عطای بازار را به لقایش بخشیدیم

شایعه وجود دستکاری در بازار، معاملات الگوریتمی و فروش اوراق دولتی موجب شده تا اعتماد به بازار سرمایه به طور کامل از دست برود و افراد حقیقی که کمتر از دوسال در این بازار وارد شدند و حتی برخی از فعالان قدیمی عطای این بازار را به لقایش ببخشند و از بازار با ضرر خارج شوند و از هرفرصتی برای خروج استفاده کنند.

رامین رضایی فعال بازار  سرمایه با اشاره به روند معاملات روز گذشته به بیداربورس گفت:  شاخص کل بورس تهران روز گذشته دوشنبه سوم آبان ماه  با کاهش ۲۳ هزار و ۶۴۷ واحدی به رقم یک میلیون و ۳۸۴ هزار واحد تنزل کرد و شاخص هم‌وزن نیز با ۷ هزار و ۹۲۷ واحد کاهش، به رقم ۳۸۰ هزار و ۱۵۷ واحد سقوط کرد. این کاهش در حالی اتفاق افتاد که نیمه های بازار نماد خودرو با افزایش تقاضا  روبرو شده بود و تا نزدیک مثبت ۴ درصد هم رسید، که اکثر فعالان بازار انتظار داشتند گروه خودرویی بتوانند تقاضا را به بازار برگردانده و صف های فروش را کمرنگ تر کنند، اما با کمال تعجب مجددا عرضه ها در این نماد سرازیر شد.
رضایی افزود: شایعه وجود دستکاری در بازار،  معاملات الگوریتمی و فروش اوراق دولتی موجب شده تا اعتماد به بازار سرمایه به طور کامل از دست برود و افراد حقیقی که کمتر از دوسال در این بازار وارد شدند و حتی برخی از فعالان قدیمی عطای این بازار را به لقایش ببخشند و از بازار با ضرر خارج شوند و از هرفرصتی برای خروج استفاده کنند.
این کارشناس بازار گفت: به نظر می رسید روز گذشته بهترین زمان برای حمایت صندوق تثبیت و دیگر حقوقی ها از بازار سرمایه  باشد کما اینکه دیدیم این اتفاق نیافتاده و اکثر نمادها و حتی شاخص کل نیز حمایت های خود را به راحتی از دست میدهند.
رضایی گریزی به صحبت های ریاست جمهوری قبل انتخابات زد و گفت: رییس جمهور محترم  قبل از انتخابات همواره شعار حمایت از بورس و سهامداران را عنوان میکردند ولی اکنون بعد از چهارماه میبینیم که هنوز هیچ برنامه ی نه از سوی دولت و نه وزارت خانه های مربوطه عنوان نمی شود، امیدواریم در روزهای اتی این سکوت شکسته شده و شاهد حمایت تمام و کمال دولت از بازار سرمایه باشیم. در این بین سرکوب بازار سهام توسط استاد مالی خوانده دانشگاه و رئیس فعلی بانک مرکزی، با بازی نرخ بهره بانکی، بیش از هر چیزی بی ارزش بودن جایگاه بازار سهام در نزد تیم اقتصادی دولت سیزدهم را نشان داد.

این کارشناس بازار در ادامه به گزارش عملکرد ۶ ماهه شرکت ها اشاره کرد و گفت: گزارش عملکرد نیمه اول سال  اکثر شرکت ها بخصوص گروهای پتروشیمی، فلزی و غذایی بسیار خوب بوده و روند رو به رشد سودآوری را در این شرکت ها دیدیم. اما اتفاق مهم حاشیه ساز بازار گزارش پرحاشیه ی بانک ملت و تاثیر منفی آن بر بازار سرمایه بود، که اشتباه بزرگتر از آن را نیز ناظر سازمان بورس داشت که تا ساعت ۱۱ نماد را متوقف نکرد و سهام با صف فروش سنگین متوقف شد. همین موضوع نیز سبب بی اعتمادی و نارضایتی بسیار از فعالان و سهامداران بوده است.
وی در پایان گفت: بسیاری از شرکت ها  از لحاظ بنیادی مناسب هستند، از نظر تکنیکال نیز در نقاط حمایتی مناسب قرار دارند و اتفاق سیاسی خاصی هم در کشور رخ نداده است و نرخ برابری دلار و ریال هم در کانال ۲۷ هزارتومان نوسان میکند، با تمام این تفاسیر امیدواریم بی اعتمادی از بازار رخت بسته و مجدد تقاضای خرید برای شرکت های پرپتانسیل ایجاد شده و شاهد رونق این بازار شویم. و امیدواریم وزیر محترم اقتصاد هر چه زودتر از تله افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم، که دور تسلسل باطل ۴۳ ساله در این کشور است خارج شود، که هر بار تورم شدیدتر دیگری را در جامعه ایجاد می کند.

کد خبر 8779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =