بورس کالا؛ شفاف‌ترین بازار برای عرضه کالاها

علی بهشتی روی گفت: اگر سیاستگذاران به دنبال شفافیت هستند، بورس کالا شفاف‌ترین محل ممکن برای عرضه کالاهایی همچون محصولات پتروشیمی، فلزی، سیمان، و حتی خودرو است و عدم فعالیت این بازار، فاجعه‌ای برای اقتصاد کشور در بر خواهد داشت.

به گزارش بیدار بورس، علی بهشتی روی، مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین ضمن انتقاد از شایعه تعطیلی بورس کالا بیان کرد: مزایای عرضه کالاها از طریق بورس کالا آنقدر شفاف است که حتی طرح پیشنهاد تعطیلی این بازار معنا ندارد. هدف از راه‌اندازی بورس کالا و عرضه کالاها در این بازار، این است که تولید کننده و خریدار بدون هیچ واسطه‌ای، رو در روی هم قرار بگیرند و قیمت کالاها بر اساس فرآیند شفاف عرضه و تقاضا و در چهارچوب قوانین و مقرراتی که مقامات ناظر وضع کرده‌اند، تعیین شود.

وی افزود: بورس کالا بازاری کاملاً شفاف و بر اساس معاملات پایاپای بوده و عمدتاً کارگزار محور نیست و تعیین قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضای شفاف بدون مداخله واسطه‌ها و دلالان صورت می‌گیرد و نرخ‌ها به گونه‌ای تعیین می‌شود که اگر سودی هم حاصل شود، نصیب تولید کنندگان می‌گردد و دست واسطه‌ها از این بازار کوتاه است. مصرف‌کننده هم نسبت به بازار آزاد، با قیمت منصفانه‌تری به کالاها دسترسی دارد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: کافیست نگاهی به معاملات خودرو، محصولات پتروشیمی و حتی فلزی در بازار آزاد داشته باشید تا متوجه اختلاف قیمت محصولات در بورس کالا با بازار آزاد شوید و متوجه شوید چرا کماکان عده‌ای تمایل ندارند تمام عرضه و تقاضا از طریق بورس کالا انجام شود! فقط با عرضه کالاها در بورس کالا، این گپ قیمتی مرتفع شده و دست دلالان و واسطه‌ها از این بازار کوتاه خواهد شد.

وی اضافه کرد: مزیت دیگر بورس کالا این است که مقامات ناظر اعم از دولت و سیاست‌گذاران و... به طور شفاف می‌توانند بر فرایند عرضه و تقاضا نظارت داشته باشه و بازار را رصد کنند. اگر سیاستگذاران به دنبال شفافیت هستند، بورس کالا شفاف‌ترین محل ممکن برای عرضه کالاهایی همچون محصولات پتروشیمی، فلزی، سیمان، و حتی خودرو است و عدم فعالیت این بازار، فاجعه‌ای برای اقتصاد کشور در بر خواهد داشت.

بهشتی روی در خاتمه تصریح کرد: تجربه عرضه کالاها در بورس کالا، تجربه ارزشمند و گرانقدری بوده که هم به نفع تولیدکنندگان و هم به نفع مصرف‌کنندگان بوده و اینکه شیطنت روز گذشته و شایعه تعطیلی بورس کالا با چه قصد و نیتی مطرح شد، مشخص نیست.

کد خبر 32473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =