نظر سه کارشناس از آینده بازار سهام و در سایه ابهام گرانی نرخ خوراک، دلار و...

وضعیت دیروز و آینده بازار سهام که متاثر از تدوام ابهام در مصوبه گرانی نرخ خوراک، دلار و ... است از سوی سه کارشناس بازار سرمایه بررسی شد.

به گزارش بیدار بورس، شاخص بورس درحالی طی روزهای اخیر و در گرفت و گیر نزول و صعود ۲ میلیون واحدی افتاده که سه کارشناس بازار سرمایه وضعیت دیروز و آینده بازار سهام را به دنیای اقتصاد اعلام کردند:

** یک بام و دو هوا و کلاف سردرگم بورس 

هلن عصمت‌پناه: بازار دیروز چندان جذاب و پررمق نبود و یکی از اصلی‌ترین دلایل بی‌میلی بازار نسبت به تغییر روند فعلی را می‌توان موج بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران پیرامون آینده بازار عنوان کرد. در هفته‌های اخیر نیز انتشار اخبار یک بام و دو هوا تغییر نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی به کلاف سردرگم نا اطمینانی سهامداران دامن زده است.

بازار در مقطع کنونی از ارزش پایین معاملاتی نیز رنج مضاعفی می‌برد. البته روز گذشته انتشار برخی گزارش‌های سه‌ماهه امیدوار کننده تعدادی از شرکت‌های پتروشیمی، کورسوی امیدی در دل معامله‌گران بازار سهام ایجاد کرد. از طرفی به‌نظر می‌رسد برخی صنایع تصمیم گرفتند راه خود را از باتلاق فعلی بازار جدا کنند و با توجه به گزارش‌های پرفروغ، مسیر صعودی را برای روزهای آینده در پیش بگیرند. از این‌رو روند کم‌جان صعودی فعلی بورس چشم به ورود نقدینگی دوخته است.

در خصوص اخبار منتشره پیرامون الزامی‌شدن تجدید ارزیابی‌ها که توسط سازمان بورس پیشنهاد شده نیز در صورت اجرا می‌تواند موجب افزایش شفافیت بازار برای سرمایه‌گذاران شود. همچنین برای مرداد پیش‌بینی می‌شود وضعیت بازار، متعادل و رو به مثبت باشد.

** پیش بینی امروز بازار : متعادل رو به منفی

سارا فلاح: بورس روز گذشته تحت‌تاثیر دو خبر پیشنهاد الزامی‌شدن تجدید ارزیابی تمام طبقات دارایی شرکت‌های بورسی توسط سازمان و صحبت‌های رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی‌ بر احتمال تغییر نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی، سبز شد اما در نیمه دوم با بازگشایی دو نماد "خودرو و شپنا" به سمت رنگ سرخ منحرف شد. به‌طوری‌که روند مثبت ورود پول حقیقی در انتهای بازار به کوچ پول حقیقی منجر شد.

درباره پیشنهاد الزامی‌شدن تجدید ارزیابی‌ها یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تجدید ارزیابی دارایی، افزایش شفافیت اطلاعاتی است. این حق طبیعی هر سهامداراست بداند شرکتی که سهام آن را خریداری‌کرده چه دارایی‌هایی به‌قیمت روز دارد. همچنین تجدید ارزیابی بازار را به سمت کارآبودن هرچه بیشتر پیش می‌برد. چراکه رانت اطلاعاتی کاهش می‌یابد.

در مورد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز چندین ماه است که اظهارنظرهای مختلفی به بازار مخابره می‌شود. یکی از ویژگی‌های بازار سهام واکنش سریع به اخبار است. از این‌رو باید در سیاست گذاری‌های گوناگون دقت کافی شود. پیش‌بینی می‌شود امروز بازار متعادل رو به منفی باشد.

** کم واکنشی بورس به اخبار مثبت

ایمان رئیسی: روز گذشته شاخص‌ کل بورس تنها ۳‌ هزار واحد افزایش داشت. داستان‌هزار و یک شب نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی به‌شدت روان بازار را تحت‌تاثیر قرار داده‌ و این روزها چنان در وضعیت ناامیدی غرق شده‌ که به انتشار اخبار مثبت توجه چندانی نمی‌کند.

نرخ ارز هم زیر ذره‌بین فعالان بازار سهام قرار دارد و نوسانات این بازار می‌تواند تاثیر زیادی در آینده بازار سرمایه داشته باشد. درخصوص مصوبه نرخ خوراک نیز باید دید مجلس چه تصمیمی در این‌باره خواهد گرفت. همچنین به‌ نظر می‌رسد روند متعادل فعلی برای مرداد ادامه‌دار باشد.

کد خبر 32325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =