ظرفیت بورس‌های کالایی در رونق اقتصاد ملی

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بازار سرمایه یک از بازارهای مهم در اقتصاد کشور ماست، گفت: اقدام‌ها و تصمیم‌های ناگهانی دولت ها باعث کاهش اعتماد به این بازار می‌شود. به گفته مهدی حاجی غلام سریزدی از بورس ‌های کالایی برای کشف قیمت منصفانه می‌توانیم بهره ببریم.

به گزارش بیداربورس به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، مهدی حاجی غلام سریزدی، عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد با محور نقش بورس کالا در اقتصاد ملی بیان کرد: یکی از موضوع‌های مهم در آشفتگی فعلی بازارسرمایه تصمیم‌های خلق الساعه و ناگهانی است که از فضای خارج از بازار سرمایه به این بخش تحمیل می‌شود، مواردی از قبیل تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، توقف معاملات خودرو در بورس کالا، چگونگی نرخ ارز فروش صادراتی شرکت‌ها و.... ، به طور خلاصه می‌توان گفت این تصمیم‌ها باعث شده حال بازار سرمایه خوب نباشد.

حاجی غلام سریزدی درباره پیامدهای قیمت‌گذاری دستوری بیان کرد: باتوجه به عدم سرمایه‌گذاری مناسب در زیرساخت‌ها و راه‌اندازی نیروگاه‌های جدید، شاهد خاموشی‌های متعدد در برق کارخانه‌ها هستیم که یکی از دلایل آن، عدم انگیزه کافی بخش خصوصی و عدم سرمایه‌گذاری مناسب با توجه به قیمت‌گذاری دستوری دولت در این صنعت است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: قیمت‌گذاری‌ دستوری نمودار عرضه و تقاضا را بهم می‌زند و باعث افزایش رانت و دلالی شده و بازار از حالت عادی خود خارج می‌کند. تجربه‌های قیمت‌گذاری دستوری در سال ۱۳۹۷ که با تعیین قیمت دلار ۴۲۰۰ تومانی در قیمت پایه همراه بود، باعث افزایش تقاضای کاذب، احتکار کالا، کاهش تولید و افزایش قیمت مصرف کننده نهایی شد.

وی عنوان کرد: سرمایه یک آهوی ترسان است و فردی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند، دقیقا همین مصداق را دارد. ما زمانی می‌توانیم بخش خصوصی را جذب کنیم که اعتمادسازی داشته و تصمیم‌های خلق‌الساعه نداشته باشیم و نتیجه این اعتماد منجر به رشد و شکوفایی اقتصادی می‌شود.

حاجی غلام سریزدی در خصوص شایعه‌های مطرح شده در مورد بورس کالا اظهار کرد: به خاطر امضاهای طلایی ، رانت‌ها و... مخالفت‌هایی با بورس کالا صورت می‌گیرد. هرکالایی در ابتدای ورود به بورس کالا (مانند سیمان) همواره با مقاومت و مشکل‌هایی روبه‌رو بود؛ ولی بعد از ورود این کالاها و مشاهده اثرات مفید آن بر شرکت‌ها، استقبال مناسبی از سوی تولیدکنندگان صورت گرفت.

وی اضافه کرد: هرموقع دولت و سایر سازمان‌ها به بورس کالا بیشتر بها داده و از قیمت‌گذاری دستوری فاصله گرفتند، شاهد پیامدهای مثبت این اقدام در بازار سرمایه بوده‌ایم.

به گفته وی نقش بازار سرمایه در حال حاضر فراتر از سال‌های گذشته است. در سال‌های گذشته تعداد محدودی افراد در بازار سرمایه فعالیت داشتند ولی در حال حاضر به‌واسطه سهام عدالت بیش از ۵۰ میلیون سهامدار داریم و بدیهی است هر تصمیمی می‌تواند بر کل این جامعه سهامداری اثرگذار باشد.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: استفاده از نظرهای کارشناسی فعالان و نهادهای تخصصی بازار سرمایه از جمله کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران اهمیت داشته که انتظار می‌رود در تصمیم‌هایی که مرتبط با بازارسرمایه است بیش از گذشته به این نظرها توجه شود.

**استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار ادامه داد: اتفاق‌های مثبتی همچون راه اندازی تالار حراج باز، عرضه سیمان و خودرو ، بازار مناقصه، معاملات گواهی سپرده شمش طلا، توسعه معاملات زنجیره فولاد و.... در بورس کالا رخ داده که انتظار می‌رود از این ظرفیت‌ها بیش از گذشته استفاده شود.

وی افزود: در بخش تامین مالی از طریق بورس کالا استفاده از قراردادهای سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی، خرید دین، قراردادهای کشف پریمیوم پیشنهاد می‌شود.

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران در خاتمه گفت: بحث اعتمادسازی، جلوگیری از قیمت‌گذاری دستوری و استفاده از ظرفیت بورس‌های کالایی برای تامین مالی شرکت‌ها موضوع‌های مهمی است که باید به آن توجه شود.

کد خبر 33038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =