عملکرد ۳ ماهه صنایع ، پیش بینی وضعیت بورس و شاخص در کوتاه و میان مدت

تحلیلگر بازار سرمایه با بررسی عملکرد صنایع در سه ماه نخست سال، وضعیت بورس و شاخص را در کوتاه و میان مدت پیش بینی کرد.

به گزارش بیداربورس، ابراهیم سماوی با اتشار مطلبی با عنوان " نجات بورس با گزارش‌های سه‌ماهه؟ " در دنیای اقتصاد اعلام کرد: دیروز در حالی شاخص با ۳۱. ۰ درصد ریزش به محدوده ۱.۹۷۶ میلیون واحد رسید که نرخ دلار در بازار آزاد در محدوده ۴۸۲۵۰ تومان معامله می‌شد و همچنان دلار به عنوان یک عامل اصلی محرک بازار در کوتاه‌مدت محسوب می‌شود.

با توجه به اینکه ارزش معاملات حدود ۷.۱ هزار میلیارد تومان بود همچنان حجم نقدینگی خارج‌ شده در بازار طی ماه‌های گذشته تمایلی برای ورود مجدد ندارد و دلایل آن هم مشخص است. ریسک‌های سیستماتیک مخصوصا دستورالعمل‌های خلق‌الساعه‌ای که در هفته‌های اخیر توسط دولت و ارکان مربوطه گرفته شده و متاسفانه به‌رغم اینکه این دستورالعمل‌ها کارشناسی‌شده نبود هیچ‌گونه بازبینی در این خصوص انجام نشد.

دیروز حدود ۲۸۷ میلیارد تومان پول حقیقی وارد شد و سرانه خرید و فروش حقیقی تقریبا با یکدیگر برابر بود که نشان می‌دهد بازار سرمایه در وضعیت تعادلی کلی است. از لحاظ تعداد، نمادهای مثبت کمی بیشتر از نمادهای منفی بود و ۵۴ درصد از نمادهای بازار سرمایه مثبت و ۴۶ درصد از آنها منفی بودند.

ارزش کل سفارشات روی تابلو برای خرید و فروش ۴۸۰ و ۳۱۴ میلیارد تومان بود. بطور کلی دیروز بازار روند متعادلی داشت. با ارائه گزارش‌های عملکرد سه‌ ماهه فصل بهار شرکت‌های بورسی، صنایع فولاد و پتروشیمی عملکردی بهتر از انتظار داشتند. صنایع دارویی و سیمانی، گزارش‌های مطلوبی منتشر کرده و انتظار را برآورده کردند.

صنایع زراعی و کاشی هم عملکرد به‌نسبت مناسبی داشتند اما از دیگر سو صنایع لبنی و روغن خوراکی انتظارات را برآورده نکردند. مهم‌تر از همه، صنعت پالایشی بود که زیان تسعیر ارز را در صورت‌های مالی بهار نشان داد. با وجود اینکه این زیان در برخی شرکت‌ها به تفکیک مشخص نیست اما با توجه به اینکه ارزش بازار پالایشی‌ها بسیار بالا است این موضوع کلیت بازار را متاثر می‌کند. این زیان غیر تکرار شونده و ناشی از تسعیر نرخ ارز بود و انتظار چنین زیانی در فصل‌های آتی نمی‌رود.

P/ E آینده‌نگر بازار با توجه به گزارش‌ عملکرد مناسب در فصل بهار به محدوده‌های ۷ و ۶  رسید. بنابراین می‌توان در میان‌مدت نسبت به کلیت بازار سرمایه کمی خوشبین بود و شاخص‌های پایین‌تر از محدوده ۱.۸۵ میلیون واحد متصور نیست اما در کوتاه‌مدت با توجه به عدم‌اعتماد به دلیل دستورالعمل‌های غیر کارشناسی و رکود بازار سرمایه، وضعیت بورس متعادل پیش‌بینی می‌شود و انتظار رشد در تک‌سهم‌ها و مخصوصا تک‌سهم‌های کوچک وجود دارد.

کد خبر 32244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =