۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷
آیا نفت ۱۰۰ دلاری در راه است

اگر تنش‌ها وخیم‌تر شود و اختلال قابل توجهی در عرضه نفت به‌وجودآید، قیمت‌ها می‌تواند حتی به بیش از ۱۰۰‌دلار در هر بشکه برسد.

به گزارش بیدار بورس، با توجه به اوج رسیدن تنش‌ها در خاورمیانه، این احتمال وجود دارد که قیمت نفت به ۱۰۰دلار در هر بشکه یا حتی بالاتر برسد. گسترش جنگ، همراه با اختلال احتمالی عرضه نفت از طریق مسیرهای تجاری مهم مانند تنگه هرمز و دریای سرخ، قطعا به نوسانات قیمت نفت منجر خواهد شد.علاوه‌بر این، هدف‌گیری احتمالی زیرساخت‌های کلیدی نفت در منطقه نیز عدم‌اطمینان در بازار و ادامه روند صعودی قیمت‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.

اگر تنش‌ها وخیم‌تر شود و اختلال قابل توجهی در عرضه نفت به‌وجودآید، قیمت‌ها می‌تواند حتی به بیش از ۱۰۰‌دلار در هر بشکه برسد. فراموش نکنیم که بهای نفت همواره تحت‌الشعاع عوامل مختلفی از جمله تحولات ژئوپلیتیک، پویایی عرضه و تقاضا و روند قیمت‌ها در ماه‌های گذشته بوده‌است. افزایش نگرانی‌ها در مورد گسترش تنش‌ها، بازارهای نفت خاورمیانه را در معرض خطر جدی قرار داده‌است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران در حال آماده‌سازی خود برای حمله‌ای است که جزئیات آن مشخص نیست. سفارت ایالات‌متحده در اسرائیل با محدودکردن سفر برای کارمندان دولت واکنش نشان‌داده‌ که نشان‌دهنده جدی‌بودن وضعیت است. انگیزه ایران از این حمله احتمالی، انتقام از تهاجم اخیر به کنسولگری این کشور در دمشق ناشی می‌شود.این تنش در حال‌حاضر باعث نوسانات قیمت نفت شده و کارشناسان نسبت به تشدید بیشتر و احتمال افزایش قیمت‌ها به سطوح بی‌سابقه هشدار داده‌اند. علاوه‌بر این، این احتمال وجود دارد که ایران از گروه‌های نیابتی مانند حزب‌الله و حماس برای درگیری با اسرائیل در جبهه‌های مختلف استفاده کند که این امر باعث پیچیده‌ترشدن چشم‌انداز امنیتی در منطقه می‌شود. 

اسرائیل به نوبه خود ممکن است زیرساخت‌های نفتی مهم ایران مانند پایانه جزیره خارک را هدف قرار دهد که به‌طور بالقوه اقتصاد و روابط تجاری ایران را با چالش روبه‌رو می‌کند. با توجه به منافع مشترک در افزایش قیمت نفت و مقابله با نفوذ غرب، شرکت‌های بزرگ انرژی روند تصمیم‌گیری در ایران را به‌دقت زیرنظر گرفته‌اند.

به گفته رویترز، به دلیل افزایش تنش‌ها در خاورمیانه که خطر اختلال در عرضه از سوی منطقه تولیدکننده نفت را افزایش داده، قیمت نفت روز جمعه بیش از یک‌درصد افزایش یافت، همچنین بازار انرژی به دلیل انتظارات کاهش بهره بانکی در آمریکا در انتظار ضرر هفتگی است.  اینکه ایران ممکن است حمله توسط هواپیماهای جنگی اسرائیل به سفارت این کشور در دمشق را تلافی کند، به‌رغم عوامل کاهش‌دهنده قیمت نفت مانند افزایش عرضه از محل ذخایر استراتژیک آمریکا، قیمت نفت را به بالاترین سطح ۶ ماهه خود رسانده‌است.

در همین ارتباط، اوله‌هانسن از بانک ساکسو گفت: «همان‌طور که از دسامبر سال‌قبل بارها شاهد بوده‌ایم، خطر وقوع یک رویداد ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه، ‌بار دیگر حق‌بیمه نفتکش‌ها و مراودات نفتی را افزایش داد، روندی که مجددا و با بازگشت ثبات، در ابتدای هفته پیش‌رو احتمالا کاهشی خواهد شد.» روز جمعه ۱۲‌آوریل، معاملات آتی نفت‌برنت با یک‌دلار و ۴۶‌سنت افزایش به ۹۱‌دلار و ۱۸‌سنت در هر بشکه رسید، درحالی‌که قیمت نفت‌خام وست‌تگزاس‌اینترمیدیت ایالات‌متحده یک‌دلار و ۸۳‌سنت افزایش یافت و ۸۶‌دلار و ۸۱‌سنت در بشکه فروخته شد، پس از اینکه آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی خود را برای رشد تقاضای جهانی نفت در سال‌۲۰۲۴ به یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه در روز کاهش داد، قیمت‌ جهانی نفت روند صعودی (هرچند کوتاه‌مدت) را در پیش گرفت.

اوله هانسن افزود: «در حال‌حاضر بازار جهانی سوخت‌های فسیلی تا حد زیای تحت‌تاثیر پیش‌بینی رشد تقاضای ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه‌ای اوپک قرار دارد؛ این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی برخلاف اوپک، پیش‌بینی کاهش یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه‌ای تقاضای نفت را رسانه‌ای کرده است.» رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت؛ ایالات‌متحده انتظار دارد که ایران علیه اسرائیل اقدام کند، اما در عین‌حال تلاش خواهد شد اقدام ایران، به اندازه‌ای بزرگ نباشد که واشنگتن  را  وارد جنگ کند.| دنیای اقتصاد


 

کد خبر 37739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =