تبعات قیمت‌گذاری دستوری بر صنایع بورسی و انتقاد از تصمیمات شبانه دولت

تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به تبعات اعمال قیمت‌گذاری دستوری بر صنایع بورسی و بازار سهام، اعلام کرد: بورس با ریسک دولت و تصمیمات شبانه، پویایی نخواهد داشت.

به گزارش بیداربورس، کامل ابراهیمیان با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله بورس در این روزها، مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و سوخت گاز است به دنیای اقتصاد اعلام کرد: موضوع در نگاهی کلان اعمال قیمت‌گذاری دستوری روی صنایع بورسی است. متاسفانه یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌های بازار سرمایه همچنان از سمت قانون‌گذاران و دولت‌ها به بازار تحمیل می‌شود و به کاهش سنگین ارزش بازار شرکت‌ها و خروج گسترده سرمایه‌گذاران از بورس می انجامد.

به‌نظر می‌رسد دولت با هدف تامین کسری‌ بودجه از محل درآمد شرکت‌ها و بویژه شرکت‌های سهامی عام فشار مضاعفی بر آنها آورده است. البته این داستان جدید نیست و سال‌ها است در بازار سرمایه تکرار می شود اما در کنار این اتفاق در میان و بلند مدت ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه افزایش یافته و منجر به خروج سرمایه‌گذاران، کاهش ارزش سهام شرکت‌ها و کاهش سودآوری آنها می شود.

برای مثال طی سه سال‌گذشته ارزش بازار شرکت‌های پتروپالایشی به‌رغم چندین‌ میلیارد دلار افزایش سرمایه از محل آورده سهامداران بیش از ۱۰۰‌میلیارد دلار کاهش داشت که این افت ارزش بالغ بر ۶۰‌ درصد افت ارزش بازار شرکت‌های پتروپالایشی را شامل می‌شود. برای اینکه این ریسک کاهش پیدا کند باید در قدم اول اقتصاد پیش‌بینی‌پذیری داشت.

متاسفانه دولتمردان در حرف و شعار از پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد ید طولایی دارند اما بحث به‌عمل که می‌رسد تصمیمات دچار روزمرگی شده و تنها چیزی که اهمیت دارد تامین کسری‌ بودجه است و درنظر نمی‌گیرند سرمایه‌گذاران طی دهه‌های گذشته با دید کسب بازدهی در بازار سهام سرمایه‌گذاری کردند. در دهه‌ گذشته صنایع پترو پالایشی بیش از ۳۴‌ میلیارد دلار افزایش سرمایه داشتند که در طرح‌های توسعه‌ای کشورها سرمایه‌گذاری شده ولی امروز این سرمایه‌ گذاری به دلیل تصمیم دولت درخصوص افزایش نرخ خوراک و سوخت صنایع آنها در حال ازبین‌رفتن است.

تنها کاری که دولت‌ها باید انجام دهند بازگشت فرمول قیمت‌گذاری خوراک و سوخت است. دولت به‌جای قیمت‌گذاری دستوری باید فرمول موجود را بهینه کرده و برخی از هاب‌های مرتبط با ارزش‌گذاری نرخ سوخت را حذف کند. از سوی دیگر باید ریسک سرمایه‌گذاری در بازار شفاف و مولدی مانند بورس را کاهش دهد نه اینکه ریسکی بر آن بیفزاید.

در قدم اول دولت باید برای تامین کسری‌ بودجه به سراغ منابع دیگری مانند درآمدهای مالیاتی برود. فرار مالیاتی سرسام‌آوری داشته که در صورت جلوگیری از آن دولت نیازی به تامین کسری‌ بودجه از محل بازار سرمایه و دست درازی به سرمایه سهامداران خرد در شرکت‌های سهامی‌عام  نخواهد داشت.

بررسی عملکرد شرکت‌ها طی خرداد ماه و فصل بهار نسبت به مدت مشابه قبل نشان می‌دهد که با رشد درآمد بیش از ۳۰‌ درصدی همراه بودند و علاوه‌بر آن برخی صنایع مانند قند و شکر، دارویی و بانک‌ها رشد درآمد بیش از ۸۰‌ درصدی و صنعت سیمان، زراعت و محصولات لبنی نیز افزایش درآمد ۵۰‌ درصدی داشتند.

فولادی‌ها و سنگ‌آهن نیز رشد درآمد داشتند اما در مقابل برخی صنایع از جمله صنعت پتروشیمی به دلیل اعمال قیمت‌گذاری دستوری و تعیین نرخ ارز ۲۸‌.۵ هزار تومانی شاهد کاهش درآمد بود. تا زمانی‌که ریسک دولت و تصمیمات شبانه از سر بازار سرمایه کم نشود، پویایی بورس را شاهد نخواهیم بود. در صورت ادامه چنین وضعیتی سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند به بازارهای نامولد وارد شوند. بنابراین این بازار باید از ریسک قوانین و مقررات یک‌شبه عبور کند.

کد خبر 31436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =