وضعیت پیچیده بورس: امید حداقلی سهامداران و افزایش ارزندگی بسیاری از نمادها!

کارشناس بازار سرمایه، اعلام کرد: امید سهامداران به بازگشت رونق در کوتاه‌ مدت به حداقل رسیده اما ارزندگی بسیاری از نمادها منجر به افزایش جذابیت شده است.

به گزارش بیداربورس، محمد غفوری درباره شرایط روزهای اخیر بورس که با بهبود نسبی و رشد ارزش معاملات و شاخص همراه شده با انتشار متنی با عنوان "سناریوی صعود در گرو یک پارامتر" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: بازار سهام در هفته‌های قبل، نوسانات شدیدی را تجربه کرد و شاخص کل به ۱۳۵. ۲ میلیون واحد رسید. این شرایط نامطلوب طی هفته‌های قبل سبب شد تا بازار با خروج پول و افت چشمگیر ارزش معاملات خرد دست به گریبان باشد.

ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) ۲.۳ ‌هزار میلیارد تومان و عقب‌نشینی معنادار از قله اردیبهشت ( ۴.۴ هزار میلیارد تومانی) به‌وضوح بر این مهم تاکید می‌کند. با نگاهی به ترکیب عرضه و تقاضا و نوسانات قیمتی در ماه‌های گذشته مشخص می‌شود تشدید افت گسترده تقاضای سهامی اکثر صنایع را با فشار فروش مواجه کرده است. گمانه‌زنی‌ها از تداوم روند صعودی همزمان با آغاز شهریور حکایت می‌کرد اما احیای دوباره بورس همسو با ورود پول قدرتمند به سمت این بازار سوق پیدا نکرده است.

اهالی بازار سرمایه نیز در اندیشه ارزیابی این وضعیت خمچنان استراتژی احتیاط را در دستور کار قرار داده‌اند. تجربه مشابه این رویداد در گذشته‌ای نزدیک به پس از مرداد ۹۹ باز می‌گردد. وضعیتی غیر قابل‌ پیش‌بینی که از جهاتی با شرایط کنونی شباهت دارد.

شاخص کل در آن زمان در بازه زمانی کمتر از یک سال، ۴۷‌درصد از قله تاریخی عقب‌نشینی کرد. ریزشی دردناک که به نوبه خود روندی اسفبار برای قیمت یک کلاس دارایی محسوب می‌شود. اگرچه ریزش شاخص بعد از اردیبهشت تاکنون (۷۶. ۱۵درصد در بازه زمانی ۴ماهه ) کمتر از تجربه دردناک ۹۹ بوده و ناشی از افت فرسایشی در راستای ترکیدن حباب قیمت‌ها نبود اما به دلیل بی‌اعتمادی حاکم بر بازار به همان اندازه درگیر تلاطم است.

به همین دلیل با بررسی رفتار معامله‌گران مشخص می‌شود امید فعالان بازار به بازگشت بازار به رونق در کوتاه‌مدت به حداقل رسیده است. در چنین فضایی که آکنده از ناامیدی برای بازگشت به روزهای اوج است معامله‌گران سناریوهای مختلفی را پیش رو دارند.

بازار سهام روز گذشته و بعد از تعطیلات چند روزه نسبت به روزهای قبل با تقاضای بیشتری برای خرید روبرو شد و نشان دادتا حدودی می‌توان به بازگشت اقبال و صف خرید به برخی صنایع امیدوار بود.

این وضعیت با توجه به اینکه آمیخته با کمبود نقدینگی است، تا حدودی شرایط را پیچیده خواهد کرد اما به دلیل ارزندگی بسیاری از نمادها می‌توان خصوصیت جذابیت را به بسیاری از نمادها نسبت داد.

بنابراین این متغیر می‌تواند سناریوی بازگشت رونق را پررنگ کند و محرک‌های رونق از جمله افزایش نقدینگی به داد بازار برسد و شاخص را به کانال ۵. ۲ میلیون واحدی هدایت کند. این موضوع از این لحاظ حائز اهمیت است که سایر بازارها در وضعیت رکودی به سر می‌برند.

از سوی دیگر با مشخص شدن وضعیت برخی متغیرهای اثرگذار از جمله شفاف‌ سازی مختصات قیمت‌گذاری برخی خودروها، بازار رفته‌ رفته می‌تواند از رخوت فعلی فاصله گیرد.

به‌طور کلی ارزیابی متغیررهایی نظیر خالص تغییر مالکیت و ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم)، سناریوهای احتمالی در مورد خرید و فروش‌ سهام را به چالش می‌کشد. از این منظر سناریوهای احتمالی به وضعیت این متغیر گره خورده است.

کد خبر 34154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =