خودروهای خارجی با دلار ۷۵ هزار تومان خرید و فروش می شوند

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اعلام اینکه محصولات خارجی با دلار ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان خرید و فروش می شود، چند راهکار برای ساماندهی این بازار ارائه کرد.

به گزارش بیداربورس، مهدی دادفر درباره واردات خودروهای خارجی گفت: اجرای این طرح موجب افت ۵۰ درصدی قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار می شود، گفت: قیمت خودروهای وارداتی را می توان با دلار ۷۰ تا ۷۵ هزار تومانی تطبیق داد. در حالی که اکنون دلار آزاد بین ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان است.

وی افزود: با اجرای این طرح، قیمت خودروهای وارداتی فاصله‌ای معقول با محصولات داخلی پیدا خواهند کرد. در این شرایط، خودرو ساز داخلی هم می‌تواند تلاش کند نهضت مدیریت هزینه را درپیش گرفته و هزینه تمام شده را کاهش دهد و بازار رقابتی ایجاد می شود و مشتری قدرت انتخاب خواهد داشت.

این مقام مسئول ادامه داد: تنها مشکل، تعیین تعداد برای واردات توسط شورای رقابت است که در چند سال گذشته نتوانسته به خوبی بازار را کنترل کند و سبب زیان تولید کننده شده است. باید ضمن انحصار شکنی این صنعت، رویه فعلی اصلاح و بازار خودرو با فرمولی تنظیم شود که با میزان واردات و تولید داخل انطباق داشته باشد.

دادفر گفت: دولت برای حمایت از تولید داخل بخصوص صنعت خودروسازی، می‌تواند از بخشی از منابع اصلی مانند مالیات و بیمه، چشم پوشی کند. در حال حاضر ۲۵ تا ۳۰ درصد از فاکتور هر خودرو بابت درآمد عمومی دولت و ۳۰ درصد از قیمت تمام شده هر خودرو بابت جریمه بانک‌ها پرداخت می‌شود.

وی افزود: راهکار دیگر این است که دولت تعرفه واردات مواد اولیه، قطعات و تجهیزات مورد نیاز را صفر کند که می‌تواند ۳۵ تا ۴۰ درصد قیمت تمام شده را کاهش دهد.

کد خبر 7034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =