برترین صنایع بورسی از منظر تحلیلی کدامند

کارشناس بازار سرمایه گفت: بیشترین رشد در فلزات رخ داده پس مشهودترین تاثیرات را در این گروه خواهیم دید. مس، آلومینیوم، سرب و روی رشد بسیار خوبی طی چند ماه گذشته داشته‌اند.

محمد ذریه زهرایی در گفت‌وگو با خبرنگار بیدار بورس در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: با توجه به کم‌رمق بودن بازار در هفته‌های گذشته و پایین بودن ارزش معاملات طی چند روز گذشته که در محدوده ٣٥٠٠ میلیارد تومان بوده و رشد شدید نرخ بازده اوراق دولتی تا محدوده ۳۷٪ که عمیقا بازار سرمایه را تحت فشار قرار داده، در کوتاه مدت نمی‌توان انتظار بازاری پرحجم و با روند صعودی داشت.

او افزود: به نظر می‌رسد برای هفته‌های آینده نیز بازار دسخوش نوسانات زیادی نخواهد بود و بیشتر. پیرو اخبار منتشر شده برای انتخابات پیش رو تا ۸ تیر ماه حرکت خواهد کرد، اگر اخبار مثبت سیاسی به گوش بازار برسد ممکن است شاهد بازاری صعودی باشیم.

معرفی برترین‌های فصل بهار

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به گزارش‌های منتشر شده در سامانه کدال طی هفته‌های اخیر، گفت: ‌همانطور که انتظار می‌رفت برترین گزارشات سالانه منتشر شده متعلق به صنعت سیمان بوده است، در دو گروه بزرگ بازار یعنی صنعت پتروشیمی و فلزات اساسی، برخی گزارشات منتشر شده تا حدودی ناامید کننده بود؛ شرکت‌هایی مثل پتروشیمی زاگرس و فولاد ارفع و در مقابل برخی شرکت‌ها نیز به مانند پتروشیمی نوری و فولاد مبارکه گزارش‌های سالانه خوبی ارائه کردند. در صنعت فولاد، بیشترین نگرانی بازار معطوف نرخ برق صنایع خواهد بود، چرا که رشد نرخ ECA از ۶۸۰ تومان در سال ۱۴۰۲ به نزدیک ۱۲۰۰ تومان در گزارشات جدید، نمی‌تواند اثر خوبی بر سودآوری شرکت‌های فولادی داشته باشد.

او ادامه داد: در صنعت پتروشیمی هم بیشترین نگرانی‌ها معطوف به نرخ گاز خوراک و گاز سوخت خواهد بود، چرا که اثر رشد نرخ گاز به صورت کامل در صورت‌های مالی پتروشیمی زاگرس مشخص شد که رشد نرخ گاز در کنار افت قیمت‌های جهانی و عدم رشد نرخ نیمایی می‌تواند چه آثار مخربی بر سودسازی شرکت‌های خوراک گازی داشته باشد.

افزایش قیمت‌های جهانی و بورس

ذریه زهرایی در رابطه با تاثیر افزایش قیمت‌های جهانی بر سودآوری شرکت‌های بورسی اظهار کرد: در سالی که گذشت قیمت کامودیتی‌ها به طور کلی در نازل‌ترین قیمت‌های چند ساله قرار داشت، اما طی چند ماه گذشته شاهد رشد قیمتی خوبی در این محصولات بوده‌ایم، علی الخصوص در فلزات گرانبها که رشد عجیب قیمتی داشته‌اند، در محصولات پتروشیمیایی نیز شاهد رشد قیمتی بوده‌ایم، اما نه به اندازه فلزات؛ و در نهایت هم شاخص کرک اسپرد به واسطه رشد نفت و عدم رشد نرخ‌های فرآورده‌های نفتی افت اندکی داشته‌اند.

او در مورد آثار این افزایش نرخ‌ها گفت: در آینده نیز باید منتظر گزارشات فصلی پیش روی باشیم، اما بیشترین رشد در فلزات رخ داده پس مشهودترین تاثیرات را در این گروه خواهیم دید. مس، آلومینیوم، سرب و روی رشد بسیار خوبی طی چند ماه گذشته داشته‌اند.

کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: در گروه محصولات پتروشیمی شاهد بهبود نرخ‌های جهانی آروماتیک‌ها و الفین‌ها بوده‌ایم. پس انتظار می‌رود در گزارشات فصلی پیش‌رو شاهد گزارشات بهتر فروش و سودآوری شرکت‌های فعال در این صنایع باشیم.

کد خبر 37832

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =