محرک بیدار شدن بورس از خواب مصنوعی و پیش بینی شاخص تا ۲.۱ میلیونی

تحلیلگر بازار سرمایه با بررسی وضعیت بورس در نیمه اول تابستان و اعلام محرک بیدار شدن بازار از خواب مصنوعی، پیش بینی کرد در نیمه دوم تابستان شاخص در محدوده ۱.۹ تا ۲.۱ میلیون واحد خواهد بود.

به گزارش بیداربورس سلمان نصیرزاده در خصوص وضعیت بازار سرمایه در نیمه اول تابستان به دنیای اقتصاد اعلام کرد: بازار سرمایه در نیمه اول تابستان با آمارهایی از جمله گزارش‌های ماهانه و فصلی مواجه بود که حکایت از حرکت رو به جلو شرکت‌ها داشت. البته پیشرفت آنها در حوزه درآمدی بیشتر تحت‌تاثیر افزایش تورم، نرخ ارز و ... بود که در نهایت متورم شدن قیمت کالاها باعث شد سطح درآمد ریالی شرکت‌ها نسبت به سال ۱۴۰۱ بهبود پیدا کند و  این شرایط در گزارش‌های فصل بهار سال جاری مشاهده شد.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد در نیمه اول تابستان ریسک اصلی بازار ریسک تصمیمات سیاست گذار بود. همیشه می‌گویند یک دولت بی‌پول می‌تواند پرخطرترین شریط را برای اقتصاد رقم بزند و هزینه کسری‌ها را با افزایش هزینه‌بها به صنایع تحمیل کند. این موضوع با افزایش نرخ انرژی، نرخ سوخت و سایر متغیرهای اثرگذار بر رشد شرکت‌ها در نیمه اول تابستان مشاهده شد و بر سودآوری کوتاه‌مدت بازار اثرگذار بود.

برای مثال افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ سوخت و خوراک پتروشیمی‌ها قطعا سودآوری شرکت‌ها را با فرض عدم افزایش تورم فزاینده یا نرخ ارز کاهش می‌دهد و در کوتاه‌مدت انتظارات منفی ایجاد می‌کند. این موضوعی است که در یک ماه اخیر به مشکلات شرکت‌ها اضافه شده است. از طرف دیگر سیاست قیمت‌ گذاری دستوری همچنان در صنایع مختلف وجود دارد اما چرخه افزایش نرخ ارز و انتظارات تورمی می‌تواند در ادامه اثر سیاست گذاری دستوری یا هزینه‌های مازادی را که تحت‌تاثیر تصمیمات سیاست گذار به صنایع تحمیل شده کمرنگ کند.

در بازارهای جهانی طی چند هفته گذشته شرایط متعادل‌تر شده است. از زمان شروع جنگ روسیه و اوکراین و قبل‌تر، تورم فزاینده و همه گیری کرونا در بازارهای جهانی سیاست‌ها از انبساطی به انقباضی تغییر پیدا کرد اما با نزدیک شدن به پایان سال میلادی سیاست‌های انقباضی کمرنگ‌تر می‌شود و این چشم‌انداز وجود دارد در سال ۲۰۲۴ سیاست‌های انقباضی متوقف شود و نرخ بهره کاهش پیدا کند.

این موضوع چشم‌اندازی ایجاد کرده که در نتیجه آن انتظار افت بیشتری در قیمت‌های جهانی وجود نداشته باشد. البته احتمال رشد زیادی در قیمت‌ها وجود ندارد. چرا که کلیت رشد اقتصادی جهان کند شده اما با توجه به اینکه ۶۰ درصد از بازار سرمایه ایران وابسته به بازارهای جهانی است این توقف روند منفی و متعادل شدن وضعیت اثر ریسک‌های تحمیل‌شده از سوی سیاست گذار را کاهش داده و باعث می‌شود در بدترین شرایط ممکن شرکت‌ها سودآوری متعادلی داشته باشند. در نتیجه هر بهبودی در بازارهای جهانی می‌تواند سودآوری شرکت‌ها را تقویت کند و انتظار می‌رود در سه فصل آینده نرخ دلاری شرکت‌ های صادرات‌محور افزایش یابد.

چشم‌انداز نرخ ارز نیز نشان از روند صعودی دارد. البته سیاست گذار روی نرخ ارزی که برای فروش محصولات در نظر گرفته شده دست گذاشته و نرخ دلار نیمایی نیز همچنان تغییری نداشته و نرخ دلار مبادله‌ای هم بدون تغییر مانده است. این موضوع در کنار سایر ابهاماتی که سیاست گذار به بازار تحمیل می‌کند باعث شده درمجموع بازار سرمایه در حالت فریز، ابهام و خواب مصنوعی قرار بگیرد.

این شرایط تا مخابره اطلاعات مستندتر ادامه خواهد یافت. بطور کلی انتظار می‌رود بازار سرمایه در نیمه دوم تابستان در بهترین حالت نزدیک به سودآوری فصل بهار باشد. با در نظر گرفتن قیمت‌های جهانی و ریسک‌هایی مانند قطع برق و کاهش سطح تولید و افزایش هزینه‌های انرژی، شرکت‌ها با هزینه‌های بیشتر و حاشیه سود ضعیف‌تری روبرو خواهند بود. بعید است در نیمه دوم تابستان اتفاق ویژه‌ای در بازار سرمایه رخ دهد. با داده‌های موجود به نظر می‌رسد در ادامه تابستان نیز روند فرسایشی در بازار حاکم باشد. این روند تا زمان انتشار گزارش‌های سه‌ماهه دوم که مهر و آبان خواهد بود ادامه می‌یابد.

اگر اتفاق منفی جدیدی نیفتد کف شاخص کل احتمالا همین محدوده ۹. ۱ تا ۲ میلیون واحد خواهد بود. البته شاخص می‌تواند از نظر تکنیکال محدوده ۲.۱ میلیون واحد را نیز ببیند اما بیشتر از این نیازمند بازگشت اعتماد و رشد حجم و ارزش معاملات است. ارزش معاملات از نظر دلاری به حداقل در سه سال اخیر رسیده و هنوز نشانه‌ای از برگشت بازار دیده نمی‌شود.

بازار سرمایه در شرایط فعلی به‌شدت نیازمند ثبات است که از هیچ نهادی جز دولت برنمی‌آید. در مقطع کنونی انتظار انتشار اوراق دولتی نیز وجود دارد که این موضوع هم سرعت‌گیری برای بازار است. با این وجود انتظار بروز اتفاقات مثبت در نیمه دوم تابستان وجود دارد. برای مثال قیمت نفت طی چهار هفته گذشته افزایشی بوده و به تبع آن قیمت محصولات پتروشیمی و فراورده‌های نفتی نیز رشد می‌کند و وضعیت اسپردها بهتر می‌شود.

اگر این روند ثبات پیدا کند در صنایعی مثل پالایشی که بهار ضعیفی داشتند در تابستان وضعیت بهتری شاهد خواهیم بود و این صنعت می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. در باقی گروه‌ها نیز روند نوسانی پیش‌بینی می‌شود اما تا زمانی که ارزش معاملات افزایش نیابد، اعتماد به بازار برنگردد و نرخ ارز کمتر از کانال ۵۰ هزار تومان باشد بازار نمی‌تواند حرکت رو به بالایی داشته باشد.

البته در نیمه دوم سال انتخابات مجلس پیش رو است. معمولا نزدیک شدن به انتخابات فضای روانی بهتری برای بازار سرمایه ایجاد می‌کند اما پیشران اصلی بازار نرخ ارز است. اگر موتور نرخ ارز روشن و بالای محدوده ۵۰ هزار تومان تثبیت شود در نیمه دوم سال شاهد اتفاقات مثبتی خواهیم بود. این اتفاق به‌نظر در نیمه دوم سال خواهد افتاد اما تا قبل از آن بازار در خواب مصنوعی و منتظر محرک است.

کد خبر 32681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =