تحلیل سه کارشناس از وضعیت معاملات بورس و پیش بینی روند روزهای آینده

سه کارشناس بازار سرمایه با بررسی وضعیت معاملات در هفته جاری، روند متعادل رو به منفی را برای روزهای آینده بورس پیش بینی کردند.

به گزارش بیدار بورس،  سه کارشناس بازار سرمایه با بررسی وضعیت معاملات در هفته جاری در گفت و گو با دنیای اقتصاد، روند متعادل روبه منفی برای روزهای آینده بورس پیش بینی کردند.

** برزو حق‌شناس: روزهای گذشته تعدادی از نمادها به دلیل حضور در مجامع بسته‌ بودند و دوشنبه تعداد زیادی از این نمادها بازگشایی شد. بازار نیز پاسخ منطقی نسبت به این بازگشایی‌ها نشان داد. این روزها بازار به حجم معاملات چشم دوخته و در انتظار ورود خریداران سمج است. بازار سهام از لحاظ بنیادی و تکنیکالی به‌رغم بارش روزانه اخبار مختلف مثبت و منفی به نواحی جذابی نزدیک شده‌ و در صورتی‌که موج تقاضا در روزهای آتی افزایش یابد به آغاز روند صعودی بازار امید می رود.

به‌نظر می‌رسد حال و اوضاع این روزهای بازار ناشی از ترس فراگیری است که همچون بیماری مزمنی به جان صنایع افتاده و نمی‌گذارد پرتو پر فروغ گزارش‌های سه‌ماهه برخی صنایع، جو مثبت بلندمدتی را بر بازار حاکم کند. انتشار خبر ابطال نرخ ۷‌ هزار تومانی خوراک توسط هیات‌تطبیق مجلس می‌تواند محرکی برای بخشی از بازار محسوب شود. البته باید منتظر ماند ودید کلاف سردرگم نرخ خوراک به کجا خواهد رسید ‌و چه اثری بر روزهای آینده بازار خواهد گذاشت. پیش‌بینی می‌شود تب و تاب بازار برای نوسان جدی در باقی هفته کمی کاهش یابد و روزهای متعادلی پیش رو داشته‌ باشد.

** مریم محبی: دیروز بازار در حالی مثبت بود که با چندین روز منفی از اوایل هفته‌جاری دست‌ و پنجه نرم کرده بود. این روزها بازار صحنه نبرد ترس سرمایه‌ گذاران و ظرفیت رشد برخی سهم‌ها است. به‌طوری‌که این روزها حساسیت بازار نسبت به اخبار منفی به‌شدت افزایش پیدا کرده درحالی‌که بازخورد بازار نسبت به اخبار مثبت کمرنگ شده‌ است.

این بازخورد نسبت به عوامل محیطی نشان از رخنه ترسی ریشه‌دار بر چارچوب بازار است. تا زمانی‌که اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به بازار افزایش پیدا نکند این واکنش‌های غیرمنطقی بازار ادامه‌دار خواهد بود. در روزهای گذشته نیز انتشار اخبار ابطال نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی توسط مجلس فضای غبارآلودی را بر اتمسفر بازار حاکم کرد.

به‌نظر می‌رسد فضای مثبت دیروز بازار می‌تواند شکننده و مقطعی باشد و باید سیاست گذاری‌های جدی در این پیرامون انجام شود. پیش‌بینی می‌شود مرداد نیز ماه چندان جذابی برای بازار سهام نباشد و مثبت‌های ماندگار و طولانی‌مدتی متصور نیست و تمایل به نوسان با غلظت پایین دارد.

** فردین آقابزرگی: نوسان‌های این روزهای بازار سهام متاثر از تصمیم‌های مختلفی مانند تغییر نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی است اما حال ناخوش این روزها عمدتا تحت‌تاثیر دخالت‌های غیراصولی در ساختار بازار باشد. این تلاطم در سیاست گذاری‌ها سونامی در دریای اعتماد سرمایه‌گذاران ایجاد می کند.

افزایش بی‌اعتمادی‌ها می‌تواند دامنگیر بازار کم‌رمق سرمایه شده و کوچ بیشتر نقدینگی اتفاق بیفتد که مانع از تحقق شعار سال ‌می‌شود. دو روز نخست هفته‌جاری بازار در بهت عجیب و غریب ناشی از انتشار خبر ابطال نرخ ۷‌ هزار تومانی خوراک فرو رفته بود. چراکه بازار از انتشار اخبار نابهنگام به ستوه آمده و تصمیم می‌گیرد دوشنبه را محتاطانه‌تر رفتار کند. بنابراین روند متعادل روبه منفی برای روزهای آینده بازار پیش بینی می شود.

کد خبر 32261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =