پیش ‌بینی قیمت طلا در نیمه دوم سال

پیش‌بینی کشتی‌آرای از بازار طلا در نیمه دوم سال ۴۰۲ «نه خیلی گران می‌شود، نه خیلی ارزان»

به گزارش بیداربورس به نقل از انصاف نیوز بازار طلا در نیمه دوم سال ۴۰۲ چه سمت و سویی خواهد داشت؟ آیا طلا باز هم خلاف آمد عادت عمل خواهد کرد و بازدهی منفی را به ثبت می‌رساند یا دارندگانش را با فتح کانال‌های قیمتی بالاتر خوشحال می‌کند؟ تغییر نرخ مالیات در برنامه هفتم توسعه می تواند روی قیمت طلا تاثیر بگذارد؟ و… محمد کشتی‌آرای، کارشناس برجسته بازار طلا به این پرسش‌ها پاسخ داده است.

خبرنگار انصاف نیوز در ابتدا به تلاطم  بازار جهانی سنگ‌های قیمتی در نتیجه جنگ روسیه و اوکراین اشاره کرد و از آقای کشتی‌آرای پرسید آیا متلاطم شدن آن بازار می‌تواند روی بازار جهانی طلا تاثیری بگذارد؟ او در پاسخ گفت: بحث سنگ‌های قیمتی و طلا و جواهرات دو موضوع مختلف است که هیچ ربطی به یکدیگر ندارند.

کشتی‌آرای توضیح داد: بحثی که درباره روسیه مطرح است مربوط به سنگ‌های قیمتی، آن هم فقط الماس روسی است که هیچ ربطی به طلا ندارد. به عبارت دیگر یک موضوع مربوط به سنگ‌های قیمتی استخراج‌شده از معادن است و موضوع دیگر، فلز گران‌بهای طلا. اگر امروز قیمت سنگ‌های قیمتی دو برابر یا نصف شود، تاثیری بر قیمت انس جهانی ندارد.

او اضافه کرد: بنابراین ماجرای تحریم معادن الماس روسیه، نه تنها بر بازار جهانی طلا، بلکه بر بازار طلای داخل روسیه هم بی‌تاثیر است.

عضو بلندپایه اتحادیه طلا و جواهرفروشان تهران، درباره ارزیابی‌اش از روند بازار طلا در نیمه دوم سال ۴۰۲ گفت: فکر می‌کنم نیمه دوم سال هم مانند نیمه اول سال باشد.

کشتی‌آرای با بیان این‌که قیمت طلا در کشور از دو عامل قیمت انس جهانی و نرخ ارز تاثیر می‌پذیرد، گفت: بررسی‌ها حاکی از آن است که در چند ماه آینده اقتصاد جهانی تغییر خاصی را تجربه نمی‌کند و رکود نسبی هم‌چنان برقرار خواهد بود.

او ادامه داد: اگر به آمارهای جهانی نگاه کنید، متوجه می‌شوید که حتی چین که چند دهه رشد اقتصادی دو رقمی داشت، دچار رکود شده و از آن رشد اقتصادی خبری نیست. در ماه‌های اخیر تنها عربستان و چند کشور عربی دیگر رشد اقتصادی قابل توجهی داشته‌اند که آن هم تحت تاثیر افزایش مصرف و قیمت نفت بوده است.

کشتی‌آرای نتیجه رکود در اقتصاد جهانی را ثبات قیمت طلا خواند و افزود: برخلاف پیش‌بینی‌های ابتدای سال ۲۰۲۳ که عبور انس جهانی از ۲ هزار دلار را در نتیجه تحولات اقتصاد جهانی محتمل می‌دانست، اکنون تقریبا روشن است که چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

کارشناس برجسته بازار طلا گفت: بازار جهانی نوسانات معمول خود را خواهد داشت و برای مثال انتظار می‌رود در اواخر ماه دسامبر، یعنی پیش از آغاز سال نوی میلادی، تغییراتی در قیمت خواهیم داشت اما افزایش قیمت معناداری رخ نمی‌دهد.

کشتی‌آرای درباره تحولات نرخ ارز به عنوان دومین عامل موثر بر قیمت طلا، توضیح داد: در مورد قیمت ارز هم اگر یادتان باشد سال پیش تحلیل‌های عجیب و غریبی وجود داشت و گفته می‌شد قیمت چنین می‌شود و چنان می‌شود اما اتفاقی نیفتاد. اتفاقی نیفتاد چون شرایط تغییر کرده است.

او گفت: اوضاع سیاسی کشور باز شده به این معنا که رابطه با کشورهای هم‌جوار در توسعه اقتصادی ما نقش پررنگی پیدا کرده و صادرات نفت هم به عنوان یکی از عوامل موثر بر اقتصاد ایران، افزایش داشته است. درست است که تورم داریم اما رشد اقتصادی هم داشته‌ایم.

کشتی‌آرای با تاکید بر عبارت «اراده دولت در کنترل قیمت ارز» ادامه داد: به نظر می‌رسد دولت هم‌چنان به مدیریت بازار ارز ادامه خواهد داد و بنابراین قیمت ارز هم تحت کنترل خواهد بود و تغییر چندانی نخواهد داشت.

خبرنگار انصاف نیوز پرسید اگر رونق به اقتصاد جهانی بازگردد، شاهد رشد قیمت طلا خواهیم بود؟ او چنین پاسخ داد: نه، خروج اقتصادها از رکود به معنای رشد اقتصادی و تقویت پول‌های ملی خواهد بود و وقتی ارزش دلار یا یورو بالا برود، قیمت طلا پایین می‌آید.

او درباره تاثیر بازارهای موازی بر قیمت طلا هم گفت: همه این بازارها به نوعی وابسته به نرخ ارز هستند و شما می‌بینید که الان هم رشد قیمت مسکن متوقف شده، هم رشد قیمت خودرو. بورس را هم که نگاه کنید، یک هفته قرمز است و یک هفته سبز. وقتی رشد و کاهشی نباشد، شاخص‌ها هم تغییر نمی‌کند.

این طلافروش مجرب گفت: با کنار هم قرار دادن همه این نکات، به این نتیجه می‌رسم که بازار طلا در نیمه دوم سال ۴۰۲ بازار باثباتی خواهد بود.

عضو اتحادیه طلافروشان تهران درباره تاثیر احتمالی تغییر نرخ مالیات بر قیمت طلا که حین بررسی برنامه هفتم توسعه در مجلس مطرح شده است، توضیح داد: مباحث مالیاتی می‌تواند روی تولید و مصرف تاثیر بگذارد اما روی قیمت طلا تاثیری نخواهد داشت. به بیان دیگر، افزایش مالیات روی طرف تقاضا تاثیر می‌گذارد و مصرف طلا را کاهش می‌دهد. کاهش خرید توسط مردم هم به معنای کاهش تولید خواهد بود.

کشتی‌آرای گفت: کاهش تقاضای طلا در سال‌های اخیر برای ما کاملا مشهود و قابل لمس بوده است. اقدامی مثل افزایش مالیات هم به خروج افراد بیشتر از این بازار منجر می‌شود و مصرف را کاهش می‌دهد اما نمی‌تواند قیمت را تغییر دهد.

کد خبر 34643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =