توصیف اوضاع فعلی بورس: عجیب و غریب، بی هیجان، سرخ رنگ و بی حال !

سه کارشناس، وضعیت فعلی بورس را عجیب و غریب، بی هیجان و بی تحرک، سرخ رنگ، چشم انتظار و بی حال و بی رونق توصیف کردند!

به گزارش بیداربورس، سه کارشناس بازار سرمایه با بررسی وضعیت معاملات بورس در روزهای اخیر و عوامل دخیل در گفت و گو با دنیای اقتصاد ، پیش‌بینی کردند بازار در هفته‌های پیش‌رو در متعادل‌ترین حالت قرار گیرد.

پیام الیاس‌کردی: بازار روزهای عجیب و غریبی را سپری می‌کند. به‌طوری‌که دیروز نیز تحرک جالب‌توجهی در بازار مشاهده نشد. به‌ نظر می‌رسد بازار هفته‌ها است در قلاب بی‌هیجانی سرمایه‌گذاران و بی‌تحرکی نرخ ارز گرفتار شده‌ است. واکاوی نوسانات چند هفته اخیر نرخ ارز نشان می دهد این بازار به مانند دیگر بازارهای مالی نوسانات چندانی نداشته‌ و به‌تبع آن بازار سرمایه نیز همچون برادری کوچک پابه‌پای برادر بزرگ حرکت کرده است.

بنابراین تا مدتی که نرخ ارز در محدوده‌ای ثابت در نوسان باشد و بازار کف معتبری نبیند، نمی‌توان چشم به انتظار اتفاق ویژه‌ای در بازار بود.

نکته قابل‌توجهی که کمتر مورد توجه سرمایه‌گذاران بوده، ریسک تصمیم‌گیری است که برای نرخ خوراک اتفاق افتاد و نگرانی بازار از چنین تصمیم‌گیری‌هایی در باقی صنایع به‌ وضوح قابل‌ مشاهده است. بنابراین باید چشم به انتظار ماند و دید نرخ ارز در روزهای آینده به چه ترتیبی نوسان خواهد داشت و تصمیم‌ دولت بازار را به کدام سمت و سو می‌کشاند.

برزو حق‌شناس: بازار سرمایه چند ماهی است از روند صعودی و روزهای خوش فاصله گرفته‌ است. در هفته‌های اخیر بازارهای مالی بخصوص نرخ ارز و بازار سرمایه شاهد نوسانات محدود بود. از این‌ رو به‌نظر می‌رسد بازارساز علاقه چندانی به رشد بازارهای مالی در شرایط کنونی ندارد.

دیروز نیز تحت‌تاثیر نوسانات محدود نرخ ارز، بازار در ساعات ابتدایی معاملات سبزپوش شد. هرچه از ساعات ابتدایی معاملات فاصله گرفت و به ساعات پایانی نزدیک شد افزایش فشار فروش بازار را به رنگ سرخ درآورد. بازار از منظری چهارچشمی نظارگر نرخ ارز است و با شدت و حدت نوسانات آن را زیرنظر دارد.

البته صنایع مختلف بازار سرمایه کم و بیش بازارهای جهانی را زیرنظر دارند. صنایع کامودیتی‌محور سال‌گذشته وضعیت مطلوب‌تری در مقایسه با سال‌جاری داشتند. بازار این‌گونه موضوعات را نیز در کفه ترازو قرار و به آن وزن می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود بازار در ادامه هفته وضعیت متعادل را حفظ خواهد کرد و رفته‌ رفته شرایط مطلوب‌تری حاکم می‌شود.

فردین آقابزرگی: بازار سرمایه چندین ماه است که حال و روز چندان خوشی ندارد. به‌صورتی‌که در هفته‌های گذشته بازار پس از صعود هیجان‌انگیزی که در فروردین ماه تجربه کرد در اواسط اردیبهشت روند نزولی گرفت و اکنون نیز با روندی متعادل شب و روز را سر می‌کند.

عوامل مختلفی در روند کنونی بازار دخیل هستند که از جمله آنها می‌توان به سامانه یکپارچه خودرو و جذب بخشی از نقدینگی فعال در بازار سرمایه اشاره کرد. با این‌ وجود سیاست گذاران نیز باید در خصوص سیاست‌های مختلف ارزیابی‌های کامل را به‌عمل آورند تا بازار سرمایه درخصوص مصوبه یا ابلاغیه‌ای که نهایی نشده، آسیب نبیند. پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه در هفته‌های پیش‌رو در متعادل‌ترین حالت قرار گیرد.

کد خبر 31665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =