۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
گرانی گریبان‌گیر لاستیک شد

دومینوی گرانی محصولات در ایران در حالی ادامه دارد که اینک به بازار لاستیک رسیده و بر اساس نامه انجمن تایر به شرکت‌های عضو این انجمن، قیمت تایرهای سواری و ون در مجموع ۳۰ درصد افزایش می‌یابد که این رشد قیمت در مرحله اول ۲۰ درصد و در مرحله دوم ۱۰ درصد خواهد بود. همچنین قیمت تایرهای بایاس و رادیال نیمه سنگین، سنگین و کشاورزی، ۴۰ درصد افزایش می‌یابد، مرحله اول افزایش قیمت این تایر از ۲۶ مهرماه و مرحله دوم از ابتدای دی ماه اعمال خواهد شد و در عین حال هیچ کدام از شرکت‌ها تحت هیچ شرایطی مجاز به ارائه تخفیف نخواهند بود.

به گزارش بیداربورس، این افزایش قیمت اکنون در حالی ابلاغ شده که در بیستم مرداد سال جاری مصطفی تنها سخنگوی انجمن تایر، خبر افزایش ۱۵ درصدی محصولات تایر را رسانه‌ای کرد. بلافاصله پس از انتشار این خبر مشاهدات میدانی بیانگر آن بود که بار دیگر بازار تایر با گرانی و افزایش قیمت مواجه شده است.  
با این حال سخنگوی انجمن تایر اوایل شهریور ماه و در مصاحبه دیگری، خبر از ملغی شدن مصوبه افزایش نرخ تایر داد و اعلام کرد که افزایش قیمت به دلیل تقاضای پایین در بازار با مخالفت جدی فروشندگان تایر مواجه شده است.
در حالی که برخی از رسانه‌ها، مخالفت صریح سازمان حمایت را مانع افزایش قانونی قیمت تایر عنوان کردند اما منایی، معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، ضمن رد این ادعا گفته بود: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار در سال گذشته، مصوبات انجمن صنفی تایر در خصوص قیمت‌گذاری بایستی در چارچوب مشخص شده از سوی سازمان حمایت باشد؛ به همین جهت و به منظور انجام تکالیف قانونی، سازمان حمایت از انجمن تایر درخواست کرد تا اسناد و مدارک مرتبط با چرایی افزایش قیمت را به این سازمان ارائه کند که بلافاصله پس از این اتفاق، انجمن تایر از تصمیم خود مبنی بر افزایش ۱۵ درصدی قیمت تایر منصرف شد.
در عین حال به دلیل استهلاک بالای لاستیک، میزان فرسایش آن‌ها بیشتر از سایر اجزای خودرو است؛ بنابراین گرانی لاستیک برای افراد زیادی علی‌الخصوص رانندگان می‌تواند نگران کننده باشد.
به همین دلیل انجمن تولیدکنندگان لاستیک، این امکان را برای مصرف کننده‌ها به وجود آورده، که لاستیک را به قیمت مصوب دولتی و به دو روش حضوری و آنلاین خریداری کنند. این سهمیه که پیش از این برای وسایل نقلیه عمومی ازجمله تاکسی امکان پذیر بود، با تلاش انجمن اکنون برای تمام رانندگان امکان پذیر است.
قیمت هر جفت لاستیک ایرانی برای پراید در بازار آزاد تقریبا حدود ۸۰۰,۰۰۰ تا ۱,۲۰۰,۰۰۰ تومان و لاستیک خارجی برای پراید حدود ۱,۵۰۰,۰۰۰ تومان است. اگر بخواهید تایرهای هر چهار چرخ را تعویض کنید، مبلغ بسیار زیادی می شود، این در حالی است که نرخ لاستیک دولتی برای پراید تقریبا ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزان تر از بازار آزاد است.   

لاستیک از ارزان ترین کالاها محسوب می‌شود!
رئیس سابق اتحادیه لاستیک، روغن و پنچرگیران تهران در گفت‌وگو با بیداربورس در رابطه با افزایش اخیر قیمت لاستیک اظهار کرد: در مقایسه با قیمت خودرو و لوازم یدکی، لاستیک از ارزان‌ترین کالاها محسوب می‌شود و گرانی اخیر را با توجه به وضعیت کنونی از جمله قطعی برق و حذف شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی این صنعت نمی‌توان به دور از منطق دانست و بالاخره چرخ کارخانه‌ها باید بچرخد.

وابسته به واردات نیستیم
عباس سماواتی افزود: در حال حاضر حدود ۱۰ کارخانه تولید لاستیک در ایران وجود دارد بنابراین وابسته به واردات نیستیم و حدود ۷۰ درصد از لاستیک در داخل ایران تهیه می‌شود و تنها ۳۰ درصد واردات صورت می‌گیرد.
این روزها به علت مشکلات تحریمی، بسیاری از تولیدکنندگان با مشکلات مختلفی از جمله واردن کردن دستگاه‌ برای تولید محصولات روبه‌رو هستند و کارخانه‌های لاستیکی نیز از این مشکلات مستثنی نیستند و در وارد کردن دستگاه کاشی (دستگاهی برای ساخت لاستیک) با مشکلات زیادی از جمله گرانی روبه‌رو هستند که این مهم بر قیمت آنها نیز تاثیرگذار است.  
به گفته رئیس سابق اتحادیه لاستیک، روغن و پنچرگیران تهران، نبود دستگاه به روز و کندی در ایجاد قالب جدید در مقایسه با واردات از علت‌های عدم تامین نیاز داخلی توسط کارخانجات ایرانی است.  

بازنده گرانی لاستیک کیست؟
رانندگان را می‌توان شاکیان اصلی این پرونده افزایش قیمت دانست و کارخانه‌داران را کسانی که نسبتا سود خوبی به دست می‌آورند.  
همچنین تلاش‌ها برای فروش تایر دولتی توسط تولیدکنندگان نیز نتوانست دردی از وضعیت بازار تایر را درمان کند، چرا که طرح فروش اینترنتی تولیدکنندگان با مشکلات عجیبی مانند کمبود عرضه و ایرادات فنی بسیار همراه بوده و فروش حضوری تایر دولتی نیز به علت محدودیت نمایندگان فروش و همچنین تعداد کم تایرهای تخصیص یافته، باعث ایجاد صف‌های طولانی و فرآیندی زمانبر شده، که در نتیجه بسیاری از متقاضیان را از دریافت تایر دولتی منصرف میکند.

تاثیر گرانی تایر بر شرکت‌های لاستیکی در بورس
با این اوصاف یه نگاهی به شرکت‌های تولیدکننده لاستیک در بازار سرمایه می اندازیم تا باهم تاثیر این افزایش قیمت بر صورت‌های مالی و در نهایت سودآوری آن‌ها را ارزیابی کنیم.  

 لاستیک بارز کردستان (پکرمان)
 این شرکت در آخرین گزارش عملکرد منتشره شده، اعلام کرد: طی عملکرد یک ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۰معادل ۴,۹۴۱,۸۵۷ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که در دوره ۱ ماهه منتهی به مرداد این رقم  ۳,۶۰۲,۴۵۵ میلیون ریال بوده است.  
کویرتایر(پکویر)
این شرکت در آخرین گزارش عملکرد منتشره شده، اعلام کرد: طی عملکرد یک ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۰معادل ۱,۷۱۳,۰۴۵میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که در دوره ۱ ماهه منتهی به مرداد  این رقم  ۱,۶۹۶,۲۴۰ میلیون ریال بوده است.  
تولیدی تایر ایران(پتایر)
 این شرکت در آخرین گزارش عملکرد منتشره شده، اعلام کرد: طی عملکرد یک ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۰معادل ۱,۳۹۹,۸۸۸ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که در دوره ۱ ماهه منتهی به مرداد  این رقم  ۱,۰۱۳,۰۶۸ میلیون ریال بوده است.  
ایران یاسا تایر و رابر(پاسا)
این شرکت در آخرین گزارش عملکرد منتشره شده، اعلام کرد: طی عملکرد یک ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۰معادل ۸۲۸,۶۵۶ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که در دوره ۱ ماهه منتهی به مرداد  این رقم  ۷۷۷,۴۶۹ میلیون ریال بوده است.  

نایب رئیس انجمن تایر، با توجه به اینکه آخرین افزایش قیمت مربوط به آذر سال گذشته بود و طی این مدت مواد اولیه و هزینه‌های حمل و نقل افزایش قیمت چشمگیری داشته اند. خواستار تایید افزایش قیمت‌ ۳۰ درصدی اخیر از سوی سازمان حمایت به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، حمل‌ و نقل و واردات مواد اولیه شد.
با این حال نایب رئیس انجمن تایر با افزایش قیمت اخیر ۲۰ درصد برای تایرهای سواری رادیال و ون و ۳۰ درصد برای خودروهای نیمه سنگین و سنگین بایاس بود اما تولیدکنندگان بازهم به سود ۱۵ درصدی نمی رسند و برخی زیان‌ده شده اند. لذا ادامه روند فعلی و منع افزایش قیمت، کارخانه ها را به ورشکستگی می رساند.

کد خبر 8826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =