بانک گلدمن ساکس: اوپک قیمت نفت را بین ۸۰ تا ۱۰۵ دلار نگه می‌دارد

بانک گلدمن ساکس اعلام کرد، رشد تقاضا برای نفت و کاهش تولید تمدید شده به اوپک این امکان را می‌دهد تا قیمت نفت برنت را در سال آینده بین ۸۰ تا ۱۰۵ دلار در هر بشکه نگه دارد.

به گزارش بیداربورس به نقل از رویترز، بانک گلدمن ساکس امروز در یادداشتی اعلام کرد، رشد تقاضا برای نفت و کاهش تولید تمدید شده، بازار را به سوی کمبود سوق داده و به اوپک این امکان را می‌دهد تا قیمت نفت برنت را در سال آینده بین ۸۰ تا ۱۰۵ دلار در هر بشکه نگه دارد.

این بانک سرمایه‌گذاری همچنین پیش‌بینی قیمت نفت برنت برای باقی سال را از ۹۳ دلار به ۱۰۰ دلار در هر بشکه افزایش داده است.

به گفته تحلیلگران این بانک، دلیل اصلی (این افزایش) کاهش چشمگیر عرضه اوپک و تقاضای بالا است که عرضه بالاتر آمریکا را به میزان چشمگیری خنثی کرده است.

عربستان و روسیه در ۵ سپتامبر کاهش تولید و عرضه که در مجموع به ۱.۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد را تا پایان سال تمدید کردند و آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد این اقدام به کسری قابل توجه در بازار در ۳ ماهه چهارم منجر خواهد شد.

گلدمن پیش‌بینی می‌کند، عربستان به تدریج کاهش تولید یک میلیون بشکه‌ در روز را در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ کم کند و تولید خود را افزایش دهد اما انتظار دارد، کاهش تولید روزانه ۱.۷ میلیون بشکه‌ای توافق شده میان اعضا اوپک پلاس در سال آینده ادامه یابد.

قیمت نفت برنت در حدود ۹۳ دلار در هر بشکه معامله می‌شود و از ماه ژوئن بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است و روز سه‌شنبه به بالاترین رقم ۱۰ ماه گذشته برابر با ۹۵.۹۶ دلار در هر بشکه رسید.

بنا بر اعلام این بانک، با توجه به ظرفیت اضافی بالا و پروژه‌های دریایی رو به رشد که قیمت نفت را در طولانی‌مدت محدود خواهد کرد، بعید است، قیمت نفت برنت در سال آینده به بالای ۱۰۵ دلار برسد.

این بانک پیش‌بینی کرد، در سال آینده که تقاضا برای نفت ۱.۸ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت، هم شاهد تثیبت قیمت نفت برنت کمتر از ۸۰ دلار در هر بشکه نخواهیم بود.

در عین حال، بانک انگلیسی بارکلیز روز پنجشنبه با اشاره به افزایش تقاضا در چین و عربستان که تولیدش را تا پایان سال ثابت نگه داشته است، به پتانسیل افزایش ۳ دلاری نسبت به پیش بینی ۹۲ دلاری برنت در سه ماهه چهارم خود اشاره کرد.

کد خبر 34267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =