پورابراهیمی از تصمیم بانک مرکزی در خصوص تعطیلی بازار رمزارزها انتقاد کرد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از تصمیم بانک مرکزی در تعطیلی بازار رمزارزها از ساماندهی فعالیت این حوزه و کسب و کارهای اینترنتی خبر داد.

به گزارش بیداربورس، محمدرضا پورابراهیمی داورانی با اشاره به ضرورت ساماندهی صرافی‌های ارز دیجیتال به خانه ملت گفت: با توجه به اینکه بانک مرکزی وظایف را در خصوص نظارت بر صرافی‌های ارز دیجیتال به درستی انجام نداده و خطرات زیادی را برای مردم و منابع ایجاد کرده، لازم است مجلس اقدامات لازم را انجام دهد.

وی افزود: روزانه بین ۳ الی ۴ هزار میلیارد تومان از طریق درگاه‌های پرداخت زیرنظر PSP ها و دارای مجوز بانک مرکزی، بدون نظارت این نهاد انجام می‌شود که هیچ تضمینی برای مردم ندارد. بانک مرکزی به جای مدیریت و هویت شناسی این پرداخت‌ها و صدور مجوز برای آنها، می‌خواهد تمام این مجموعه‌ها را تعطیل کند در حالی که هدف، ساماندهی و ظرفیت سازی آنها است.

این نماینده مجلس ادامه داد: کاهش خطرپذیری منابع مالی مردمی که در حوزه رمز ارزها فعالیت می‌کنند و تعریف چهار چوب مشخص برای آنها، انتقال اطلاعات کسب و کارها به پایگاه داده‌ای سازمان امور مالیاتی، اخذ مالیات و اتصال به مرکز مبارزه با پول شویی و ...از جمله اهداف مجلس برای ساماندهی صرافی‌های ارز دیجیتال و تراکنش‌های درگاه پرداخت بانکی است.

پور ابراهیمی گفت: تمام کسب و کارهای اینترنتی باید مجوز ‌ها را اخذ و در چهاچوب قانونی فعالیت کنند. براین اساس کسب و کارهایی که نیاز به تراکنش ریالی دارند نیز باید از بانک مرکزی مجوز دریافت کرده و قانون‌مند شوند. هرچند برخی پرداخت‌ها در فضای مجازی مانند سایت های شرط بندی، قمار، فروش مواد مخدر و ...خلاف قوانین بوده و باید بسته شوند.

وی افزود: همه فعالیت‌های غیرقانونی باید متوقف، کسب و کارهای مجاز ضابطه‌مند و به منظور رصد پذیری، اطلاعات آنها در سامانه‌های اطلاعاتی ثبت و شفاف شوند تا فعالیت زیرزمینی نداشته باشند. چرا که فعالیت غیر قانونی کسب و کارها هزینه های فراوانی به مردم تحمیل می‌کند.  

کد خبر 3630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =