تمشک طلایی برای شپنا و وبملت

شاخص کل بورس اوراق بهادار طی هفته گذشته به یک میلیون و ۴۳۶هزار واحد رسید که اندکی رشد نشان می‌داد و شاخص هم‌وزن در سطح ۳۹۷هزار واحد بود که با شیب بسیار کندی، افزایش یافته بود. هفته اخیر کل ارزش معاملات کمتر از ۲۵همت بود که فضای رکودی را نشان می‌دهد همچنین به جز روز شنبه، سرانه خرید عمدتا در محدود ۱۶میلیون تومان بوده و فاصله چندانی با سرانه فروش نداشت. شنبه هفته گذشته تحت تاثیر رشد بااهمیت قیمت کامودیتی‌ها، شاهد ورود پول بودیم اما در چهار روز پس‌ازآن خروج پول حقیقی صورت گرفت و حقوقی‌ها در کل ۱.۲همت سهام از حقیقی‌ها خریدند.

خریداران نظاره‌گرند

به گزارش بیداربورس، این روزها، تمرکز فعالان بازار تا حد زیادی بر گزارش‌های ماهانه و مقایسه آن با انتظارها است با این حال فضای منفی و نزولی، ناشی از عدم وجود خریداران قوی ارزیابی شد. باوجود آنکه حقوقی‌ها در بازار نقش فعالی جهت خرید سهام EPS محور داشتند اما به نظر می‌رسد سیاست دولت برای فروش اوراق از یک جهت منابع تحت اختیار حقوقی‌های نهادی را تحت تاثیر قرار داده و از طرف دیگر، خریداران سهام را به نظاره واداشته است.

توقف مسیر صعودی نرخ بازار بین بانکی

نرخ بازار بین بانکی طی هفته اخیر تنها ۸صدم درصد رشد کرد. روند نرخ سود بین بانکی از تیرماه تاکنون صعودی بوده و این نگرانی که نرخ بازده اوراق افزایش بیشتری داشته باشد، تا حدی p.e بازار را تحت تاثیر قرار داده است. با این حال کند شدن، رشد نرخ بین بانکی می‌تواند علامتی برای توقف مسیر صعودی باشد. همچنین شنیده شده که تامین‌سرمایه‌ها و همچنین حقوقی‌های نهادی بزرگ به این نتیجه رسیده‌اند که با دولت وارد چانه‌زنی جهت تخفیف بیشتر در اوراق نشوند، زیرا دیسکانت بالاتر در اوراق‌های جدید منجر به کاهش ارزش اوراق‌های فعلی و زیان این مجموعه‌ها خصوصا تامین‌سرمایه‌ها می‌شود.

نمادهای با p.e fw حدود ۵

عمدتا در بازار سهام شرکت‌هایی با ارزش بازار متوسط و کوچک به همراه صنایع غیرکامودیتی که حقوقی‌های نهادی ندارند، p.e بالاتری از سایرین داشته‌اند اما هم‌اکنون در بازار تعداد نمادهای غیردلاری که محصول یا خدمات خود را در داخل عرضه می‌کنند و p.e fw آنها در سطح پتروشیمی‌ها است، به شدت افزایش یافته که می‌توان گفت بی‌سابقه است. به عبارت دیگر هم‌اکنون در هر صنعتی یک یا چند نماد یافت می‌شود که p.e fw آن حدود ۵ باشد و این مساله در صنعت غذایی، آشامیدنی، شکر، لوازم خانگی، ارتباطات، دامپروری، کانی‌غیرفلزی، لیزینگ، بانک و بیمه کم‌سابقه یا بی‌سابقه است. با این حال در گروه دارو و سیمان هم نمادهای p.e fw ۵ متعدد هستند که البته در گذشته نیز تکرار شده است.

خرید در قیمت‌های منفی

بسیاری از فعالان خرد بازار به استناد p.e  نسبی در روزهای اخیر به سمت شرکت‌های p.e پایین از صنایع مختلف حرکت کردند اما خریدهای آنها چندان قوی، جدی و پرهیجان نبوده و به نوعی سرمایه‌گذاران علی رغم آنکه به ارزنده بودن نمادها اذعان دارند اما حاضر به خرید در مثبت‌ها نبوده و خریدهای خود را در قیمت‌های منفی انجام می‌دهند.

تحولات بنیادی در بورس کالا

بورس کالا شاهد تحولات مهمی است که برخی فعالان بازار تصور می‌کنند به نفع صنایع نیست، البته این مساله ناشی از نحوه مخابره، اخبار مرتبط با آن است. قرار بر این است که در بورس کالا (مشابه بورس شانگ-های) قیمت پایه به صورت دستوری تعیین نگردد بلکه معاملات مانند سهام کانتینیوس(continuous) بوده و قیمت پایه هر هفته، میانگین موزون یا قیمت پایانی هفته قبل معاملات باشد. همچنین رقابت وجود دارد و سقف قیمتی تعریف نخواهد شد. دامنه نوسان هر کالا ۲درصد منفی و بی‌نهایت مثبت تعریف می‌شود. تمامی بازرگانان هم می‌توانند در طرف تقاضا حضور یابند و بهین‌یاب و نظایر آن حذف می‌گردد. همچنین کالاها به سه دسته تقسیم شده‌اند. کالاهای دارای مازاد عرضه مانند شمش، کالاهای دارای کمبود عرضه مانند ورق فولاد و کالاهایی که در تعادل هستند. شرکت‌ها می‌توانند محصول خود را برای ۱۲ماه آینده پیش فروش کنند و ۱۰درصد آن را از خریدار LC بگیرند اما در زمان تحویل قیمت بر اساس قیمت روز بورس کالا تسویه میشود و مازاد آنچه به فروش نرفته را از چندماه جلوتر می‌دانند و می‌توانند برای صادرات آن برنامه‌ریزی کنند و تیک صادرات و امضای طلایی حذف شده است. همچنین کالاهای دچار کمبود عرضه مانند ورق فولاد، باید توسط تولیدکننده وارد شود. تولیدکننده مانند فولاد مبارکه موظف است کمبود عرضه خود را از محل منابع ارزی خود در بورس کالا تامین کند و بازار را بالانس کند. در صورتی که منابع ارزی نداشته باشد از طریق منابع ارزی شرکت‌های دیگر اقدام به واردات کالا خواهد کرد. همانطور که توضیح داده شد، قطع ارتباط دلار با بورس کالا هرچند در ظاهر، قیمت‌گذاری دستوری است اما به واقع آزادسازی کامل قیمت‌ها است همچنین بازرگانان می‌توانند کالا را خریداری کرده و در انبار ذخیره بورس کالا نگهداری کنند اما هر زمان که تمایل به فروش داشته باشند، مجددا باید از طریق بورس کالا اقدام کنند لذا هماهنگی جهت عدم رقابت ناممکن می‌شود چون اولا تعداد متقاضی بالا رفته و ثانیا کل زنجیره را باید در بورس کالا عرضه کنند و نمی‌توانند محصول را به انبار خود ببرند.

درگیری  بازار جهانی با بحران انرژی

بازار جهانی با بحران انرژی همچنان درگیر است. رشد اقتصادی چین در فصل اخیر کاهش یافت که یک زنگ خطر بود. افزایش پرسرعت قیمت نهاده‌ها در بالادست باعث کاهش تولید و مصرف در پایین دست شده و نهایتا رکود-تورمی ایجاد می‌کند لذا محتمل است کشورهای بزرگ حوزه انرژی مانند آمریکا، روسیه، عربستان، قطر و نظایر آن تلاش کنند تا چین، هند و اتحادیه اروپا با اختلال کمتری در زنجیره تولید مواجه باشند.

تورم تولیدکننده به شدت بالاتر از تورم مصرف‌کننده

هم‌اکنون قیمت کالاها صعودی اما رشد اقتصادی نزولی است. همچنین تورم تولیدکننده به شدت بالاتر از تورم مصرف‌کننده بوده و این در حالی است که تورم تولیدکننده صعودی و تورم مصرف کننده عمدتا ثابت مانده یا در برخی کشورها نزولی شده است. اینکه تولیدکننده نمی‌تواند افزایش هزینه را به خریدار منتقل کند، یک زنگ خطر است.

آشتی سرمایه‌گذاران با تابلوی بورس

در اقتصاد ایران نیز این مساله دیده می‌شود. اولا PMI نزولی است ثانیا در صنایعی که مصرف‌کننده نهایی حضور دارد مانند محصولات شوینده و تایر میبینیم که نرخ فروش با شتاب بسیار اندکی رشد می‌کند و یا ثابت مانده است. ضمنا مصرف اقلام لبنی هم کاهش یافته و این نشان می‌دهد که در ایران هم در برخی اقلام، تورم تولیدکننده به مصرف‌کننده منتقل نشده در حالی که مجوز افزایش نرخ صادر شده است.

به طور کلی، ثبات قیمت‌های جهانی، ثبات نرخ ارز، نزولی‌شدن یا ثابت ماندن نرخ سود بین‌بانکی، رقابتی‌تر شدن بورس کالا و عدم تحرکات منفی دولت در زمین بورس، در کنار گزارش‌های ۶ماهه جذاب، می‌تواند منجر به آشتی سرمایه‌گذاران با تابلوی بورس شده و تعادل را به این بازار بازگرداند.

 تمشک طلایی به شپنا و وبملت رسید

گزارش‌های نیم سال به بازار مخابره شد، تا لحظه این گزارش‌های شرکت‌های کوچک و بزرگ بسیاری گزارش‌های خوبی ارائه داده‌اند، شاید باید اسکار گزارش‌ها را به فولاد مبارکه بابت مخابره گزارشی فراتر از انتظار بازار داد و تمشک طلایی را به پالایش نفت اصفهان و بانک ملت باید اعطا کرد. اما در کل گزارش‌ها قابل قبول و یک سری گزارش‌ها در کلیه صنایع فراتر انتظار بود. در صنعت فلزی و سنگ‌آهنی هرمز، فملی، ارفع، فجر، کچاد گزارش‌های خوبی روانه بازار کردند. در صنعت دارویی دلر فوق‌العاده ظاهر شد، دارو، کی بی سی و دفرا هم گزارش‌های خوبی ارائه دادند. در سایر بازار هم کلوند و کحافظ در گروه کاشی، ولساپا در لیزینگی‌ها، ونوین در گروه بانکداری، های وب در صنعت ارتباطات، شکبیر و پارس و جم پیلن در صنعت شیمیایی خوب و امیدوارکننده ظاهر شدند.

کد خبر 8772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =