شفاف سازی از پروژه و قراردادهای ایران مال و ارزش ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی

عضو هیات کارشناسی و اعضای هیات مدیره ایران مال با بررسی وضعیت پروژه و قراردادها از ارزش گذاری ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی این مجموعه در ۶ ماه گذشته خبر دادند.

به گزارش بیداربورس، اولین جلسه بررسی وضعیت نماد بانک آینده با غیبت ۲۲ ماهه از تابلو معاملات با حضور اعضای هیات‌مدیره بانک و مدیران فرابورس برگزار و وضعیت پروژه ایران مال، قراردادها و ارزش‌گذاری این مجموعه اعلام شد.

بر اساس این گزارش، علیرضا زندیه مدیرعامل شرکت توسعه امور بین‌الملل ایران مال، مجموعه بزرگ ایران مال را معرفی کرد و گفت: بازار بزرگ ایران یا همان ایران مال یکی از پنج مال برتر دنیا به لحاظ وسعت است. ایران مال از لحاظ موقعیتی  دسترسی منحصر به فردی دارد. در این مجموعه خدمات متنوع فرهنگی و تجاری ارائه می‌شود.

وی افزود: این مجموعه از سال ۹۰ فعالیت‌ها را آغاز کرد و تاکنون هم در حال فعالیت عمرانی است. بطور تقریبی ۸۵ درصد این مجموعه در حال بهره‌برداری است و به‌زودی ۱۵ درصد باقی‌مانده هم به بهره‌برداری خواهد رسید. خلاصه قرارداد شرکت IMCC با شرکت توسعه امور بین‌الملل ایران مال، واگذاری مدیریت، راهبری و نگهداری مجموعه ایران مال است. در این قرارداد، بندی به اسم ارزش‌ افزوده وجود دارد که حاصل ارزش تفاضلی ایران مال در زمان قرارداد و قیمت روز کارشناسی است.

*خدمات اپراتورها در پروژه‌های بزرگ دنیا

رحیمی عضو هیات‌ مدیره شرکت IMCC با اشاره به اینکه معمولا در تمام مجموعه‌های بزرگ و چندمنظوره، مشاور ساخت و مشاوری برای ایجاد قابلیت بهره‌برداری یا اپراتور کار می‌کنند، گفت: در ایران مال به‌واسطه دانش خارجی این خدمات مورد استفاده قرار گرفت و از طریق دفاتر خارجی شرکت IMCC نسبت به انجام عملیات راهبری و مدیریت ایران مال اقدام شد.

وی افزود: طبق استانداردهای بین‌المللی خدمات اپراتورها در سه حوزه مورد تبیین است. حوزه اول مشاور فنی در حوزه بهره‌برداری، حوزه دوم مربوط به خدمات لیزینگ و اجاره‌داری و حوزه سوم فعالیت خدمات اپراتور مربوط به کل فعالیت‌های مربوط به نگهداری، تعمیرات، بهره‌برداری و مدیریت کلی و مشاعی مال است.

*کف و سقف درآمد اپراتور از پروژه

حاتمی عضو هیات‌ مدیره شرکت توسعه امور بین‌الملل ایران مال نیز در خصوص قرارداد اپراتور با این مجموعه گفت: این قرارداد اپراتوری بهترین قراردادی بود که برای مالک منعقد شد. در حالی که در عمده قراردادهای اپراتوری در پروژه‌های بزرگ دنیا، نقدینگی در ابتدا به‌حساب بهره‌بردار واریز می‌شود و اپراتور پس از کسر حق‌الزحمه، باقی را به‌حساب مالک واریز می‌کند و یا حساب مشترک با حق برداشت توسط بهره‌بردار وجود دارد اما در این قرارداد کل درآمد به‌ حساب مالک واریز می‌شود.

وی افزود: درآمد بهره‌بردار از کل درآمدهای مالک از کف دو درصد شروع می‌شود و سقف آن از درآمد کل مالک ۵ درصد است. عرف این رقم هم در دنیا همین است. پاداشی نیز از سود برای اپراتور پس از کسر همه هزینه‌ها در نظر گرفته‌ شده است. مدت‌زمان این قرارداد ۲۰ ساله است. تمام قراردادهای اپراتوری مشابه در دنیا بالاتر از ۱۵ سال زمان دارد. چرا که راه‌اندازی پروژه‌های عظیمی مثل ایران مال زمان‌بر است و طولانی بودن این قرارداد در همه دنیا مرسوم است. بیش از ۱۰ هزار اشتغال در پروژه ایران مال ایجاد شده است.

*فرایند متفاوت تولید در یک شرکت خدماتی

طهماسب مظاهری از اعضای هیات کارشناسی شرکت تجارت ایران مال نیز در خصوص ضرورت قرارداد بین شرکت توسعه امور بین‌الملل ایران مال و شرکت IMCC گفت: برای یک واحد خدماتی مسئله تولید خدمت تا مصرف فرایندی متفاوت دارد. در واحد خدماتی در لحظه تولید خدمت، همان موقع مصرف می‌شود و به همین دلیل کیفیت در واحدهای خدماتی برای بقای آن واحد بسیار مهم است.

وی در خصوص ارزیابی ارزش مجموعه در تاریخ عقد قرارداد گفت: این موضوع درهمان دوره در اختیار هیات کارشناسی قرار گرفت و بخش‌هایی که ارزش‌ افزوده ناشی از بهره‌برداری آنها در این مجموعه با تغییر قیمت‌ها مواجه شده بود، مجددا محاسبه و عددها برآورد شد. بخش‌هایی که به بهره‌برداری نرسیده در ارزش‌ افزوده محاسبه نشد. بر این اساس در آن زمان عدد ارزش‌گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بود.

*ارزش‌گذاری ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی ایران مال

محمد رضا بمانیان رئیس هیات‌مدیره شرکت توسعه بین‌الملل ایران مال با بیان اینکه ایران مال یکی از پروژه‌های عظیم منطقه است و در برخی روزهای تعطیل بیش از ۱۰۰ هزار بازدیدکننده دارد، گفت: ایران مال بیش از ۱.۷ میلیون متر مربع وسعت دارد و کمتر از ۲۰ درصد آن فضای تجاری است. اعداد در این پروژه قابل ملاحظه هستند.

وی افزود: پایه کارشناسیِ این پروژه را یکی از شرکت‌های کارشناسی بزرگ و معتبر دنیا به نام KPMG بنا کرد. سال ۹۵ این گروه کارشناسی پروژه را ارزیابی کردند و در آن دوره ۸ میلیارد لار با دلار ۳۵۰۰ تومان ارزش‌گذاری شد که معادل تومانی آن ۲۸ هزار میلیارد تومان بود. به دلیل تحریم‌ها و افزایش نرخ دلار این مجموعه در ۶ ماه گذشته، ۲۵۰ هزار میلیارد تومان توسط کانون کارشناسان دادگستری ارزش‌گذاری شد.

منبع: بورس پرس
کد خبر 31474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =