بیت‌کوین، رمزارزی که دولت‌ها را شکست میدهد

یازده سال پیش واحد پولی پا به عرصه گذاشت که با قواعد بازارهای مالی بیگانه بود، اگرچه به شکل اسکناس و سکه وجود خارجی نداشت، اما می‌شد با آن خرید و فروش کرد، سفارش آنلاین داد یا سهام شرکت‌های تجاری را معامله کرد.

به گزارش بیداربورس، بیت‌کوین، پول نامرئی بر پایه کدهای رایانه‌ای و فناوری بلاک‌چین خلق شده و به قوانین وضع شده توسط دولت‌ها دهن‌کجی می‌کند و عده‌ای معتقدند در آینده‌ای نه‌چندان دور یکه‌تاز معاملات می‌شود.

خالق بیت‌کوین کیست؟

از «ساتوشی ناکاموتو» به عنوان مخترع بیت‌کوین نام برده می شود؛ نامی مستعار و اسرارآمیز که هویت اصلی آن باوجود تلاش چندین ساله روزنامه نگاران هنوز فاش نشده است.

فرق بیت‌کوین با دیگر ارزها چیست؟

* بیت‌کوین به صورت اسکناس یا سکه وجود ندارد

* توسط بانک مرکزی یا دولتی پشتیبانی نمیشود

* تولید و توزیع بیت‌کوین در کنترل هیچ حکومت، گروه یا سازمانی نیست

* سازوکار مخفی ندارد، قوانین آن به صورت کدهای برنامه‌نویسی قابل‌مشاهده است

*بیت‌کوین پول بی‌پشتوانه است؟ بله، چرا که دارای ارزش ذاتی نبوده و تغییرات آن تابع تغییرات قیمت کالاهایی چون طلا و نقره یا نرخ تورم و افزایش نقدینگی نیست.

بیت‌کوین چگونه به‌دست میاد؟

اصطلاح‌های رایج «معدن کاری» و «استخراج» برای به دست آوردن بیت‌کوین ممکن است اینطور به اذهان متبادر کند که این پول را باید از عمق زمین و با بیل و کلنگ درآورد. البته فرایند تولید بیت‌کوین به لحاظ ماهیت شباهت زیادی به استخراج طلا از معدن دارد، اما با این تفاوت که اینجا همه چیز به صورت دیجیتال انجام شده و کار فیزیکی نداریم.

در طراحی اولیه شبکه، تعدادی مشخص بیت‌کوین تعریف شده که در دسترس نیستند و باید توسط افراد و با دستگاه‌های مخصوصی کشف شوند. اما چگونه؟

به زبان ساده باید گفت بیت‌کوین از حل مسائل ریاضی پیچیده به دست می‌آید. برای این کار دستگاه‌های محاسبات مخصوص استخراج (ماینر)، عددهای مختلف را در یک تابع ریاضی به نام تابع هش امتحان می‌کنند تا بتوانند خروجی را پیش‌بینی کنند. اولین فردی که مسئله را حل کرد وبه تابع صحیح رسید، مقدار مشخصی بیت‌کوین به عنوان پاداش دریافت میکند. سپس به بقیه افراد شبکه اعلام میشود که اینجا به جواب رسیده است؛ در نتیجه بقیه افراد به سراغ مسئله بعدی در بلوک بعدی می روند.

بیت‌کوین چگونه به‌دست میاد؟

از نگاهی فنی‌تر ماهیت سیستم بیت‌کوین بر چیزی استوار است که زنجیره بلوکی (Block Chain) خوانده میشود. این یک مدل پیشرفته در معماری پایگاه داده‌هاست که کاربران پرشمار می‌توانند به‌طور همزمان داده‌هایشان را در شبکه ثبت کنند بدون اینکه شبکه به دلیل تداخل کار کاربران از هم بپاشد و یکپارچگی‌اش را از دست بدهد. در این روش، افراد از سراسر دنیا دستگاه‌هایشان را به یک شبکه مشترک یا همان «استخر استخراج» وصل میکنند و این شبکه با توان پردازشی بالاتر به نمایندگی از استخراج کننده‌ها مسائل را حل کرده و پاداش‌ها را دریافت می‌کند. سپس پاداش‌ها بر حسب توان پردازشگرها بین افراد تقسیم میشود.

میزان پاداش تا ماه گذشته ۱۲.۵ بیت‌کوین به ازای رمزگشایی از هر بلوک بود. اما اکنون به ۶.۲۵ بیت‌کوین کاهش یافته است. دلیل این کاهش ۵۰ درصدی کنترل تورم بیت‌کوین بوده که توسط سازنده شبکه بیت‌کوین انجام شده است. چهار سال بعد یعنی در ماه مه سال ۲۰۲۴ این میزان پاداش بار دیگر نصف خواهد شد.

آیا استخراج بیت‌کوین مجانی از آب در میاد؟

اگرچه تولید بیت‌کوین نیاز به هزینه و کار فیزیکی خاصی ندارد و تمام کار را دستگاه‌های دیجیتالی انجام میدهند. اما دستگاه‌ها برق زیادی مصرف می‌کنند و تولید برق نیز امری گران است.

یک دستگاه معمولی استخراج کننده بیت‌کوین به لحاظ مصرف برق با مصرف همزمان دو یخچال و یک تلویزیون برابری میکند. اگر این دستگاه یک سال تمام مدت روشن باشد، بامصرف حدود ۱۵ هزار کیلووات ساعت برق، حدود ۴۰ بیت کوین تولید میکند. در آلمان هزینه تولید هر کیلووات برق حدود ۳۰ سنت بوده که هزینه‌ای بالغ بر چهار هزار یورو را به شبکه برق تحمیل میکند

تعداد بیت‌کوین‌های موجود در جهان چقدر است؟

تمامی بیت‌کوین‌های موجود در دنیا حدود ۲۱ میلیون عدد بوده که توسط سازنده معین شده است. تاکنون حدود ۹۰ درصد بیت کوین‌ها استخراج شده‌اند و به طور تقریبی ۲ میلیون و ششصد هزار عدد از آن‌ها برای استخراج باقی مانده که براساس آمار، روزانه ۱۸۰۰ بیت کوین جدید وارد چرخه می‌شود.

چقدر می ارزد؟ هر بیتکوین در بازارهای مالی ارزشی حدود ٥٠ هزار دلار دارد. بیتکوین دارای واحدهای بسیار ریز دیجیتالی مثل میلی‌کوین (یک هزارم) و میکروکوین (یک میلیونیوم) است (واحد پول خرد بیت‌کوین ساتوشی است که معادل ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت‌کوین است) و شما با هر مبلغی میتوانید مقداری بیت‌کوین بخرید و لازم نیست صبر کنید تا اندازه یک بیت‌کوین کامل پول داشته باشید.

چگونه میتوان بیت‌کوین را خرج کرد؟

برای ارسال مبلغ بیت‌کوین میتوان از اپلیکیشنهای کیف پول (Wallet) استفاده کرد. در این اپلیکیشن‌ها شما آدرس گیرنده و مقدار وجه مورد نظر را وارد می‌کنید و به این ترتیب شبکه تعداد بیت‌کوین‌ها را از حساب شما کم و به حساب طرف مقابل اضافه میکند. این تراکنش‌ها در نهایت شفافیت انجام می‌شود و مبلغ، آدرس مبدا و مقصد، و مسیر انتقال بیت‌کوین‌ها مشخص است. از این تراکنش‌ها با استفاده از الگوریتم‌های رمزگذاری به شدت محافظت می‌شود و سرقت کیف یا محتویات آن بی‌نهایت دشوار است.

آیا بیتکوین هم مانند پول های رایج قابل سرقت است؟

تقریبا غیرممکن است که فردی بتواند مالکیت یک حساب یا میزانی از بیت‌کوین یک فرد را در شبکه به سرقت ببرد. این به دلیل ساختار رمزمحور آن بوده که به وسیله امضای دیجیتالی محافظت میشود.

دلیل مخالفت دولت‌ها با بیت‌کوین چیست؟

به دلیل حفاظت گسترده از اطلاعات شخصی کاربران در بیت‌کوین و قابلیت انتقال وجه بدون ردی در دنیای واقعی، قاچاقچیان مواد مخدر و اسلحه و باندهای پولشویی و بنگاه‌های شرط‌بندی رو به استفاده از این سیستم آورده‌اند. ازاین‌رو دولت‌ها در قبال ارزهای دیجیتال و از جمله بیت‌کوین محتاط بوده و حتی آن را به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی ببینند.

مزیت‌های بیت‌کوین چیست؟

ارزهای واقعی در برابر بحران‌های بزرگ اقتصادی آسیب پذیر هستند. یک بحران در بازارهای مالی یا یک شوک به صنعت کافی است تا ارزش پول یا نرخ برابری آن را دستخوش تغییر کند. اما از آنجاکه مقدار بیت‌کوین در جهان محدود بوده و قوانین منحصربه فردی دارد، نسبت به آسیب‌های رایج در بحث‌های اقتصادی و مالی مصون است.

بیت‌کوین در کدام کشورها ممنوع است؟

کشورهای جهان رویه یکسانی در قبال بیت‌کوین ندارند. برای مثال ترکیه از جمله کشورهایی است که به دلیل مغایرت با قوانین اسلامی استفاده از بیت‌کوین را ممنوع اعلام کرده است، در کشورهایی ازجمله ویتنام، لهستان یا چین استفاده از بیت‌کوین ممنوع نیست اما استفاده از آن با محدودیت‌های قانونی همراه است. دلیل ممنوعیت استفاده از بیت‌کوین در کشورها نحوه استفاده از آن است. برای مثال بیت‌کوین در کره جنوبی به صورت قمارگونه مورد استفاده قرار می‌گیرد و همین مساله باعث نگرانی مسئولان از آسیب رسیدن به اقتصاد این کشور شده است. با این حال باتوجه به ویژگی بیت‌کوین به نظر میرسد، دولت ها توان مقابله با این موج جدید را ندارند و دیر یا زود باید به دیجیتالی شدن پول، تن دهند. السالوادور و کوبا کشورهایی هستند که بیت‌کوین را به رسمیت شناخته اند.

کد خبر 7277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =