۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
شوک یک شورش به بازار نفت

روسیه، ۲۴ ژوئن با شورش گروه واگنر به ریاست اوگنی پریگوژین مواجه شد اما اقدام به این کودتا، سوالاتی را در خصوص سلطه کرملین بر این تولیدکننده اوپک پلاس و صادرکننده بزرگ نفت ایجاد کرد.

به گزارش بیداربورس، پس از یک روز پرتنش که طی آن، نیروهای مزدور اوگنی پریگوژین پس از به دست گرفتن کنترل روستوف-آن-دون، به سمت مسکو پیشروی کردند و بیم بروز جنگ داخلی در روسیه را برانگیختند، توافقی برای کاهش تنش‌ حاصل شد. پریگوژین پس از گفتگو با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس که به عنوان واسطه برای پوتین عمل کرد، به نیروهای خود دستور داد به پایگاه‌های خود برگردند.

خبرگزاری تاس گزارش کرد دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته است که پرونده کیفری علیه پریگوژین بسته خواهد شد و او اکنون در راستای مفاد توافق، به بلاروس خواهد رفت.

پیش‌تر، پوتین، پریگوژین را برای این شورش، به خیانت متهم کرده بود. این شورش در شرایطی روی داد که نیروهای نظامی روسیه در اوکراین، شکست‌های مکرری را متحمل شده بودند و اقتصاد این کشور با تحریم‌ها و مکانیزم سقف قیمت برای فروش نفت، دست و پنجه نرم می‌کند.

پل شلدون، مشاور ارشد ژئوپلیتیکی "اس اند پی گلوبال کامادیتی اینسایتس"، گفت: تشدید درگیری نظامی داخلی در روزهای آینده، ممکن است تقاضا برای ذخیره سازی را حداقل به طور موقت، در بازار نفت افزایش دهد.

تصمیم روسیه برای حمله به اوکراین از زمانی که سربازان روسی در فوریه سال ۲۰۲۲ از مرز عبور کردند، باعث نوسان شدید قیمت در بازار نفت شده است. نفت برنت از ۱۰۰ دلار و ۴۹ سنت در هر بشکه در ۲۳ فوریه که یک روز پیش از آغاز حمله روسیه بود، به ۱۳۷ دلار و ۶۴ سنت در روزهای پس از آغاز این منازعه صعود کرد. قیمت‌ها از آن زمان کاهش پیدا کرده و نفت برنت در ۲۳ ژوئن، به ۷۳ دلار رسید.

طبق جدیدترین نظرسنجی پلاتس از تولید اوپک پلاس، روسیه در ماه مه، ۹.۴۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است. تحلیلگران اکنون نگران هستند که شورش نافرجام پریگوژین می‌تواند نوید دوره‌ای از آشفتگی سیاسی در داخل روسیه باشد زیرا موقعیت پوتین و متحدان سیاسی او در کرملین احتمالا با این کودتا، آسیب دیده است. از طرف دیگر، با شکست پریگوژین، پوتین می‌تواند در موقعیت قوی‌تری برای ادامه جنگ در اوکراین ظاهر شود.

جورج ولوشین، تحلیلگر جرایم مالی بین‌المللی مستقر در پاریس و کارشناس روسیه در این باره گفت: خطر اصلی این است که اقدامات پریگوژین منجر به کودتای کاخ شود یا برخی از دستگاه‌های امنیتی، تهور پیدا کرده و علیه پوتین و اطرافیانش اقدام کنند. در این صورت، مطمئنا بی‌ثباتی ناگهانی، منجر به آشفتگی بازار نفت و احتمالا افزایش قیمت نفت به ۹۰ دلار در هر بشکه خواهد شد.

بر اساس گزارش پلاتس، پوتین، روسیه را از طریق اتحاد تولیدکنندگان اوپک پلاس، با کشورهای اوپک همسو کرده است. تحریم‌های گروه هفت و تعیین سقف قیمتی برای فروش نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه باعث شده است  جریان صادرات نفت اورال از بازارهای سنتی اروپا به آسیا تغییر مسیر پیدا کند و به کرملین، یک حیات اقتصادی برای ادامه جنگ در اوکراین داد.

کد خبر 31081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =