انتظارات IEA از نفت‌خام در جهان

سازمان بین‌المللی انرژی IEA پیش‌بینی قبلی خود از تقاضای نفت‌خام در جهان را کاهش داده ولی در عین حال انتظار دارد که در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ تقاضای نفت‌خام به یکباره با رشد سریعی مواجه شود چرا که واکسیناسیون کرونا در نیمه اول سال در بخش مهمی از دنیا به پایان خواهد رسید.

به گزارش بیداربورس، این سازمان انتظار دارد که تقاضای نفت‌خام پس از یک افت شدید روزانه ۸.۸۵ میلیون بشکه‌ در سال ۲۰۲۰، در سال ۲۰۲۱ به میزان ۵.۴۵ میلیون بشکه در روز رشد کند و به ۹۶.۶۴ میلیون بشکه در روز برسد.

همچنین براساس برآورد صورت گرفته سطح عرضه روزانه نیز به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۱ رشد خواهد کرد. عرضه در سال ۲۰۲۰ به میزان قابل توجه ۶.۶ میلیون بشکه در روز کاهش یافته بود چرا که تقاضا برای سوخت کاهش یافته بود.

انتظار می‌رود که با افزایش تقاضا و همچنین کاهش تولیدات عربستان به میزان یک میلیون بشکه در روز، سطح ذخایر جهانی نفت خام به مرور کاهش یابد. اگر اعضای اوپک و اوپک پلاس کاملا به تعهدات خود پایبند بمانند، انتظار می‌رود که سطح ذخایر نفت خام در جهان به میزان ۱.۱ میلیون بشکه در فصل اول سال ۲۰۲۱ کاهش یابد.

سازمان بین‌المللی انرژی هشدار می‌دهد که افزایش قیمت نفت‌خام منجر به افزایش عرضه نفت شل توسط تولیدکنندگان آمریکای شمالی خواهد شد که برای بازار مخرب خواهد بود. البته تولیدکنندگان آمریکایی متعهد شده‌اند که سطح فعلی تولیدات خود را حفظ کنند و از سود ناشی از افزایش قیمت نفت، برای بازپرداخت بدهی‌ها و همچنین پرداخت DPS به سهامداران استفاده نمایند.

با این حال تضمینی برای پایبندی تولیدکنندگان نفت شل به حفظ سطح تولیدات در آینده نیست و ممکن است سیاست آن‌ها تغییر کند.

کد خبر 704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =