سه موتور محرکه برای توسعه بازار

فضای سرمایه‌گذاری بر سه رکن اصلی بازارهای مالی، نهادهای مالی و ابزارهای مالی استوار است که جز با رشد همگام و متوازن این محورها، توسعه نمی‌یابد.

به گزارش بیداربورس، رییس هیات مدیره سبدگردان «کارا» با بیان مطلب بالا درباره ضرورت رشد همگام و همگن فضای سرمایه‌گذاری گفت: سرمایه‌گذاران، مردم و شرکت‌ها فقط از این مسیر همزمان می‌توانند نسبت به تامین مالی سودآور و بلند مدت خود امیدوار باشند.   

علی خسروشاهی با اشاره به نهادهای مالی به عنوان یکی از این سه رکن، گفت: رفع انحصار از نهادهای مالی سبب می شود دسترسی عادلانه عامه مردم به این نهادها امکان پذیر شده و بر عمق بازار افزوده شود. همچنین در این مسیر، تامین مالی از یک طرف و سرمایه‌گذاری از طرف دیگر به تخصیص بهینه خود نزدیک تر می شوند.

 وی افزود: افزایش تعداد نهادهای مالی به تعمیق بازار کمک می‌کند هرچند که هر توسعه‌ای با مشکلاتی نیز همراه است، اما در بلند مدت توسعه کمی که همراه با افزایش کیفیت و کارای این نهادها باشد به طور قطع می‌تواند به توسعه بازارسرمایه کمک کند.  

این کارشناس بازارسرمایه اظهار کرد: آمار موجود نشان می‌دهد که با توسعه نهادهای مالی مانند صندوق‌های بازارگردانی، شرکت‌های سبدگردانی و مشاورسرمایه‌گذاری، شرکت‌های رتبه‌بندی و شرکت‌های پردازش اطلاعات تا حد قابل توجهی مشکل دسترسی سرمایه‌گذاران به بازار از طریق نهادهای مالی مرتفع شده است.

وی اضافه کرد: هرچند ما در ابتدای راه هستیم و هنوز تا بازار کاملا توسعه یافته فاصله داریم، اما با این وجود در مسیر درستی قدم می‌گذاریم.

سبدگردانی، واسطه غیرحرفه‌ای‌ها و بازار 

خسروشاهی تصریح کرد: در این بین یکی از نهادهای مالی که می‌توانند به خوبی به عنوان واسط بین سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای و بازارسرمایه نقش ایفا کنند، شرکت‌های سبدگردان هستند. این شرکت‌ها با توجه به رعایت الزامات و استانداردهای لازمی که نهاد ناظر (سازمان بورس و اوراق بهادار) برای آنها وضع کرده، به طور حرفه‌ای به وظیفه خود یعنی مدیریت دارایی‌ها می‌پردازند.  

وی گفت: سبدگردان‌ها می‌توانند از ورود غیرحرفه‌ای سرمایه‌گذارانی که تخصص و زمان کافی برای سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه ندارند، جلوگیری کنند؛ این روند سبب می‌شود تا بسیاری از هیجانات و رفتارهای غیرحرفه‌ای تا حدود زیادی کنترل شود.  

رییس هیات مدیره سبدگردان «کارا» در خصوص «امین سبد» توضیح داد: امین سبد، یکی از ارکانی است که در کنار شرکت‌های سبدگردان به عنوان مکمل و نقش نظارتی کمک می‌کند تا اطمینان بیشتری به سرمایه‌گذاران در خصوص سرمایه‌گذاری داده شود. امین سبد با کنترل و نظارت بر فرآیند سبدگردانی و نیز ثبت و ضبط رویدادهای مالی تا حدود زیادی این اطمینان را به سرمایه‌گذاران می‌دهد که به درستی از سرمایه آنها در فرآیند سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود.   

خسروشاهی افزود: در حال حاضر میزان کمی از سرمایه‌گذاری‌ها به طور غیرمستقیم و از طریق نهادهای مالی واسط حرفه‌ای مانند سبدگردان‌ها در حال انجام است. سال گذشته نیز با ورود بی‌شمار سرمایه‌گذاران و همزمان منابع سرمایه‌گذاری، شاهد حضور مستقیم عامه مردم و سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه بودیم که به موجب آن شاهد رشد کمتر صنعت مدیریت دارایی بودیم.   

وی اظهار کرد: امیدوارم با مجوزهایی که نهاد ناظر برای شرکت‌های سبدگردانی اعطا می‌کند و نیز با تشویق مردم برای استفاده از نهادهای واسطه سرمایه گذاری، همچون بازارهای توسعه یافته، شاهد سرمایه‌گذاری مستقیم افراد غیرمتخصص در بازارسرمایه نباشیم.

کد خبر 7026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =