میانگین رشد ۱۶.۴ درصدی صادرات محصولات لبنی به ۳۹ کشور

صادرات محصولات لبنی به ۳۹ کشور و طی نیمه نخست سال بیش از ۳۸۱ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال‌ گذشته نشان از رشد ۱۶.۴ ‌درصدی دارد.

به گزارش بیداربورس، حمیدرضا بنی‌طبا سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی با اشاره به رشد ۱۶.۴‌درصدی صادرات محصولات لبنی به ارزش ۳۸۱.۱۹ میلیون دلار، اعلام کرد: صادرات لبنیات در نیمه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و صادرات وزنی به ۲۸۱‌.۴ هزار ‌تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته ۱۷.۳ درصد بیشتر است .

رشد چهار محصول نخست سبد صادراتی و شامل شیر و خامه، دوغ و کفیر، شیرخشک صنعتی و پنیر به ترتیب ۲۲.۲۷، ۲۱.۱‌، ۲۰.۱۹ و  ۱۷.۳۹ بود. محصول شیر خشک صنعتی با ۲۴.۲ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال‌ قبل و رسیدن به ۱۴۸‌.۶ میلیون دلار، نخستین محصول لبنی صادراتی برحسب ارزش دلاری است که ۳۹‌ درصد از مجموع ارزش صادرات لبنی را به خود اختصاص داد.

پس از آن شیر و خامه با ۲۳.۱درصد افزایش نسبت به سال‌ قبل و رسیدن به ۶۵‌.۷ میلیون دلار در رتبه دوم قرار دارد که ۱۷.۲۴درصد از مجموع ارزش دلاری صادرات را به خود اختصاص داده‌ و در نهایت پنیر با ۸.۲‌ درصد رشد نسبت به سال‌قبل و رسیدن به ۶۳‌.۵ میلیون دلار در رتبه سوم قرارگرفت که ۱۶.۶۷درصد از مجموع ارزش صادرات را شامل می‌شود.

شرکای تجاری ایران در صادرات لبنیات ۳۹ کشور بودند و عراق، پاکستان، افغانستان، امارات‌ و جمهوری‌آذربایجان اصلی‌ترین آنها هستند. عراق با افزایش ۳۱ درصدی حجم صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته و رسیدن به ۱۸۴‌هزارتن صادرات، نخستین مقصد لبنیات ایران با ۶۵.۴ درصد از سهم صادرات بر اساس حجم است.

بر اساس ارزش صادرات نیز عراق با افزایش ۳۰.۵‌ درصدی و رسیدن به ۲۲۱‌.۳ میلیون دلار صادرات، نخستین مقصد لبنیات ایران با ۵۸‌ درصد از سهم ارزشی است.

کد خبر 35439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =