آمار صندوق های کسب و کار نوپا، بالغ

پژوهشگر سرمایه‌گذاری خصوصی با اعلام آخرین آمار صندوق های سرمایه گذاری مربوط به کسب و کارهای نوپا و بالغ و ... ۵ نکته را متقاضیان جذب سرمایه تشریح کرد.

به گزارش بیدار بورس، امیرحسین شماعی‌زاده دانشجوی دکترای مالی و پژوهشگر سرمایه‌گذاری خصوصی با انتشار مطلبی با عنوان "نکاتی برای جذب سرمایه موفق کارآفرینان" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: امروزه تعداد زیادی از کارآفرینان کسب‌وکارهای بالغ یا نوپا درصدد یافتن مسیرهای مناسب جهت تامین مالی کسب‌وکارهای خود هستند اما نمی‌دانند برای جذب سرمایه موفق باید به‌چه نکاتی توجه کنند.

تاکنون برای سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای نوپا، ۱۳ صندوق جسورانه و برای سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای بالغ، سه صندوق خصوصی در فرابورس‌ درج شده‌اند. ‌ این صندوق‌ها منابع مالی را از بازارسرمایه جذب و در شرکت‌های نوپا و بالغ سهامی خاص سرمایه‌گذاری می‌کنند. طبق گزارش انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر ایران ۳۶ صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی، ۲۶ ‌شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر خصوصی و ۷ شتاب‌دهنده نیز به‌وجود آمده‌اند که بعضا به‌جذب سرمایه کسب‌ و کارهای نوپا از طریق خرید سهام نیز اقدام می‌کنند.

کارآفرینان باید درجلسات مذاکره با انواع سرمایه‌گذاران به‌نکات مهمی دقت کنند تا بتوانند ظرفیت های کسب‌ و کار را به‌طور کامل تشریح و نظر طرف مقابل را  جلب کنند.

مهم‌ترین نکات قابل‌توجه متقاضیان جذب سرمایه

کارآفرینان باید دقت کنند روزانه تقاضاهای زیادی ازسوی کسب‌ و کارها جهت سرمایه‌گذاری صندوق‌های جسورانه و خصوصی ارائه می‌شود اما فقط تعداد کمی در فرایندهای ارزیابی موشکافانه، تایید و به‌مرحله سرمایه‌گذاری می‌رسند. بنابراین ارائه اولیه شرکت باید موجز و کامل باشد و به‌مهم‌ترین نکات مدنظراین صندوق‌ها اشاره کند.

اولین سوال برای یک صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی یا جسورانه فهم کارآفرینان از نیاز بازار، وضعیت تجاری‌سازی محصولات و برنامه‌های کارآفرینان برای توسعه‌ این کسب‌ و کار است. در نتیجه کارآفرینان باید با اطلاعات دقیق و مستدل به‌رفع دغدغه‌های ‌این صندوق‌ها بپردازند.

صندوق‌های جسورانه و خصوصی در مرحله بعد به‌میزان درآمد کسب‌ و کار و ساختارهای مالی کنونی دقت می‌کنند. آنها در ذهن، شاخص‌هایی از شرکت‌ های مشابه دارند و کارآفرین باید در مذاکره بتواند مقایسه کند. مقایسه صحیح و درست با شرکت‌های مشابه عیار واقعی هر کسب‌ و کار را نشان می‌دهد.

بخش اجرایی، نکته قابل‌توجه دیگر خصوصا برای کسب‌ و کارهای نوپا است. صندوق‌های جسورانه نسبت به‌میزان حرفه‌ای بودن گروه اجرا و همچنین ترکیب آنها در کنار یکدیگر امتیاز بالایی در نظر می‌گیرند. کارآفرینان باید قابلیت‌های گروه اجرایی و همچنین میزان سازگاری‌ این افراد در کنار یکدیگر را به‌اثبات برسانند.

صندوق‌ها به‌ عنوان سرمایه‌گذاران حرفه‌ای بر حل مسئله‌ای که کسب‌ و کار انجام می‌دهد متمرکز می‌شوند. آنها نوع ارتباط کارآفرینان با مشتریان، میزان خلاقیت آنها، برنامه‌های آنها جهت توسعه مشتریان و توانایی آنها در شبکه‌سازی و توسعه کسب‌ و کار متناسب با تغیر نیازهای مشتری را به‌دقت بررسی می‌کنند. توصیه می‌شود پاسخ‌های مشخصی نسبت به‌ هریک از موارد فوق توسط کارآفرینان آماده شود.

آخرین نکته این مسئله تاکیدی است که اعتماد مهم‌ترین رکن سرمایه‌گذاری ‌این صندوق‌ها بوده و به کارآفرینان توصیه می‌شود برای سرمایه‌گذاری به‌سراغ صندوق‌هایی بروند که از طریق شبکه‌های ارتباطی یا تایید اشخاص مختلف اعتبار بیشتری کسب می‌کنند. سرمایه‌گذاران حرفه‌ای همواره به‌ دنبال سنجش میزان صداقت، اعتبار و دانش کسب‌وکارهای متقاضی جذب سرمایه هستند. بنابراین متقاضیان جذب سرمایه باید بتوانند اعتماد لازم را برای ‌این صندوق‌ها ‌ایجاد کنند.

کد خبر 6681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =