علت رشد محدود دیروز شاخص، دلایل رکود بورس و پیش بینی نیمه دوم سال

سه کارشناس بازار سرمایه با اشاره به علل کم رمقی و رکود بورس، پیش‌بینی کردند بازار در نیمه دوم سال با فرض ثبات شرایط فعلی روند بهتری در پیش بگیرد.

به گزارش بیداربورس، سه کارشناس بازار سرمایه با اشاره به علل کم رمقی و رکود بورس در گفت و گو با دنیای اقتصاد پیش‌بینی کردند بازار در نیمه دوم سال با فرض ثبات شرایط فعلی روند بهتری در پیش بگیرد.

پیام الیاس کردی: این روزها بازار شرایط امیدوارکننده‌ای را پشت سر نمی‌گذارد. دیروز نیز بازار نوسان متعادل کم‌رمقی را تجربه کرد. حدود چند ماهی است بازار سرمایه همچون سایر بازارهای مالی در ورطه رکود دست و پا می‌زند. با وجودی که در چند روز گذشته نرخ ارز افت‌ و خیز چندانی تجربه نکرده، بازار به دقت نوسانات دلار را زیر نظر دارد.

نکته دیگر تزریق ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک است که موج بی‌اعتمادی عجیبی روانه بازار کرده است. در شرایط کنونی به نظر نمی آید نرخ ارز اعداد بسیار پایین‌تری را ببیند و اغلب سهام در مقطع کنونی تا حدودی اصلاح قیمتی را به پایان رساندند. از طرفی سرمایه‌گذاران این چند ماه، هفته‌های جهنمی را پشت سر گذاشتند. تا زمانی که در متغیرهای اثرگذار بر بازار اتفاق خاصی حکمفرما نشود این روند تکراری بازار همچنان ادامه‌دار خواهد بود.

حمید کوشکی: بازار سرمایه جزو سیال‌ترین بازارهایی است که به سرعت نسبت به اخبار مثبت و منفی واکنش نشان می‌دهد. این روزها بازار سهام مانند بقیه بازارها شرایط چندان مطلوبی را تجربه نمی‌کند. با نگاهی کوتاه و گذرا به وضعیت بنیادی سهام گوناگون می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین علل کم‌رمقی این روزها، ترس درونی بازارها نسبت به شرایط مبهم اقتصادی است.

به همین دلیل با وجود انتشار گزارش‌های خوشایند از سوی اغلب شرکت‌ها، بازار مورد اقبال زیادی قرار نگرفته است. در روزهای اخیر نیز انتشار اخباری پیرامون توافق ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان و آزادسازی منابع بلوکه ایران در کره، واکنش کاهشی نرخ ارز تا روز شنبه را دربرداشت. البته این روند کاهشی چندان پایدار نبود و در مدت کوتاهی نرخ ارز در محدوده ۴۹ هزار تومان ایستاد. بازار به اخباری از این دست بی‌حس شده و به دنبال اخبار موثرتری برای حرکت در مسیر روشن است. ازاین‌رو پیش‌بینی می‌شود بازار در نیمه دوم سال با فرض ثبات شرایط فعلی روند بهتری را در پیش بگیرد.

علیرضا فرشید: انتشار اخبار توافق ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان و آزادسازی منابع بلوکه‌ در کره موجب کاهش نصفه و نیمه نرخ ارز در روزهای گذشته شد. همزمان با انتشار این خبر، انتشار نامه وزرات صنعت به خودروسازی‌ها مبنی بر تامین ارز موردنیاز با وجود اینکه می‌تواند فضای غبارآلود بازار را تا حدی روشن کند اما همچنان نمی‌تواند مرهمی بر درد بی‌اعتمادی این روزهای بازار باشد.

افزایش محسوس دیروز نرخ دلار و ورود به کانال ۴۹ هزار تومانی منجر به افزایش نصفه و نیمه تقاضا در بعضی سهام و بهبود شرایط نسبی در اتمسفر بازار شد. افزایش تقاضا در نیمه اول بازار محسوس بود و در نیمه دوم فشار عرضه‌ها افزایش پیدا کرد. ازاین‌رو پیش‌بینی می‌شود بازار در ادامه هفته شرایط متعادلی را دنبال کند.

کد خبر 32967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =