تحریم نفتکش‌ها به ضرر هند می‌شود؟

تحریم‌های آمریکا علیه صاحبان نفتکش‌هایی که حامل نفت روسیه به قیمت بالاتر از سقف قیمت غربی بوده اند، ممکن است توانایی هند برای دریافت نفت ارزان‌تر را محدود کند.

به گزارش بیداربورس، هند همچنان در حال بررسی این است که آیا اجازه دهد نفتکش تحریم شده‌ای که حامل نفت روسیه است، به بنادر این کشور وارد شده و لنگر بیندازد. این وضعیت نشان می‌دهد که مقابله آمریکا با تجارت نفت روسیه، ممکن است توانایی هند برای خرید و واردات نفت ارزان‌تر را محدود کند.

نفتکش «ان اس سِنچری» متعلق به شرکت دولتی سووکومفلوت و حامل پرچم لیبریا است. طبق آمار رصد نفتکش که توسط بلومبرگ گردآوری شده، این کشتی افرامکس به مدت ۱۰ روز، در فاصله حدود ۱۶۰۰ مایلی بندر وادینار هند، شناور بوده است.

این نفتکش از ۱۷ نوامبر، یک روز پس از آن که آمریکا، شرکت‌های دریایی متعدد و سه نفتکش حامل نفت روسیه را که قیمت آن بالاتر از سقف قیمت گروه هفت بود را تحریم کرد، در نزدیک سریلانکا شناور بوده است.

آمریکا ۱۶ نوامبر اعلام کرد کشتی‌های «کازان»، «لیگوفسکی پراسپکت» و «ان اس سِنچری»، در صادرات نفت روسیه که به قیمت بالاتر از ۶۰ دلار در هر بشکه فروخته شده است، مشارکت داشته‌اند. این سه کشتی از خدمات آمریکایی استفاده کرده‌اند، در حالی که نفت روسیه را حمل کرده‌اند.

اداره کل حمل و نقل در هند هفته گذشته به بلومبرگ گفت: هنوز منتظر راهنمایی دولت درباره این است که آیا «ان اس سِنچری» مجاز خواهد بود محموله خود را در بندر هند تخلیه کند یا خیر.

نگرانی مقامات غربی در گذشته این بود که مختل شدن جریان عظیم صادرات روسیه، باعث بالاتر رفتن قیمت‌ها شود. اکنون به نظر می‌رسد که رشد درآمد نفتی مسکو، کمک کرده است هزینه‌های مالی جنگ در اوکراین را تامین کند و بی‌اعتنایی به این موضوع، برای غربی‌ها دشوار شده است.

تقریبا همه گریدهای نفتی که از سوی روسیه فروخته می‌شوند، بالاتر از سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه بودند که توسط گروه هفت برای فروش نفت این کشور تعیین شده است.

به صورت تئوری، این امر باید مانع از ارائه خدمات از جمله تامین مالی، حمل و بیمه محموله‌ها توسط شرکت‌های کشورهای عضو گروه هفت شود اما بسیاری از آنها به ارائه این خدمات ادامه دادند زیرا به تضمین مقامات اجرایی متکی بودند که اسناد کافی از جمله گواهی مبنی بر خرید محموله‌ها زیر قیمت ۶۰ دلار، ارائه دهندگان خدمات را از تحریم‌ها مصون نگه می‌دارد.

غرب درصدد تشدید سخت گیری در اعمال تحریم‌ها علیه کسانی است که سقف قیمت گروه هفت برای فروش نفت روسیه را دور می‌زنند. آمریکا ماه گذشته موضع سخت گیرانه‌ای را اعمال کرد و دو کشتی را به دلیل نقض سقف قیمت، هدف تحریم قرار داد.

رویترز هفته گذشته گزارش کرد سه شرکت کشتیرانی بزرگ یونانی، حمل نفت روسیه را به دلیل تشدید ریسک تحریم‌های آمریکا، متوقف کرده‌اند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، رویترز به نقل از منابع آگاه نوشته بود شرکت‌های یونانی مینروا مارین، تی ام اس تانکرز و تناماریس، حمل نفت روسیه برای مشتریان در خاورمیانه، ‌ آسیا، ترکیه، آفریقا و آمریکای جنوبی را متوقف کرده اند.

کد خبر 36991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =