بورس غیر قابل‌ پیش‌بینی‌ تر از همیشه شد

کارشناس بازار سرمایه با اشار به اینکه بورس غیر قابل‌ پیش‌بینی‌ تر از همیشه شده، تنها عامل بازگشت از زوال شاخص را آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران دانست!

به گزارش بیدار بورس، احمد اشتیاقی درباره وضعیت وخیم بازار سهام که با تداوم کاهش قیمت ها و شاخص و زیان سهامداران همراه شده با انتشار مطلبی با عنوان "نرخ خوراک و زوال بازار" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: افت ۲۳. ۲ درصدی شاخص بورس در نخستین روز معاملاتی هفته کافی بود تا این نماگر برای چهارمین بار از اواسط اردیبهشت ابرکانال ۲ میلیون واحد را از دست بدهد.

در معاملات دیروز شاخص بورس تا مرز ۴۸ هزار واحد عقب‌نشینی کرد و به سطح ۱.۹۸۹ میلیون واحد رسید. اگرچه به نظر می‌رسید بازار سهام تا پایان مرداد در مسیر نوسانی حرکت کند اما ریزش دیروز شاخص در حالی رقم خورد که نماگرها برای جهش قدرتمند کار سختی در پیش دارند.

بازار سهام غیر قابل‌ پیش‌بینی‌ تر از قبل به کار ادامه می‌دهد. شروع ناامیدکننده بازار از دیروز و نوسانات معنادار شاخص مجددا پیش‌بینی روند داد و ستدها برای معامله‌گران را به امری سخت تبدیل کرده است. چرخه نامعلوم معاملات به همه بازارها سرایت کرده است. روز شنبه اکثر بازارهای دارایی با کاهش قیمت مواجه شدند.

این امر سبب شده تا بورس در مقابل محرک‌هایی همچون نرخ دلار که اکنون روند خنثی گرفته، جذابیت چندانی برای سرمایه‌گذاران داشته باشد. افزایش ریسک‌های سیستماتیک در هفته‌های گذشته به واسطه برخی سیاست گذاری‌ها، همزمان با عدم توانایی دلار برای افزایش قیمت، اثر را بر بازار سهام به جا گذاشته است.

شکننده بودن مرز ۲ میلیون واحد یکی دیگر از عوامل تشدیدکننده فشار فروش در بازار سهام است که می‌تواند روزهای معاملاتی آتی را نیز متاثر سازد. در حالی تمام شاخص‌ها دیروز قرمز پوش شدند و عرضه‌کنندگان سهام از متقاضیان پیشی گرفتند که اکنون بازار با محرک جدی و قدرتمند برای فرار از وضعیت فعلی روبرو نیست.

به همین دلیل یکی از سناریوهای محتمل تداوم شرایط فعلی است. نوساناتی مستمر که از امکان خروج بیشتر پول خبر می‌دهد. بررسی عوامل اثرگذار بر بازار سهام نشان می‌دهد یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در مسیر افت بازار از سوی قانون‌گذار شکل گرفته است. هرگاه سیاست گذار اعمال قوانین جدید را نشانه گرفته، همزمان با این اتفاق، بازار محکوم به زوال بود. در این مورد می‌توان اقدامات سیاست گذار در مورد نرخ خوراک را ذکر کرد.

در ماه‌های گذشته به دلیل آنچه در این بخش رخ داده نماگر اصلی ۵۲. ۲۱ درصد از ارتفاع را از دست داده است. افزایش ۴۰ درصدی نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی که دیروز نیز به صورت رسمی ابلاغ شد در کنار گمانه‌زنی‌ها برای سرکوب نرخ ارز در بازار آزاد توسط سیاست گذار از جمله مسائلی است که سبب شده بورس تهران نیز همگام با سایر بازارهای سرمایه‌گذاری در مسیر ابهام گام بردارد.

در چنین شرایطی که اکثر بازارها در شوک حاصل از تدابیر قانون‌گذاری‌ها به سر می‌برند، نمی‌توان از بورس انتظار حرکت خارق‌العاده و صعودی داشت. موضوع افزایش نرخ گاز پتروشیمی‌ها از زمستان ۱۴۰۱ به یکی از نکات مهم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مبدل شد و نگرانی فعالان این حوزه را به دنبال داشت.

اکنون نیز مقرر شده نرخ خوراک از نیمه دوم سال با نرخ ۷ هزار تومان محاسبه شود. اگرچه دولت بارها اعلام کرده نحوه قیمت‌گذاری انرژی موردنیاز صنایع با در نظر گرفتن منافع ملی و در راستای حمایت از بازار سرمایه انجام خواهد شد اما حواشی ایجادشده پیرامون این مهم، موانع جدی در راه روند صعودی قیمت سهام ایجاد کرده است.

سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در قانون بودجه ۱۴۰۱، پنج هزار تومان بود که اکنون ۷ هزار تومان در نظر گرفته شده است. این در حالی است که برخی اهالی بازار سرمایه نسبت به این موضوع انتقاد دارند و به نظر می‌رسد افزایش نرخ خوراک تغییرات منفی را در نرخ سودآوری شرکت‌های پتروشیمی ایجاد کند. این موضوع می‌تواند بر کلیت بازار اثر منفی بگذارد.

خبر دیروز در حالی صنایع را شوکه کرد که برخی گمانه‌زنی‌ها از بازگشت نرخ خوراک تا سقف ۷ هزار تومان حکایت می‌کرد اما ثبات این نرخ حتی از نیمه دوم سال نیز نمی‌تواند خبر مساعدی برای بازار باشد. با عنایت به اینکه بازار سرمایه اصولا رویکردی آینده‌محور دارد، می‌توان استنباط کرد این سیاست گذاری برای سال بعد نیز اعمال شود.

بنابراین این خبر می‌تواند روند داد و ستدهای آینده را وارد چرخه منفی کند. اگرچه بازار یک بار حواشی افزایش نرخ خوراک را پیشخور کرده، منفی‌های گروه‌ پتروشیمی در ماه‌های قبل به‌وضوح بر این نکته تاکید می‌کند. بااین‌حال با توجه به اینکه بازار سهام به اخبار منفی واکنش منفی نشان می‌دهد به نظر می‌رسد در روزهای آینده پول از برخی گروه‌ها خارج شود.

افزایش نرخ خوراک حتی در صورتی که معاملات ماه‌های قبل را شامل نشود اما توانسته کاهش بازدهی این بازار را رقم بزند. بنابراین این سیاست گذاری جدید نیز نمی‌تواند از روند منفی گروه‌ پتروشیمی بکاهد. مواجهه بازار سهام با این قبیل اخبار آن هم در شرایطی که دلار دیروز کانال ۴۹ هزار تومان را از دست داد، می‌تواند منجر به افزایش تقاضا و حرکت دست‌به‌عصای سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار سهام باشد.

فروکش کردن انتظارات تورمی قاعدتا از سرد شدن تب تقاضای سهامی خبر می‌دهد. اگرچه شرکت‌های بورسی با دلار ۳۸.۵ هزار تومانی سر و کار دارند اما به دلیل این روند حرکت، ارز از متغیرهای اثرگذار بر این بازار است و عقبگرد آن می‌تواند بازار سهام را نیز به سمت نزول هدایت کند.

همین امر اصلاح بازار در نخستین روز هفته را رقم زد. در چنین شرایطی تنها عاملی که می‌تواند سبب بازگشت بازار سهام شود به اخبار آزادسازی پول‌های ایران بازمی‌گردد. بازار سهام با کمبود پول دست به گریبان است. در نبود نقدینگی بازار ظرفیت رشد را از دست داده است. بنابراین آخرین اخبار حول محور نرخ خوراک گاز اثرات منفی بر کلیت بازار بر جای بگذارد.

همه این موارد نشان می‌دهد در پی ریزش دلار، احتمالا سهامداران تغییراتی را در رویکرد سهام اعمال کنند. حضور کوتاه‌مدت در بازار یکی از شایع‌ترین استراتژی‌های سهامداران در چنین مواقعی است که عاملی در جهت نوسانات بیشتر محسوب می‌شود. مثبت‌های چند روزه و بعد از آن منفی‌های پی‌ در پی، نتیجه تقویت حضور نوسان‌گیران در بازار است. این موضوع که حضور این دسته از سرمایه‌گذاران صرفا موقتی بوده، بازار سهام را در کوتاه‌مدت تحت‌تاثیر  قرار خواهد داد.

کد خبر 32880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =