بررسی روند جهانی دلار، نرخ بهره و کامودیتی ها + پیش بینی روند شاخص

دو کارشناس بازار سرمایه ضمن بررسی روند دلار، نرخ بهره و کامودیتی ها در بازارهای جهانی، پیش‌بینی کردند شاخص بورس روند مثبتی برای هفته جاری پیش رو داشته باشد.

به گزارش بیداربورس، دو کارشناس بازار سرمایه ضمن بررسی روند دلار، نرخ بهره و کامودیتی ها در بازارهای جهانی در گفت و گو با دنیای اقتصاد، پیش‌بینی کردند شاخص بورس روند مثبتی برای هفته جاری پیش رو داشته باشد.

مهشید داداش‌ زاده: هفته گذشته نوسان چندانی در شاخص بورس مشاهده نشد. تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌های اقتصادی خبر بسیار داغ و مهمی بود که به محرک اثرگذاری برای رشد بازار تبدیل شد. این خبر موجب شد شاخص کل در هفته معاملاتی منتهی به ۱۵ آذر رشد ۷.۵ درصدی تجربه کند.

پس از آن هفته گذشته به دلیل اینکه اغلب سهام شاخص‌ساز با خبر تجدید ارزیابی‌ها رشد مناسبی را رقم زده بودند، هفته اخیر وارد چرخه اصلاحی شدند و نقدینگی را به سهام کوچک‌تر سوق دادند. هرزمان با انتشار اخبار مثبت بازار رشد پرفشاری را ثبت کرده، پس از آن اصلاحات عمیقی نیز در پی داشته که در روند روزهای گذشته چنین رفتار هیجانی به آن صورت از سوی معامله‌گران دیده نشد و اصلاح گسترده‌ای را که از جنس ریزش باشد تجربه نکرد و مجددا وارد چرخه رکودی شد.

از طرفی انتشار خبر دعوت رئیس سازمان بورس از شرکت‌های بورسی برای هم‌اندیشی درخصوص تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها با حضور وزیر اقتصاد را می‌توان به فال نیک گرفت و از آن به عنوان اقدامی بنیادین پیرامون صورت‌های مالی شرکت‌ها ذکر کرد. البته موضوع تجدید ارزیابی دارایی بنگاه‌های اقتصادی به ماده و قوانین حسابداری و حسابرسی مربوط بوده که باید با کارشناسی‌ها و بررسی‌های لازم عملیاتی شود.

از این‌رو تنها نمی‌توان انتشار خبری مثبت و امیدوارکننده را نشانه‌ای از آغاز روند مثبت بازار دانست. در مقطع کنونی باید نیم‌نگاهی به گزارش‌های ۹ماهه و حتی نحوه انجام تجدید ارزیابی‌ها انداخت. از این رو پیگیری‌های رئیس سازمان بورس و وزیر اقتصاد را می‌توان نویدبخش قلمداد کرد که نگاه سرمایه‌گذاران را تغییر داده و بلندمدت‌تر خواهد کرد تا تامین مالی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بیشتری انجام گیرد.

با توجه به اینکه فدرال رزرو در سه دوره متوالی قصد افزایش نرخ بهره را نداشته، کامودیتی‌ها در هفته‌های اخیر حرکات مثبت رو به بالایی داشتند و چشم‌ انداز مثبتی خواهند داشت. تثبیت نرخ ارز در محدوده ۵۰ هزار تومانی از کاهش نسبی انتظارات در ماه‌های گذشته حکایت دارد. با وجود اینکه در ماه‌های اخیر بازار ارز و طلا نوسان چندانی به ثبت نرساندند، بازار سهام که اصلاح قیمتی را پشت سر گذاشته، می‌تواند مقصد مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد.

پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه اصلاح بیشتری پیش رو نداشته باشد و نوسان‌گیری معامله‌گران با وجود انتشار اخباری چون تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ ها ادامه پیدا کند. در مجموع می‌توان افق روشنی متصور بود.  

برزو حق‌شناس: با صعود شاخص در پی انتشار خبر تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها، بازار سرمایه هفته متعادلی را پشت سر گذاشت. با این وجود رفتار معامله گران در هفته گذشته چندان دور از انتظار نبود. بازاری که چندین ماه در ورطه رکودی فرو رفته با نوسانی اندک و صعودی کم‌بازده فروشندگانی برای فروش سهام خواهد داشت. هفته گذشته افزایش نسبی عرضه‌ها در کنار جاری بودن تقاضا مشاهده شد. در شرایط کنونی بازار در سطوح مهمی قرار گرفته است.

در صورتی که روزهای آینده ارزش معاملات به بیش از ۶ هزار میلیارد تومان افزایش یابد می‌توان نسبت به گرایش شاخص به سبزپوشی دلنشین بهاری امیدوار بود. در صورتی که میانگین ارزش معاملات به ۵ هزار میلیارد تومان و پایین‌تر تقلیل یابد، احتمال بازگشت به سطوح پایین‌تر وجود خواهد داشت.

به نظر می‌رسد بازار سرمایه کم‌رمق‌تر از آن باشد که به اخبار عدم تصویب کلیات لایحه بودجه توجه آن‌چنانی نشان دهد. در طول چند ماه گذشته به اندازه‌ای ریسک‌های مختلف سیستماتیک و غیرسیستماتیک تحمیل شده که بازاری که هر ساله نسبت به لایحه بودجه حساسیت داشت، سال جاری توجه خاصی به آن نشان نخواهد داد.

بازار در مقطع کنونی نگاه دوچندانی به تغییرات نرخ ارز و عملی شدن موضوع تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها دارد.در بازار کامودیتی‌ها تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند نه‌تنها نرخ بهره توسط فدرال رزرو افزایش نخواهد یافت بلکه احتمال می‌رود در سال میلادی آینده روند کاهشی بگیرد که می‌تواند اتمسفر جذابی در بازارهای جهانی و کامودیتی‌ها به ارمغان آورد.

از طرفی اقتصاد چین که در ماه‌های اخیر با مخاطرات بسیاری روبرو بوده همچنان تهدید بزرگی برای آینده بازارهای جهانی خواهد بود. نرخ ارز چندین ماه در محدوده مشخصی نوسان می‌کند. با توجه به سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی در سال جاری و تثبیت نرخ ارز، نمی‌توان افزایش چندانی برای ارزش آن در سال جاری پیش‌بینی کرد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه روند مثبتی برای هفته جاری پیش رو داشته باشد.

کد خبر 37352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =