انتشار اوراق تبعی چتر نجاتی برای سهامداران زیان دیده

کارشناس بازار سرمایه گفت: انتشار اوراق تبعی برای سهام عرضه اولیه این اطمینان را به خریداران می‌دهد که با خریداری آن سهام زیان نبینند.

به گزارش بیداربورس، مجید روزبهانی کارشناس بازار سرمایه، در پاسخ به این پرسش که، انتشار اوراق تبعی برای عرضه اولیه‌ها چه فوایدی دارد؟، اظهار کرد: در حال حاضر انتشار اوراق تبعی برای سهام به ثبات بازار سرمایه کمک بسیاری می‌کند. اوراق اختیار فروش تبعی که به آن بیمه سهام هم می‌گویند،  در واقع تعهدی است که، شرکت‌های ناشر اوراق تبعی متعهد می‌شوند که در زمان سررسید با قیمت مشخص سهم را خریداری کنند.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص شرایط اوراق تبعی تصریح کرد: اوراق تبعی شرایط خاصی دارد؛ از جمله، در زمان سررسید باید توجه کرد که، قیمت سهام در چه بازدهی قرار دارد، بیشتر یا مساوی قیمت اعمال شده یا کمتر از قیمت اعمال شده است که اصولا در زمانی که قیمت سهم کمتر از قیمت اعمال شده باشد، افراد سهام خود را به شرکت می‌فروشند، ولی اگر قیمت بالاتر یا مساوی مساوی قیمت اعمال شده باشد، سهام را یا در بازار سرمایه می‌فروشند یا سهامداری می‌کنند و فقط بابت خرید اوراق تبعی هزینه پرداخت می‌کنند.

او افزود: لذا با تعاریفی که از اوراق تبعی وجود دارد، می‌توان به این نتیجه دست یافت که در زمانی که شرکتی از جمله، شرکت‌های عرضه اولیه، اوراق تبعی برای سهم خود منتشر می‌کنند، این اطمینان را به خریدار می‌دهند که سهام شرکت فوق ارزنده است و حداقل سود بانکی نیز برای آن در نظر می‌گیرند و با این روش، شرکت‌هایی که به تازگی عرضه شده‌اند، بسیار سریع، حتی پایین‌تر از قیمت عرضه اولیه معامله می‌شوند.

روزبهانی در پاسخ به این پرسش که، انتشار اوراق تبعی برای عرضه اولیه‌ها می‌تواند سبب جذب اعتماد سهامداران شود؟، تشریح کرد: سازمان بورس و شرکت‌هایی که این سهام را ارزیابی کردند هم حتی پاسخ شفاف و روشنی در رابطه با انتشار اوراق تبعی ارائه نمی‌دهند؛ که این خود عاملی برای از دست رفتن اعتماد بازار سرمایه می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که اوراق تبعی چگونه از ضرر کردن سهامدار در بازار سرمایه جلوگیری می‌کند؟، بیان کرد: ولی اگر برای شرکت‌هایی که قرار است عرضه شوند، قانونی وجود داشته باشد که این شرکت‌ها را مجاب کنند، که اگر قیمت عرضه اولیه در یک سال کاهش  یابد برای اینکه سهامدار ضرر نکند، باید خود شرکت و متعهد پذیره نویسی اوراق  را ۲۰ درصد بالاتر منتشر کند.

او در پایان گفت: در این صورت افراد بسیاری مجددا به بازار سرمایه باز می‌گردند و اطمینان بیشتری نسبت به بازار سرمایه پیدا می‌کنند و همچنین سبب جذب نقدینگی به بازار می‌شوند.

کد خبر 3907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =