۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
همتی چرا رفت؟

همتی از ریاست کل بانک مرکزی کنار گذاشته شده و در حالی که گفته می‌شد پورمحمدی قرار است جایگزین وی شود، این خبر نیز تکذیب شد تا سکان هدایت‌ کشتی بانک مرکزی کماکان خالی بماند.

به گزارش بیدار بورس، عبدالناصر همتی در دورانی ریاست کل بانک مرکزی را در اختیار گرفت که اوضاع بازار ارز در بدترین شرایط خود به سر می‌برد و وی تلاش کرد تا با سیاست‌های مختلف، قیمت ارز در بازار را کنترل کند که تا حدودی نیز موفق بود.

همتی در طول حدود سه سال فعالیتش در این سمت، توانست اصلاحات قابل توجهی را در نظام بانکی کشور ایجاد کند و در عین حال برخی از مخالفان وی نیز بخشی از شرایط نابسامان بازار سرمایه در ماه‌های اخیر را به واسطه تصمیم‌های بانک مرکزی می‌دانند، البته او گفته که مشکل بورس در جایی غیر از بانک مرکزی است و برای حل مشکل بورس، نیاز به اختیارات بیشتری دارد.

او همچنین در واکنش به یکی از نامزدهای انتخاباتی‌اش که گفته مشکل بورس را سه روزه حل می‌کنم، تاکید کرده که بورس مگر مایکروفر است که سه روزه حل شود؟

اما رییس کل پیشین بانک مرکزی، در این باره گفته است که سال ۹۸ همه فعالان بازار سرمایه از بانک مرکزی تشکر می‌کردند و نرخ سود بانکی، قیمت سکه و ماشین با بورس افزایش می‌یافت، اما سال گذشته ناهماهنگی‌های دولت و اختلاف دو وزارت صنعت و اقتصاد در مورد ETF پالایشی‌ها، موجب شروع بی‌اعتمادی به بورس و ریزش قیمت‌ها شد و مردم احساس کردند که دولت کنار کشیده است.

این‌ روزها که همتی به عنوان یکی از نامزدهای انتخاباتی تایید صلاحیت شده و در این عرصه قرار است به رقابت بپردازد، انتقادها و تعاریف از عملکرد او بیش از پیش به چشم می‌خورد و در عین حال شنیده‌های غیر رسمی نیز حول اقدامات او به گوش می‌رسد.

اخیرا گفته شده بود که همتی ممکن است به دلیل مخالفت با خواسته دولت برای تبدیل ۲.۵ میلیارد دلار ارز درجهت تامین کسری بودجه از ریاست بانک مرکزی کنار گذاشته شود، اما وزیر اقتصاد فشار دولت به بانک مرکزی برای تبدیل ۲.۵ میلیارد دلار ارز به ۳۷۵ هزار میلیارد تومان در دو ماه پایانی را تکذیب کرد.

فرهاد دژپسند گفت: این ادعا به هیچ وجه صحت ندارد و تکذیب می‌شود و اعداد اعلامی منطبق با واقعیت‌ها نیستند و حتی با هم سازگاری ندارند.

وی ادامه داد: بجز طرح‌های دریافتی از بانک مرکزی، مازادی دریافت نشده و مطالبه‌ای هم نیست.

این در حالی است که خود همتی در کلاب هاوس اعلام کرده که دلیل کنار گذاشتن او از بانک مرکزی، شرکت در رقابت انتخاباتی است.

رییس کل پیشین بانک مرکزی اذعان کرد: رییس جمهور به بنده گفت اگر می‌خواهید نامزد بمانید نمی‌توانید در سمت رییس کل بمانید که من هم در پاسخ گفتم فعالیت انتخاباتی تاثیری بر کار من ندارد اما به هر حال صاحب اختیار هستید.

ساعاتی پیش هم اعلام شد که سید حمید پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه به عنوان جایگزین همتی در بانک مرکزی انتخاب شده که این خبر نیز تکذیب شد و گفته می‌شود که پورمحمدی این سمت را قبول نکرده است.

به هر حال موضوعی که قطعی است، این است که عبدالناصر همتی دیگر رییس کل بانک مرکزی نیست و روحانی باید جایگزین کوتاه‌مدتی را برای او پیدا کند.

کد خبر 3812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =