رکود سنگین در بازارسرمایه ماحصل سیاست‌های دولت

کارشناس بازار سرمایه گفت: رکود سنگین در بازارسرمایه و دیگر بازارهای موازی، ماحصل تصمیمات کلان اقتصادی و پافشاری دولت بر ادامه‌دار بودن سیاست انقباضی است.

مسعود مهدیان، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بیدار بورس بیان کرد: در معاملات روزهای اخیر بازار سرمایه اگرچه شاهد تصمیمات مسئولان ذیربط به جهت حمایت از بازار(از جمله ممنوعیت فروش بازارگردان‌ها) هستیم، اما همچنان کم حجم بودن معاملات و بی‌انگیزگی سرمایه‌گذاران در بازار به قوت خود باقی است.

وی در ادامه افزود: همچنین شاهد خروج مستمر پول حقیقی از بازار هستیم. وضعیت اسفناک ارزش معاملات (در حدود ٣ همت) که به پایین‌ترین سطح در چند ماه اخیر رسیده، نشان از بی رمقی و نبود شور ونشاط در بورس تهران را دارد.

این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: این رکود سنگین در بازارسرمایه و دیگر بازارهای موازی ماحصل تصمیمات کلان اقتصادی و پافشاری دولت بر ادامه‌دار بودن سیاست انقباضی خود است. در یک سال اخیر، دولت با اجرای این سیاست سعی دارد تا جلو تورم افسارگسیخته را بگیرد و تا حدودی بتواند باعث کاهش رشد نقدینگی شود؛ از آخرین اقدامات در این راستا می‌توان به نرخ بهره ۳۰ درصدی اشاره کرد که ضربه دیگری بر پیکر بی جان بورس بود.

وی اظهار داشت: از دیگر مولفه‌های تاثیرگذار نرخ ارز است که با توجه به رشد یک ماه اخیر آن باز هم شاهد بی تفاوتی بازارسرمایه نسبت به این افزایش نرخ ارز بوده‌ایم؛ چرا که بازارساز هنوز نظر مثبتی بر تغییر روند و اعتمادسازی جهت ورود جریان نقد را ندارد.

به گفته مهدیان؛ البته پر واضح هست که در میان‌مدت و بلندمدت، بازارسرمایه عقب‌ماندگی خود را به بهترین شکل ممکن جبران خواهد کرد، اما از آنجا که این‌ بازار هم به لحاظ بنیادی در شرایط ارزنده‌ای قرار دارد و هم از منظر تکنیکالی در محدوده حمایتی  ۲۰۵۰ هزار واحدی است، انتظار سرمایه‌گذاران این است که با اتخاذ تصمیمات کارشناسی شده، نقدینگی جذب این بازار شود.

سایه اخبار خوب بر سر بازار سرمایه 

وی افزود: البته خبرهای خوب و تاثیرگذار از جمله تقلیل عوارض صادراتی سنگ آهن، خبر اصلاح قیمت‌گذاری خوراک نفت برای پالایشگاه‌ها و همچنین شایعاتی مبنی بر افزایش نرخ خودرو توسط شورای رقابت، مطرح شده که می توانند به عنوان محرکی برای بازار سرمایه و افزایش حجم معاملات ایفای نقش کنند.

معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری

مهدیان در پایان در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری گفت: به منظور معرفی گزینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری بایستی مجدد به ارزنده بودن کلیه بازار اشاره کنم. به نظر با تغییر روند بازار و اتمام روند نزولی فرسایشی، شاهد موج صعودی در کل بازار باشیم؛ البته صنایع دلارمحور با توجه به افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر؛ گروه کانه‌های فلزی و همچنین صنایع ریالی؛ گروه‌های مسکن و غذایی و تک سهم‌های کوچک‌تر می‌توانند پیشتازی بهتری داشته باشند.

کد خبر 37639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =