مگر نگفتید "دولت مداخله‌ای در بورس ندارد"؟ پس چه شد

فردین آقابزرگی مدیرعامل شرکت سبدگردان نیکان در گفتگو با بورس‌نیوز در خصوص انتشار نامه افزایش نرخ خوراک و سوخت گازی صنایع و تاثیر منفی آن بر بازار، بیان کرد: اصالت نامه‌ای که در فضای مجازی در خصوص افزایش نرخ خوراک گازی و سوخت گاز صنایع منتشر شده، هنوز بصورت رسمی تایید یا تکذیب نشده؛ اما با فرض اصالت این نامه و تایید خبر افزایش نرخ گاز هم نباید بازار سرمایه چنین واکنشی نشان می‌داد.

به گزارش بیداربورس فردین آقابزرگی مدیرعامل شرکت سبدگردان نیکان در گفتگو با بورس‌نیوز در خصوص انتشار نامه افزایش نرخ خوراک و سوخت گازی صنایع و تاثیر منفی آن بر بازار، بیان کرد: اصالت نامه‌ای که در فضای مجازی در خصوص افزایش نرخ خوراک گازی و سوخت گاز صنایع منتشر شده، هنوز بصورت رسمی تایید یا تکذیب نشده؛ اما با فرض اصالت این نامه و تایید خبر افزایش نرخ گاز هم نباید بازار سرمایه چنین واکنشی نشان می‌داد. یکی از معیارهای تعیین قیمت سهم‌ها یا ارزش شرکت‌ها، سودآوری هر شرکت است. وقتی میانگین P/E بازار حدود ۱۰ و میانگین P/E فوروارد بازار حدود ٧.٥ است؛ یعنی تمامی تهدیدها از سوی سیاست‌گذاران(دولت و مجلس) در قیمت سهام لحاظ شده و بیش‌واکنشی سهامداران، تحت تاثیر هیجان بوده است. 

آقابزرگی ادامه داد: اما حتی در صورت کذب بودن این نامه، محور توجهات و خواسته ذینفعان بازار سرمایه، نهاد ناظر است. سازمان بورس و اوراق بهادار باید بلافاصله وارد عمل شود و بر اساس بند ۸ و بند ۱۱ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار، از تخلفاتی که منتهی به مخدوش کردن منافع ذینفعان بازار سرمایه می شود؛ جلوگیری کند. اگر شرکت ملی نفت یا وزارت صمت یا هر نهاد دولتی دیگر، تصمیمی اتخاذ کند که ٥٠ میلیون سهامدار متضرر شوند، سازمان بورس باید ورود کرده و  در راستای احقاق حق سهامداران، موضوع را تعیین تکلیف کند. سال گذشته هم چندین بار مسائلی از این دست (مثل عرضه خودرو در بورس کالا) مطرح شد که روی بازار تاثیرگذار بود؛ اما واکنش موثری از سازمان بورس ندیدیم. باید سازمان بورس بلافاصله مرجع صادر کننده نامه‌ها و بخشنامه‌ها را بخواهد و مطالبه گری کند. 

وی تصریح کرد: مگر قرار نبود دولت دخالتی در بازار سرمایه نداشته باشد؟ علیرغم بازگو کردن این نکته توسط رئیس سازمان بورس اوراق بهادار که "دولت هیچ مداخله ای در بازار سرمایه ندارد"، این نامه نمونه بارز مداخله دولت در بازار سرمایه است. اتخاذ چنین تصمیماتی روند بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می دهد و انتظار می‌رود رئیس سازمان بورس فورا ورود کند.

کد خبر 31199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =