در اولین روز از نشست صلح اوکراین و روسیه چه گذشت؟

منابع اروپایی گزارش دادند شرکت‌کنندگان در رایزنی پیرامون اوکراین در عربستان تصمیم دارند کارگروه‌هایی را برای بحث درباره نکات «طرح ولودیمیر زلنسکی» به منظور حل و فصل بحران این کشور تشکیل دهند.

به گزارش بیداربورس، روزنامه «کوریره دلا سرا» به نقل از منابع اروپایی نوشت که تعدادی از شرکت کنندگان در این نشست معتقدند که «احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین باید اساس هر توافق صلح و همچنین حاکمیت منشور سازمان ملل باشد.»

منابع اروپایی گفتند: «تاریخ نشست سران کشورها هنوز مشخص نشده است؛ اما ممکن است قبل از پایان سال برگزار شود.»

به گفته شرکت‌کنندگان، پس از چند ساعت بحث و گفت‌وگو که در آن هیئت‌های مختلف شرکت داشتند، نشست‌ها عصر شنبه به پایان رسید.

همانطور که پیش بینی می‌شد، بیانیه پایانی صادر نشد و به گفته شرکت‌کنندگان، برخی نمایندگان قصد دارند در نشست‌های دوجانبه امروز (یکشنبه) در جده شرکت کنند.

شهر جده پنجم و ششم اوت میزبان رایزنی‌هایی برای حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشه در اوکراین در غیاب طرف روسی است. در این رویداد نمایندگانی از بیش از ۳۰ کشور از جمله برزیل، انگلیس، هند، چین، آمریکا، ترکیه، آفریقای جنوبی و کشورهای اتحادیه اروپا حضور دارند.

خبرگزاری عربستانی «واس» اعلام کرد که عمدتاً مشاوران امنیت ملی به نمایندگی از کشورهای شرکت کننده در این رایزنی‌ها حضور دارند و عربستان امیدوار است که مذاکرات برنامه ریزی شده راه‌هایی برای حل و فصل مسالمت آمیز جنگ اوکراین بیابد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز شنبه گفت که هیئت اوکراینی در رایزنی‌های جده در حال کار روی فرمول پیشنهادی طرح صلح اوکراین است.

زلنسکی افزود: ۴۲ کشور در جده در حال مذاکره درباره فرمول پیشنهادی صلح برای حل بحران اوکراین هستند.

زلنسکی در ویدئویی که در صفحه رسمی خود در پلتفرم «ایکس» منتشر شده است، گفت که تیم اوکراین در جده در مورد فرمول صلح ما کار می‌کند.

وی در این ویدئو تاکید کرد که ۴۲ کشور از قاره‌های مختلف با رویکردهای سیاسی متفاوت در امور جهانی در این اجلاس حضور دارند؛ اما همه آنها براساس اولویت حقوق بین‌الملل متحد شده‌اند. اوکراین فرمول صلح خود را پیشنهاد کرد، زیرا نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین که توسط جنگ روسیه نقض شد، باید احیا شود.

زلنسکی بر اهمیت انجام مذاکرات دوجانبه با شرکا در حاشیه این نشست در جده تاکید کرد.

وی در پایان این ویدئو، از هیئت اوکراینی برای این تلاشش تشکر و تاکید کرد که اتحاد جهان یکی از اساسی‌ترین وظایف است.

زلنسکی در نوامبر ۲۰۲۲ طرح صلح ۱۰ بندی را مطرح کرد. این طرح شامل تبادل متقابل زندانیان بر اساس فرمول «همه برای همه» و همچنین تضمین امنیت هسته‌ای، غذایی و انرژی است. طرح صلح مورد نظر زلنسکی همچنین شامل اصولی مانند خروج تمامی نیروهای روسیه از اوکراین و احیای «تمامیت ارضی کامل» این کشور است. زلنسکی همچنین خواستار تضمین‌های امنیتی برای اوکراین و ایجاد یک مکانیسم بین‌المللی برای جبران «خسارت‌های مالی» این کشور با استفاده از دارایی‌های روسیه شده است.

کد خبر 32615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =