تولید بنزین پالایشگاه‌ها به ۱۱۵ میلیون لیتر در روز افزایش یافت

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش کشور گفت: روزانه بین ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود که تاکنون پاسخگوی تقاضا بوده است.

به گزارش بیداربورس ناصر عاشوری با اشاره به آخرین وضعیت تولید بنزین در پالایشگاه‌های کشور عنوان کرد: روزانه بین ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود که تاکنون پاسخگوی تقاضا بوده است اما در برخی مواقع به دلیل تعمیرات اساسی کمی تولید بنزین افت و خیز دارد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش کشور گفت: الان رقم مصرف بنزین نیز در حدود همین ۱۱۵ میلیون لیتر در روز است که البته با آغاز تعطیلات این رقم بیشتر خواهد شد و سپس افت پیدا می‌کند. 

وی افزود: توصیه ما این است که دولت راهکارهایی را اجرایی کند تا بتواند با همین میزان تولید بنزین، مصرف را مدیریت کرده و به آن پاسخ دهد. یکی از راهکارها توسعه صنعت سی‌ان‌جی و افزایش سهم آن در سبد سوخت است که می‌تواند جایگزین بنزین شود.

عاشوری تاکید کرد: همچنین مصرف بنزین خودروهای داخل کشور دو برابر استاندارد جهانی است، یعنی خودروهای ما در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۱۲ لیتر مصرف بنزین دارد که این عدد باید با اصلاح صنعت خودروسازی به نصف برسد. اگر این اتفاق بیفتد می‌توان مصرف بنزین را کنترل کرد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش کشور گفت: تولید بنزین در سال جاری نسبت به گذشته نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش نیز داشته است، اما طبیعتا با ظرفیت فعلی ما نمی‌توانیم مثلا به تقاضای روزانه ۱۵۰ میلیون لیتر بنزین را پاسخ دهیم، مگر اینکه سایر پالایشگاه‌ها از جمله طرح مهر خلیج فارس به بهره‌برداری برسد.

طبق پیش‌بینی مرکز مطالعات زنجیره ارزش در سال جاری با افزایش روند مصرف بنزین، کشور با کسری روزانه ۱۳ میلیون لیتر بنزین مواجه خواهد شد که ارزبری ناشی از آن حدود ۲.۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود. به نظر می‌رسد با آغاز تابستان مصرف بنزین از تولید پیشی گرفته و ایران از حالت تراز صفر به منفی خارج شود.

کد خبر 31269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =