۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳

بررسی علل رشد نکردن بازار مشتقه در بورس ایران

نیما کرامت_مدیر معاملات مشتقه کارگزاری بانک سامان
بررسی علل رشد نکردن بازار مشتقه در بورس ایران

نیما کرامت مدیر معاملات مشتقه کارگزاری بانک سامان اظهار کرد: متاسفانه به دلیل عدم وجود زیرساخت فنی ، فرهنگ‌سازی و آموزش در ایران، بازار مشتقه در بورس تهران در ابتدای مسیر خود به سر می‌برد. 

به گزارش بیداربورس نیما کرامت مدیر معاملات مشتقه کارگزاری بانک سامان اظهار کرد: متاسفانه به دلیل عدم وجود زیرساخت فنی ، فرهنگ‌سازی و آموزش در ایران، بازار مشتقه در بورس تهران در ابتدای مسیر خود به سر می‌برد. 
به گفته کرامت بازار مشتقه در بورس تهران شامل ابزارهای آتی و اختیار است اما در دنیا، بازار مشتقه بیشترین ارزش معاملات رو بنابر  اهرمی و دوطرفه بودن بازار دارد و معامله گران و اسکالپرها، اکثرا در این بازار هستند.
وی با بیان اینکه در هفته گذشته قراردادهای آتی سهام، متناسب با وضعیت دارایی پایه منفی بودند گفت: قراردادآتی در بورس تهران بر روی صندوق طلا، شمش، زعفران ،نقره و تعدادی سهام  ازجمله شستا، اهرم، خساپا ایجاد شده است.
کرامت همچنین با اشاره به مثبت بودن قراردادآتی کالایی گفت: اهرم معاملات آتی ۴ و بازار دوطرفه است و هفته گذشته  قراردادآتی کالایی  مانند صندوق طلا، شمش طلا، نقره و زعفران هم متناسب با قیمت انس جهانی و دلار داخلی، روند مثبت بود.
این کارشناس بازار سرمایه همچنین با اشاره به بازار اختیار معامله (آپشن) گفت: در حال حاضر اختیار معامله بر روی ۵۰ نماد سهام تعریف شده که بیشترین ارزش معاملات بر روی نمادهای شستا، خودرو، خساپا، اهرم و بانک دی است.
به گفته کرامت بازار آپشن به دلیل دارابودن اهرم معاملاتی بالا و دوطرفه بودن جذابیت بالایی دارد و حد ضرر آپشن هم  محدود به میزان پرمیوم پرداختی است  و همچنین هزینه فرصت سرمایه در این ابزارها بسیار کمتر است.
وی در توضیح قرارداد آپشن  و قرادادهای خرید و فروش زیر مجموعه آن گفت: در این قراردادها که بین دوفرد بسته می‌شود؛ خریدار با پرداخت مبلغی  به عنوان پرمیوم، حق خرید یا فروش یک سهم را در تاریخ و قیمت مشخص به فروشنده آپشن، به دست می آورد.
کرامت در پایان پیشنهاد کرد قسمتی از سبد سهام را به این بازار می‌توان تخصیص داد. 

گزارش هفتگی بازار آپشن :

 

بررسی علل رشد نکردن بازار مشتقه در بورس ایران

ارزش معاملات بازار آپشن روو به پایین و به محدوده روزانه 60 میلیارد تومان رسید.

بررسی علل رشد نکردن بازار مشتقه در بورس ایران

تعداد موقعیت های باز (شاخص مهمی است) تغییر چندانی نداشت.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 35067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =