احتمال افزایش مجدد نرخ بهره از سوی فدرال رزرو

به گفته اقتصاددانان، آخرین افزایش نرخ بهره فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) در نشست ژوئیه مقامات این بانک صورت می‌گیرد.

به گزارش بیدار بورس از وبگاه رویترز، ۱۰۶ اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کردند فدرال رزرو نرخ بهره یک‌شبه خود را در ۲۶ ژوئیه (۴ مرداد) با ۲۵ واحد افزایش، از ۵.۲۵ درصد به ۵.۵۰ درصد خواهد رساند و بیشتر آن‌ها همچنان معتقدند که این آخرین افزایش نرخ بهره سیاست انقباضی فعلی خواهد بود.

تاب آوری اقتصادی و نرخ بیکاری پایین در طول یک سال از زمانی که فدرال رزرو یکی از تهاجمی‌ترین کارزارهای افزایش نرخ بهره در تاریخ را آغاز کرد، تحلیلگران و سرمایه‌گذاران را بارها گیج کرده است.

تورم آمریکا در حال کاهش است و شاخص کل قیمت مصرف‌کننده (CPI) از ۴ درصد در ماه مه (اردیبهشت، خرداد) به ۳ درصد در ژوئن (خرداد، تیر) کاهش یافته است.

این امر باعث شد بسیاری از فعالان وال استریت به این نتیجه برسند که تورم ممکن است به زودی مهار شود و عده‌ای از آن‌ها معتقدند که کاهش نرخ بهره ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی اتفاق بیفتد.

در حال حاضر این بحث مطرح است که آیا برای اطمینان از ادامه «کاهش تورم» به افزایش بیشتر نرخ‌ها نیاز است یا اینکه تداوم کاهش نرخ‌ها ممکن است به اقتصاد آسیب‌های غیرضروری وارد کند؛ اما تورم هسته ثابت مانده است و جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، و سایر مقامات بانک مرکزی آمریکا گفته‌اند که سیاست‌های انقباضی بیشتری در راه است، با اینکه در جلسه سیاستگذاری ماه گذشته میلادی تصمیم گرفته‌ بودند که افزایش نرخ‌های بهره را متوقف می‌کنند.

کد خبر 32093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =