دلایل ریزش پیاپی و ۸ روزه سقوط شاخص و پیش‌بینی روند معاملات

۳ کارشناس بازارسرمایه با اشاره به دلایل ریزش پیاپی و ۸ روزه شاخص و رخنه ترس در بدنه بازار، پیش‌بینی کردند روند معاملات روزهای آینده متعادل و منفی باشد.

به گزارش بیدار بورس، سه کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دلایل ریزش پیاپی و ۸ روزه شاخص و رخنه ترس در بدنه بازار در گفت و گو با دنیای اقتصاد، پیش‌بینی کردند روند معاملات برای روزهای آینده متعادل و منفی باشد.

علی عصاری: دوشنبه هشتمین روز متوالی بود که بازار روند نزولی را سپری کرد. ساعات ابتدایی معاملات با موجی از فشار فروشندگان همراه بود و برای ساعاتی سرمایه‌گذاران را مضطرب کرد. تنها نکته مثبت دوشنبه مثبت‌شدن صندوق‌های اهرمی بود که نشانه مثبتی برای روزهای آینده است. به‌نظر می‌رسد یکی از عوامل اثرگذار این روزهای بازار، کاهش نرخ ارز و تحرک در کانال ۴۸‌ هزار تومانی در روزهای اخیر باشد. بنابراین برای ادامه هفته به‌نظر می‌آید بازار روزهای روشن‌تری را تجربه و هیجانات منفی سرمایه‌گذاران کاهش پیدا کند.

سارا فلاح: دلیل ریزش پیاپی روزهای گذشته به چند عامل افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، نامه ۱۷ اردیبهشت ماه و ابهامات در تعیین نرخ تسعیر ارز در سال‌ های ۹۷ تا ۱۴۰۱۱۴۰۱ شرکت‌های پالایشی و دستور بازنگری قیمت‌های جدید خودروهای مونتاژی برمی گردد که موجب شد سهامداران گروه‌ خودرویی دیروز صف‌های عریض و طویل فروش را تشکیل دهد.

مجموعه این اتفاقات باعث شد ترس در بدنه بازار رخنه کند و کف‌های تکنیکال یکی پس از دیگری شکسته شوند. شاخص بورس به حمایت تکنیکال ‌به محدوده ۱.۹۵ تا ۱.۹۸ میلیون واحدی نزدیک شده‌ و پیش‌بینی می‌شود به این محدوده واکنش مثبتی نشان دهد.

از نظر بنیادی نیز P/ E بازار در حدود ۵. ۸‌ واحدی قرار و انتظارات مثبتی در فصل مجامع پیرامون انتشار گزارش‌های سه‌ماهه شرکت‌ها شکل‌ گرفته‌ است و بازگشت بازار به روزهای پر رونق گذشته چندان دور از انتظار نیست. بنابراین پیش‌بینی می‌شود بازار برای روزهای آینده روند متعادل و البته منفی بگیرد.

احمد اشتیاقی: بازار سرمایه هفته‌ها است روزهای ناخوشایندی را پشت‌سر می‌گذارد. به‌طوری‌که انتشار مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی ها و موارد دیگر صخره‌های اطمینان سرمایه‌گذاران نسبت به بازار را در هم شکست و موجی از نگرانی را حاکم کرد. نکته حائزاهمیت دیروز، بازگشت برخی نمادها از صف‌ های فروش سنگین بود که نشانه‌ای مبنی‌بر سبزشدن بازار در روزهای آینده است.

بازار بطور نسبی به کف‌های حمایتی نزدیک شده‌ است. بنابراین پیش‌بینی می شود بازار روزهای آینده سبزی را به‌دنبال انتشار گزارش‌های سه‌ماهه شرکت‌ها داشته باشد. باید منتظر ماند و دید متغیرهای دیگر از جمله نرخ ارز چه اتمسفری را به فضای غبارآلود بازار تزریق خواهند کرد.

کد خبر 32023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =