رشد ۷۰ درصدی بازار دوم فرابورس

رتبه‌بندی بازارهای فرابورس بر اساس ارزش معاملات در هفته گذشته نشان می‌دهد؛ در میان بازارهای سهامی، بازار دوم با معاملاتی به ارزش بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را داشته که در مقایسه با هفته اخیر رشدی ۷۰ درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش بیداربورس به نقل از شرکت فرابورس، بازارهای فرابورس در هفته‌ گذشته رشد مختصر حجم و ارزش معاملات را به همراه داشت. در بازارهای سهامی فرابورس نیز سرمایه‌گذاران بیشترین دادوستدها را در گروه انبوه‌سازی ثبت کردند تا این صنعت به‌تنهایی ۱۲ درصد از ارزش معاملات خرد را به نام خود کند.

همچنین؛ بازارهای فرابورس در روندی متعادل و با حرکت‌هایی الاکلنگی، بدون نوسان خاصی در شاخص‌های منتخب به پایان رسید. تا جایی که شاخص کل فرابورس افت مختصر ۰.۱۱ درصدی داشت و در پایان هفته سطح ۲۵ هزار و ۴ واحد را ثبت کرد.

**نگاهی به آمار معاملات بازارهای سهامی

بر اساس این گزارش؛ هرچند شاخص‌های بورسی در هفته گذشته نوسان خاصی را تجربه نکردند اما تحرکات در خریدوفروش انواع اوراق مالی در این مدت باعث شد حجم و ارزش معاملات رشد کند، همچنین در هفته گذشته شاهد افزایش نزدیک به دو برابری تعداد معاملات بودیم، به‌این‌ترتیب طی ۵ روز معاملاتی نزدیک به ۲۹ میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزشی بالغ‌ بر ۲۷۷ هزار میلیارد تومان طی ۱.۷ میلیون دفعه، دادوستد شد و رشد ۱۵ درصدی در حجم، ۶ درصدی در ارزش و ۹۷ درصدی در تعداد معاملات را به ثبت رساند.

افزون بر این؛ رتبه‌بندی بازارهای فرابورس بر اساس ارزش معاملات در هفته گذشته نشان می‌دهد در میان بازارهای سهامی، بازار دوم با معاملاتی به ارزش بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را داشته که در مقایسه با هفته اخیر رشدی ۷۰ درصدی را تجربه کرده است.

همچنین؛ بیشترین ارزش معاملات متعلق به بازار اول با ارزشی حدود ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود که افزایش ۲۶ درصدی داشت. بازار پایه نیز در این مدت ۲ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان ارزش معاملات را ثبت کرد و با رشدی ۹ درصدی همراه شد.

درمجموع در هفته اخیر ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام بیش از ۶ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان ثبت شد که ۵۳ درصد آن متعلق به ۷ صنعت برتر بود.

**صنایع پیشرو

این گزارش می‌افزاید؛ گروه انبوه‌سازی در هفته گذشته به‌تنهایی توانست ۱۲ درصد از ارزش معاملات را به خود اختصاص دهد. همچنین سرمایه‌گذاری‌ها نیز با در اختیار گرفتن ۹ درصد از ارزش معاملات خرد در جایگاه دوم قرار گرفتند.

درعین حال؛ دو گروه خودرویی و فلزات اساسی نیز هر کدام ۷ درصد از ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص دادند؛ گروه‌های بیمه‌ای، محصولات غذایی و حمل‌ونقلی‌ها هر کدام به صورت جداگانه ۶ درصد از ارزش معاملات خرد را در اختیار داشتند.

**مروری به روند معاملات ابزارهای نوین مالی

بر اساس این گزارش؛ در بازار ابزارهای نوین مالی نیز شاهد دادوستدهایی به ارزش ۲۶۷ هزار میلیارد تومان بودیم که نسبت به هفته گذشته تغییر خاصی صورت نگرفت و تنها رشد ۵ درصدی را تجربه کرد.

افزون براین؛ در بازار ابزارهای نوین مالی در این مدت شاهد دادوستد بیش از ۱۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بودیم که نسبت به هفته گذشته ۳ درصد افزایش یافته بود.همچنین متقاضیان اوراق گواهی تسهیلات مسکن ۱۷۷ میلیارد تومان از این ورقه‌ها را معامله کردند که در مقایسه با هفته اخیر ۴ درصد کاهش داشته است.

گفتنی است؛ درهفته گذشته ۲۵۵ هزار میلیارد تومان نیز اوراق مالی اسلامی دادوستد شد.

کد خبر 36367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =