضعیت آتی بورس خواهد بود.

با توجه به اصلاحی که بازار طی دو ماه اخیر تجربه و بیش از ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان از ارزش بازار افت کرد، نسبت P/ E بازار و P/ E آینده‌نگر در وضعیت مساعدی برای سرمایه‌گذاری قرار گرفته است. هر چند افزایش نرخ سود بین‌بانکی یکی از تهدیدات رشد آتی بازار سرمایه است اما با توجه به اینکه سرمایه‌ گذاری در بازار سرمایه مشمول معافیت مالیاتی می‌شود در قیاس با بقیه بازارها و رکود آنها جریان ورود نقدینگی به بازار سرمایه در ماه‌های پیش رو بهتر خواهد شد. هفته پیش رو روندی متعادل و نسبتا مثبت با پیشرانی گروه پالایشی، قطعه‌سازان و صنایع غذایی بویژه گروه زراعت خواهیم داشت.

**زمان خرید پله‌ای است؟

علی عصاری: طی چند هفته گذشته بازار شنبه‌ها را منفی شروع کرده بود. البته این روال در هفته گذشته مقداری متفاوت بود. آخرین هفته خرداد ماه برای بازار سرمایه هفته‌ای بسیار متفاوت و بی‌خطر بود اما بورس لاجرم از اخبار سیاسی و نرخ دلار اثر گرفت. بطور کلی روند معاملات در خرداد کم‌رمق بود. با این وجود آخرین هفته خرداد نسبت به کل این ماه وضعیت بهتری داشت. به نظر می‌رسد رفته‌رفته نشانه‌هایی پیدا می‌شود تا نشان دهد بازار حرکت را شروع می‌کند.

بازار سرمایه در نقطه‌ای با حجم معاملات ثابت آرام گرفته که این اتفاق در دوره های قبلی صعود نیز افتاده بود. البته این موضوع به معنای آغاز دوره صعودی از این نقطه نیست اما این روال و چرخه متعادلی که بازار گرفته نشان می‌دهد خرید پله‌ای گزینه‌ای کم‌ریسک است. در این میان نقدینگی از سهام گروه شیمیایی و پالایشی در حال خروج بوده و یا عدم رغبت به خرید وجود دارد. خودرویی‌ها نیز متاثر از اخبار مختلف بسیار بد ظاهر شدند. به نظر می‌رسد بازار سرمایه به‌تدریج از حالت رکود و کم‌جانی خارج شود.

چنانچه حجم معاملات رفته‌رفته افزایش یابد می‌توان به بازار سرمایه امیدوار بود. اما چشم‌انداز کلی بازار سهام مثبت است. در تیر ماه اکثر مجامع EPSمحور برگزار می‌شوند و این اتفاق می‌تواند ظرفیت مناسبی برای گروه‌های شیمیایی و پالایشی باشد. به نظر می‌رسد هفته پیش رو هفته‌ای متعادل و همچنان متاثر از قیمت دلار، توافقات و اتفاقات سیاسی در حال وقوع باشد. چنانچه دلار در کف قیمتی باشد، قطعا باید خرید پله‌ای آغاز شود اما ممکن است بازار چند هفته‌ای درجا بزند و مجدد به حرکت ادامه دهد.

هفته اول تیرماه برای پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها احتمالا هفته بهتری خواهد بود. البته در این میان صنایع کوچک‌تر مانند سیمانی، غذا و ... نیز وضعیت بدی ندارند اما شیمیایی‌ها و پالایشی‌ها مدت‌ها است فراموش شدند و این هفته می‌تواند هفته اقبال به این دو گروه باشد. به طور کلی به نظر می‌رسد این هفته متعادل باشد. امید ایت بازار اولین روز از هفته را پرقدرت شروع کند. چرا که شروع پرقدرت بازار نشان از حرکت صعودی در ادامه مسیر دارد.

کد خبر 31008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =