آمریکا آماده لغو تحریم‌های مغایر با برجام است

دیپلمات ارشد آمریکایی از آمادگی کاخ سفید برای لغو تحریم‌های مغایر با برجام خبر داد و گفت: اگر تهران به گام هایی فراتر از توافق پافشاری کند، واشنگتن هم اقدام متفاوتی انجام خواهدداد.

به گزارش بیداربورس به نقل از دیپلماتیک، دیپلمات ارشد آمریکایی با اشاره به اینکه واشنگتن منتظر تصمیم ایران برای سرگیری مذاکرات وین است، گفت: کاخ سفید برای لغو تحریم‌های مغایر با برجام آمادگی دارد و تهران هم باید اقدامات هسته‌ای مغایر با برجام را متوقف کند.

وی افزود: زمان عاملی تاثیرگذار است. ایران باید موضعی واقع بینانه به مذاکرات برگردد. اگر بر برداشتن گام هایی فراتر از تعهدات برجامی پافشاری کند، آمریکا هم مسیر متفاوتی را انتخاب خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، علی واعظ مسئول بخش ایران در اندیشکده گروه بین‌المللی بحران گفت: ایران پیغام های غیر رسمی متفاوتی درباره زمان آماده شدن برای از سرگیری مذاکرات هسته ای در روزهای اخیر ارسال کرده است. دولت ابراهیم رئیسی هنوز موضع نهایی را اتخاذ نکرده و سعی می کند از این طریق، کشورهای غربی را از صدور قطعنامه احتمالی علیه ایران به دلیل کاهش همکاری باآژانس در جلسه آینده شورای حکام در۱۳ تا ۱۷ سپتامبر در وین(۲۲ تا ۲۶ شهریور)، باز دارد.

وی افزود: احتمال می رود، ایران دور هفتم گفتگوها را تا بعد از جلسه شورای حکام آژانس از سر نگیرد تا بتواند با داشتن اهرم فشاری بر سه کشور اروپایی و نگرانی آن ها از اینکه صدور قطعنامه علیه ایران مانع از سرگیری مذاکرات شود از صدور آن جلوگیری کند. اگر یک هفته قبل از نشست شورای حکام با موضع بسیار سخت تری به مذاکرات برگردد این امر به طور بالقوه می تواند نتیجه ای عکس خواسته طرف مقابل را در پی داشته باشد.

به گفته حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه، مذاکرات باید دستاوردهای ملموسی در پی داشته باشد و دولت رئیسی به دنبال آن است که ایران به عنوان کشوری مهم در منطقه شناخته شود. چرا که نقش غرب در منطقه را مغایر با منافع ایران می داند.

واعظ ادامه داد: بی تردید ایران تعلل می کند تا با دست پر تری به مذاکرات برگردد اما نمی تواند از این طریق به توافق بهتری دست یابد و در مورد به شکست کشاندن توافقی ریسک می کند که در مقایسه با سایر گزینه ها بهترین است.

کد خبر 6712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =