مردمی که نقره داغ شدند دیگر پولشان را به بورس نمی‌آورند!

مدیر سرمایه‌گذاری بیمه ملت، با بیان اینکه ریزش اخیر بازار سرمایه ناشی از جو نا اطمینانی بر اقتصاد  وشرایط کلی کشور وریسک سیستماتیک است، اظهار کرد: فعالان بازار سرمایه هنوز چشم‌اندازی مشخصی از عملکرد دولت و برنامه‌های آینده آن‌ ندارند بنابراین برای تصمیم‌گیری در خرید با مبالغ مالی بزرگ در بیم و امید به سر می‌برند.

میثم ساریان به بیداربورس گفت: ابهاماتی مانند احتمال دست گذاشتن روی درآمدهای شرکتهای بزرگ یا مواد اولیه آنها مثل نرخ خوراک پتروشیمی‌ها یا احتمال رفع معافیتهای  حمایتی از آنها در کنار روشی که دولت برای تأمین کسری بودجه در پیش گرفته فضای پر ابهامی را ایجاد کرده است. ضمن اینکه مشخص نبودن روند مذاکرات ایران با 1+5 در بعد خارجی  نیز باعث مه آلودتر شدن محیط تصمیم‌گیری و نهایتاً  باعث تضعیف سمت تقاضا شده است.

بورس هنوز جذاب است؟

وی معتقد است حداقل در کوتاه‌مدت در میان مردم جاذبه‌ای برای ورود به بورس وجود ندارد یعنی نقدینگی جدیدی از این سو وارد بازار نمی‌شود.

او با بیان اینکه خیلی از مردم دیگر ریسک ورود به بازار را نمی‌پذیرند افزود: کسانی که در سال گذشته وارد بازار شدند و باقی ماندند، نقره داغ شدند آن دسته ای هم که در صندوق‌های بادرآمد ثابت یا سپرده بانکی سرمایه‌گذاری کردند ترجیح می‌دهند سرمایه‌شان را همان جا نگهداری کنند . اما افراد ریسک‌پذیر هم با در نظر گرفتن شرایط موجود ترجیحشان بازار های دیگر است و حتا راضی به سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها که هیچ شناختی از آن ندارد، شده‌اند ولی وارد بورس نمی‌شوند.

البته یادمان باشد که این رونق و رکودها همیشه بوده و بعد از مدت زمانی که این اتفاقات از یادها برود دوباره شاهد برگشت قیمتها و ورود پول به بازار خواهیم بود. لیکن مسئله اصلی در اینجا زمان است.

افزایش اندک نرخ بهره بانکی در شرایط نرمال برای بازار خطرناک نیست

ساریان با اشاره به این موضوع که هم زمان با بالا رفتن نرخ بهره، بازار پول و سرمایه با هم مقایسه می‌شوند، گفت: به عنوان مثال اگر نرخ بهره بانکی سال گذشته 20 درصد و اکنون 21 درصد باشد این  عامل درشرایط نرمال تاثیر با اهمیتی روی بازارنخواهد شد و این تفاوت باید زیاد باشد تا بر بازار سرمایه تاثیر بگذارد. اما یک نکته را در نظر بگرید همین رشد اندک نرخ بهره در زمانی که بازار به شدت نیازمند پول است و جو رکود و ناامیدی در آن حکمفرماست اثری به مراتب بیشتر از قبل خواهد داشت. حالا اگر این افزایش نرخ بهره به اعداد بالاتر هم برسد که اوضاع را به صورت فزاینده بدتر می‌کند.

آهنگ صعودی کامودیتی‌ها پابرجاست؟ 

مدیر سرمایه‌گذاری بیمه ملت در رابطه نرخ کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی گفت: دوره نسبتا طولانی بود که کامودیتی‌ها از جمله مواد پتروشیمی و نفت رشد شدیدی نداشتند، اما مدتی است که در بیشتر آنها رشد زیادی می بینیم که ناشی از تغییرات اقتصاد جهانی است.

او ادامه داد: به نظر من به صورت عام کامودیتی‌ها با توجه به شرایط حاکم براقتصاد جهانی از این پس نوسانی خواهند بود و رشد قبلی ادامه دار نخواهد بود و از این به بعد باید به صورت موردی و کالا به کالا به آنها نگاه کرد چون مثلاً در فلزات اساسی مس و روی کاملاً می‌توانند متفاوت‌تر از فولاد حرکت کنند.

روند بازار از حواشی تاثیر نمی‌پذیرد

 وی در تشریح تاثیر حواشی بیرون بازار از جمله تغییرات ریاست سازمان بور و بخش مدیریتی آن و حواشی مانند  پلمپ شرکت بورس، کشف 82 ماینر و .... بر روند بورس، اظهار کرد: این موارد تاثیری بر بازار نخواهد داشت آنچه مهم است ورود یا عدم ورود نقدینگی به بازار سرمایه است و همانطور که ذکر شد این رویداد مستلزم تغییر در شرایط کلی اقتصادی کشور و شفاف‌تر شدن فضای تصمیم‌گیری است.

تمام صنایع بورسی مستعد رشد خواهند بود

ساریان در پیش‌بینی آینده بازار سرمایه گفت: هر چند صحبت از آینده روشن در این روزها خریداری ندارد اما قیمت‌ها در بازار سرمایه با توجه به ریزش اخیر بسیار جذاب شده و اگر بپذیریم ریسک‌های موجود به تدریج کم خواهد شد و اتفاقات آتی قابل پیش بینی‌تر، تمام صنایع بورسی مستعد رشد خواهند بود. یادمان نرود به دلیل تورمی که همواره در اقتصاد ما وجود دارد، ارزش دارایی‌های سرمایه‌ای هم باید حداقل پابه پای تورم حرکت کند. اما در این مسیر ممکن است برای مدتی دچار چالش و رکود هم بشود.

مدیر سرمایه‌گذاری بیمه ملت در پایان گفت‌وگوی خود با بیداربورس در رابطه با صنایع پرپتانسیل مطرح کرد: صنایعی از جمله  فلزات اساسی(فولاد،فاسمین و فملی) ، پتروشیمی (کرماشا، خراسان، شگویا) به واسطه چشم‌انداز صعودی نرخ دلار، پالایشی‌ها(شپنا و شتران) از صنایع پر پتاسیل خواهند بود.

کد خبر 8805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =