تصویری از حال و آینده قراردادهای اختیار معامله برای ۴۷ نماد بورسی و فرابورسی

کارشناس بازارسرمایه با اشاره به مزایا و معایب قراردادهای اختیار معامله برای ۴۷ نماد بورسی و فرابورسی، تصویری از حال و آینده این ابراز ارایه کرد.

به گزارش بیداربورس، بهنام عظیم‌وند مدیر معاملات مشتقه کارگزاری آرمون بورس با اشاره به اینکه ابزار مشتقه یکی از جذاب‌ترین ابزارهای نوین مالی است به دنیای اقتصاد اعلام کرد: با توجه به شرایط فعلی بازار سرمایه و روند رو به‌ رشد معاملات ابزارهای مالی ‌طی سال‌های گذشته و جذابیت معاملات اوراق مشتقه سهام جهت پوشش‌ریسک، معاملات اهرمی، کسب سود در بازارهای نزولی و... برای فعالان به دلیل پایین‌ بودن کارمزد می‌توان آن را بازاری جذاب و حرفه‌ای با بازدهی بالا برای سرمایه‌گذاران دانست.

اگر سرمایه‌گذاران به‌ دنبال بازدهی فراتر از سهام هستند پیشنهاد می‌شود فعالیت در بازار قراردادهای اختیار معامله سهام را آغاز کنند. قراردادهای اختیار معامله اوراق یا همان آپشن، بازاری دو طرفه است که به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران این اجازه را می‌دهد تا استراتژی‌های انعطاف‌پذیرتر و پیچیده‌تری که می‌توانند تحت هر سناریوی بازار سودآور باشند، ارائه دهند.

قراردادهای اختیار معامله دارای مزایا و معایبی است. از جمله مزایای آن عدم محدودیت دامنه‌نوسان، وجود اهرم مالی، کارمزد اندک، امکان سرمایه‌گذاری با مبلغ اندک و کسب بازدهی از روند نزولی بازار و برخورداری از معافیت مالی و پوشش‌ ریسک است.

از معایب قراردادهای اختیار معامله سهام، زیان‌های هنگفتی است که به سرمایه‌گذاران تحمیل می‌شود. بنابراین سرمایه‌گذاران حتما با آموزش کامل وارد این بازار شوند تا با استراتژی‌های متنوع حتی در حالت ریزش بازار هم به سوددهی برسند. 

اصلاحات بازار طی هفته‌ گذشته موجب ‌شد قیمت‌های فعلی  ارزنده و جذاب باشد و برای سرمایه‌گذاران تکنیکالی و بنیادی اکثر سهم‌ها به نقطه حمایتی رسیده‌اند و برای رشد نیاز به تاییدیه ابزارهای تکنیکالی دارند اما فعلا" محرک قوی مانند ارزش معاملات برای روند صعودی بازار وجود ندارد و مادامی‌که ارزش معاملات به حدنصاب معمول نرسد، نمی‌توان انتظار شروع روند صعودی داشت.

اصلاح بازار هم در این شرایط بی‌تاثیر از روند دلار نبوده و با توجه به دلار ۴۵ تا ۵۰ هزار تومانی بازار همچنان می‌تواند نوسانی بوده و شاید به این روند ادامه دهد.

با این اوصاف قراردادهای اختیار معامله سهام به دلیل ارزندگی سهام‌ و قرارگرفتن در نقطه حمایتی به‌ تدریج از اوایل هفته گذشته با استقبال سرمایه‌گذاران روبرو شده و حجم و ارزش معاملات قراردادهای اختیار معامله افزایش یافت و حقیقی ها با سهم ۸۶ درصدی بیشترین ‌درصد فعالیت را در بازار قراردادهای اختیار معامله داشتند.

بنابراین سرمایه‌گذاران و فعالان این نقطه را بسیار جذاب و ارزنده می‌دانند. با این تفاوت که باید با توجه به اصلاح زمانی شاخص و تاریخ سر رسیدهای قراردادهای اختیار معامله، ریسک‌ها کنترل شود.

در حال‌ حاضر قراردادهای اختیار معامله برای ۴۷ نماد بورسی و فرابورسی لحاظ شده و "خساپا، خودرو، شستا، اهرم و دی" از جمله نمادها پایه و قابل توجه از نظر حجم و ارزش معاملات هستند و با توجه به جذابیت بازار قراردادهای اختیار معامله و دو طرفه‌بودن بازارمشتقه و امکان تعریف استراتژی‌های متنوع برای پوشش‌ریسک، آینده بسیار روشنی در انتظار این بازار خواهد بود.

کد خبر 31159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =