فاکسکان از پروژه تراشه هندی پشیمان شد

شرکت تایوانی فاکسکان اعلام کرد از جوینت ونچر ۱۹.۵ میلیارد دلاری با شرکت بزرگ هندی ودانتا، کنار کشیده است.

به گزارش بیداربورس، فاکسکان که بزرگترین سازنده قراردادی محصولات الکترونیکی در جهان است و شرکت ودانتا، سال گذشته، توافقی را برای راه اندازی کارخانه‌های نیمه‌رسانا و نمایشگر، در ایالت گجرات امضا کردند. اما این شرکت تایوانی، روز دوشنبه در بیانیه‌ای بدون ارائه دلایل خود، اعلام کرد که به جوینت ونچر با ودانتا، ادامه نخواهد داد.

فاکسکان اعلام کرد با ودانتا به مدت بیش از یک سال برای محقق کردن این ایده، همکاری کرده است اما دو طرف تصمیم گرفتند به این جوینت ونچر خاتمه داده و نام فاکسکان از مجموعه‌ای که ودانتا مالک تمام آن خواهد بود، حذف شود.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در جست و جوی دوران جدید در تولید محصولات الکترونیکی، تراشه سازی را اولویت اصلی استراتژی اقتصادی هند  قرار داده است و اقدام فاکسکان، ضربه‌ای به بلندپروازی‌های او برای جذب سرمایه گذاران خارجی و تولید بومی تراشه ها برای نخستین بار است.

فاکسکان برای تولید آیفون و سایر محصولات اپل معروف است اما در سال‌های اخیر، فعالیت خود را گسترش داده و تراشه هم تولید می‌کند.

رویترز پیش از این گزارش کرده بود که کندی پیشرفت پروژه مشترک ودانتا و فاکسکان، برنامه مودی را دچار مشکل کرده است. ودانتا و فاکسکان برای دریافت مجوز فناوری، شرکت تراشه سازی اروپایی STMicroelectronics را همراه خود کرده بودند اما دولت هند روشن کرده بود که این شرکت اروپایی باید در این پروژه سهم داشته باشد. از آنجا که این شرکت، علاقه‌ای به این سرمایه گذاری نداشت، مذاکرات در بن بست مانده بود.

بر اساس گزارش رویترز، هند که انتظار دارد ارزش بازار تراشه تا سال ۲۰۲۶، به ۶۳ میلیارد دلار برسد، درخواست‌هایی برای راه اندازی کارخانه تحت برنامه مشوق ۱۰ میلیارد دلاری، دریافت کرده است.

کد خبر 31774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =