تعرفه‌ جدید گاز بدون افزایش نرخ اما با تغییر در پلکان‌های مصرفی

آیین‌نامه جدید تعرفه‌ گاز، بدون افزایش نرخ و با محوریت پاداش مصرف بخش خانگی و غیرخانگی از جمله صنایع بورسی و غیر بورسی و مشترکان عمده ابلاغ خواهد شد.

به گزارش بیدار بورس، مسلم رحمانین مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز  به تسنیم اعلام کرد: بر اساس جز یک بند ز و ل تبصره ۱۵ قانون بودجه باید الگوی مصرف مجددا بررسی شده و تعرفه‌های گاز برای پلکان‌های مختلف تعیین شود.

با همکاری کمیسیون انرژی مجلس، پیشنهادات به دولت ارائه و مصوبه اخذ و آیین نامه جدید تعرفه‌ها بزودی اعلام خواهد شد. تفاوت آیین نامه جدید نسبت به تعرفه سال گذشته این است که پلکان‌های مصرف به جای ۷۵، ۱۰۰ مترمکعبی است. برای هر اقلیم از ۵ اقلیم سقف مصرف مشخص شده که در گذشته این تعیین الگوی مصرف به شفافیتی که در آیین نامه جدید وجود دارد، نبود.

در آیین نامه جدید، پاداش مصرف و خوش مصرفی برای بخش خانگی و غیرخانگی از جمله صنایع بورسی و غیر بورسی و مشترکان عمده اعلام خواهد شد. جریمه پرمصرفی همان پلکان‌های ۱۱ و ۱۲ خواهد بود که تعرفه‌های نهایی از آنها اخذ می شود.

در آیین نامه جدید هیچ افزایش تعرفه‌ای نسبت به گذشته نداشته‌ و فقط پلکان‌ها تغییر کرد. تعرفه‌ها بر اساس همان آیین نامه آذر سال گذشته بوده اما  این تعرفه‌ها زمستان سال گذشته با دستور رئیس جمهور مشمول ۷۰ درصد تخفیف شد که در سال جاری دیگر شامل حال مشترکان نمی شود.

الگوی مصرف به‌این گونه است که در سه پلکان اول، الگوی مصرف متعارف بوده و پلکان‌های بعدی به ترتیب مصرف متوسط، پرمصرف و بسیار پرمصرف خواهند بود که برای بسیار پرمصرف‌ها بحث قیمت ۶ هزار تومان به ازای هر مترمکعب سال جاری اجرایی خواهد شد.

۷۵ درصد مشترکان، الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و تعداد مشترکان بسیار پرمصرف که بیش از۳ برابر الگو مصرف گاز دارند، کمتر از یک درصد است.

کد خبر 31392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =