مخاطرات افزایش قارچ گونه صندوق‌های سرمایه گذاری برای بورس و اقتصاد

دو کارشناس با هشدار به مخاطرات افزایش قارچ گونه صندوق‌های سرمایه گذاری، اعلام کردند: حذف سهامداری خرد، تبعات سنگینی برای بورس و اقتصاد خواهد داشت.

به گزارش بیداربورس، دو کارشناس بازار سرمایه با اشاره به خطر افزایش قارچ گونه صندوق‌های سرمایه گذاری و بورس رانتی به مهر اعلام کردند: اگر با توسعه صندوق‌ها معنای سهامداری خرد از بین برود، تبعات سنگینی برای بازار سرمایه و اقتصاد خواهد داشت .

**خطر افزایش قارچ گونه صندوق‌های سرمایه گذاری

جواد فلاحیان: سهامدار خرد در بازاری که بیش از ۷۰ درصد بنگاه‌های آن را شرکت‌های دولتی تشکیل دادند، نقش بسیار کمرنگی دارد. بررسی فروش‌ های سال ۹۹ و ۱۷ اردیبهشت سال جاری قطعاً واقعیت‌های دیگری را نشان خواهد داد. همان طور که شرکت‌های خصولتی سال‌های ۹۸ و ۹۹ باعث سوپر حباب بازار و فروش سهام شدند همین شرکت‌ها، بازیگری اصلی بازار را در اختیار دارند ولی سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر این روزها به‌جای تقویت وظیفه نظارتی بر رفتار بزرگان بازار در حال اعطای مجوزهای بی حساب کتاب به صندوق‌ها است.

این صندوق‌ها روز به روز فربه‌تر شده و بنابر نزدیکی به ارگان‌های بازار سرمایه، اطلاعات خاصی را هم در اختیار دارند. بنابراین رقابت صندوق‌ها با فعالان خرد در بازار عادلانه نیست. روند صدور صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بازار را تبدیل به جنگلی کرده که عمده حیوانات آن شیر هستند و مابقی حیوانات توسط شیرها در حال دریده شدن هستند و با انقراض مابقی حیوانات مرگ‌ و میر به سراغ شیرها خواهد آمد.

**فعالیت با تحلیل شخصی دیگر در بورس جواب نمی‌دهد

علی فراقی: تحلیل پذیری یا عدم تحلیل پذیری بازار سرمایه به چالش تبدیل شده است. چرخش یکباره و عدم وجود انتشار به موقع اطلاعات اثرگذار نکته‌ای فراتر از تحلیل بوده و این دست از اتفاقات عدم احساس امنیت سرمایه گذاری و دیدگاه مثبت سرمایه گذاری را ناشی می‌شود که صرفاً به دنبال اصطلاحاً سفته بازی نیست بلکه به دنبال ایجاد یک سرمایه گذاری مناسب است که فقط این ناامنی فرار پول با ارزش را ناشی می‌شود.

می‌توان به این نتیجه رسید یکی از مهم‌ترین موارد در راستای تحلیل پذیری بازار سرمایه، رعایت شفافیت است و حتی اگر زمانی عدم شفافیت برای خبری ساده و پیش پا افتاده رعایت نشود، می‌تواند به راحتی در راستای عدم اطمینان قدم بردارد و افراد را با دیدگاه عدم تحلیل پذیری و در نهایت خروج از بازار یا عدم فعالیت چند ماهه روبرو کند که عملاً در نهایت یکی از اصلی ترین ابزارهای شادابی آن بازار سلب خواهد شد.

به غیر از شفافیت و انتشار به موقع اخبار، عدم وجود رانت هم مدنظر است. مهم‌ترین رانت در هر اقتصادی رانت خبری است که در هر بازاری به راحتی این امکان را می‌دهد سودهای کلان شکل بگیرد یا از زیان‌های بزرگ و کوچک به راحتی شانه خالی شود که بازهم اینگونه اتفاقات هم اعتماد را سلب هم عملاً دیدگاه تحلیل پذیری و سناریو سازی طبق متغیرهای اقتصادی برای افراد بی معنی خواهد شد.

مدتی بود بسیاری از افراد منتظر انتشار داده‌های اقتصادی از مراجع اصلی بودند که برخی از آنها منتشر نشده بود که شاید در این مدت منبع افراد به دلیل اطلاعات ناکافی و کم به منابع و داده‌های انتشاری غیرمستقیم و غیرمرجع تبدیل شده بود و بر روی عدم تحلیل پذیری بازارها اثر می گذارد. عقلانی‌ ترین مسیر با این همه کمبودهای ممکن به نظرمی رسد بازهم با کمترین داده بهترین تصمیم این می‌تواند باشد که از بررسی و فیلتر گذر کرده باشد.

قرار نیست سهامداری در بازار سرمایه مانند سپرده گذاری در بانک باشد. در بانک برای یک سال سپرده با درصدی مشخص برای فرد پرداخت می‌شود و متأسفانه صندوق‌های سرمایه گذاری این روزها رویه‌ای خطرناک را در پیش گرفته و تبدیل به صندوق‌های بانکی شدند. باید به این موضوع بانک مرکزی و سازمان بورس ورود جدی کرده و نگذارند خاطره مؤسسات مالی اعتباری ورشکسته و زیان ده دوباره تکرار شود.

سهامداری در بازار سهام معنا داشته و این سرمایه گذاری با ریسک‌های بیشتر از بازارهای دیگر و بازدهی بالاتر نسبت به آنان است و اگر با توسعه صندوق‌ های سرمایه گذاری معنای سهامداری خرد از بین برود، تبعات سنگینی برای بازار سرمایه و اقتصاد خواهد داشت و حتی بانک مرکزی هم می‌تواند برای پیشگیری وارد این موضوع شود.

صندوق‌های درآمد ثابت با توسعه تبدیل به رقیب بانک ها شده و باعث افزایش پایه پولی تورم خواهند شد. متولی اصلی این صندوق‌ها سازمان بورس بوده و بانک مرکزی که متولی بازار پول است در این صندوق‌ها نقش نظارتی پررنگ ندارد و باید این رویه اصلاح شود.

کد خبر 33982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =