سیل و آوار تورمی درصورت افزایش نرخ بهره

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین شعارهای دولت سیزدهم کنترل تورم و افزایش ارزش پول ملی است، اظهار کرد: قطعا با توجه به این جهت‌گیری یکی از موضوعاتی که ذهن سیاست‌گذاران را در این دولت مشغول خواهد کرد کنترل تورم است. اما باید به این نکته توجه کرد که آیا دولت و بانک مرکزی توانایی ایجاد رکود طولانی مدت (مانند سال‌های ۹۲ تا ۹۶) را دارند که این امر بعید به نظر می‌رسد.

محسن صادقی باطانی، در گفت‌وگو با بیداربورس ادامه داد: در صورت اتخاذ تصمیم افزایش بی محابای نرخ بهره در اقتصاد، این موضوع در مدت کوتاهی به دلیل کاهش تولید و رشد بدون پشتوانه نقدینگی منجر به سیل و آوار تورمی مجدد خواهد بود که به نظر می‌رسد علی صالح آبادی، رییس جدید بانک مرکزی نیز به این موضوع واقف باشد.  

ارتباط نرخ بهره بین‌بانکی و بورس
وی معتقد است که با افزایش بی محابای نرخ بهره جذابیت بازار سهام شدیدا کاهش خواهد یافت ویکی دیگر از دلایل اینکه صالح آبادی سیاست افزایش نرخ بهره را دنبال نخواهد کرد یا بعید است که دنبال کند، آشنایی او با بازار سرمایه و تحصیلات او در رشته مالی است که برخلاف سالیان گذشته است که عمده مسئولین بانک مرکزی تحصیلاتی در حوزه اقتصاد داشته‌اند و کمتر با بازار سرمایه آشنا بوده اند.  
او ادامه داد: چنانچه تصمیم بانک مرکزی مبنی بر اتخاذ سیاست‌های انقباضی باشد طبیعتا منجر به کاهش نسبت P/E اوراق شده و خواه ناخواه P/E  بازار سرمایه نیز کاهش خواهد یافت.  
این کارشناس بازار سرمایه توقف رشد شتابان نقدینگی در کشور را امری بعید شمرد و گفت: مادامی که در نظام اقتصادی ایران انواع یارانه های سنگین (سوخت، معیشتی، وام‌های بلاعوض و ...)  عدم بهره وری در بخش دولتی و شبه دولتی و نظام بانکی بیمار وجود داشته باشد، عارضه کسری بودجه و متعاقب آن افزایش نقدینگی ادامه خواهد داشت.

مسیر نقدینگی به کدام سمت خواهد بود؟
صادقی باطانی با اشاره به اینکه چنانچه نرخ ارز کاهشی باشد و مسکن افت قیمت خاصی نداشته باشد، احتمال خروج ارز از کشور وجود دارد، ادامه داد: درحالیکه اگر دلار افزایشی باشد، مابقی موارد تغییر خاصی نداشته باشند و سود بانکی نیز افزایش یابد، باتوجه به ریسک‌های موجود سرمایه افراد ریسک‌گریز روانه سپرده های بانکی خواهد شد.  

به برجام گره خوردیم!
صادقی باطانی احتمال اتخاذ تصمیماتی از دولت اول حسن روحانی را بعید دانست وگفت: البته در این میان مذاکرات مهم‌ترین پارامتر است؛ برعکس ادعای دولت فعلی مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند آینده اقتصاد ایران را تعیین تکلیف کند نتیجه مذاکرت و نحوه تعامل ایران با قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای است.

بررسی ریسک‌های تاثیرگذار بر بازارسرمایه
وی در رابطه با ریسک‌های موجود در بازار سرمایه گفت: هم اکنون ریسک‌های بسیار زیادی وجود دارد که همگی به نوعی بر بازار سرمایه تاثیر خواهند گذاشت.
او ادامه داد: از ریسک‌های سیاسی و اقتصادی ایران گرفته تا نرخ کامودیتی‌ها و تورم در اقتصادهای بزرگ دنیا، با توجه به درگیری سراسر دنیا با بیماری کووید۱۹ برخی اتفاقات در سطح جهانی رخ داده که تا به حال تجربه نشده و همین عوامل باعث ایجاد ابهامات در همه جوانب شده است.  

کمبود  نقدینگی در بورس با فرار حقیقی‌ها
به عقیده صادقی باطانی، نهایتا تمامی ریسک‌ها در سطح جهانی و داخلی منجر به از بین رفتن اعتماد در بین فعالین بازار سرمایه شده است و نتیجه آن نبود نقدینگی کافی در بازار است. حال آنکه در همین شرایط برخی صنایع و سهم‌ها از ارزندگی خوبی برخودار هستند و بعضا در بین سهم‌های کامودیتی محور با توجه به نرخ‌های جهانی گزینه‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.  
او با یادآوری این موضوع که بازار سرمایه در بلند مدت مانند گذشته نسبت به بازارهای رقیب بازدهی بیشتری نصیب سرمایه‌گذاران خواهد کرد، گفت: در کوتاه مدت و میان مدت سرمایه‌گذاری در سهام ارزشی و آن دسته از سهام‌هایی که دارای جریان آزاد نقد بهتری در راستای تقسیم سود هستند گزینه‌های مناسبی به نظر می‌رسند.
این کارشناس بازار سرمایه در پایان توصیه کرد: در این بین باید به ریسک کاهش قیمت‌های جهانی در آینده و کاهش یارانه‌های تولید به خصوص در بخش انرژی توجه کرد؛ سهام ارزشی که در sector مصرفی جای می‌گیرند و جریان آزاد وجه نقدی خوبی دارند بهترین انتخاب است.

کد خبر 8253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =