زنگ خطر بازار سهام را جدی بگیرید

اگر هدف دولت قفل کردن بازارها و به مدد آن فروش اوراق باشد تا شرایط بد خود را یکسال به تعویق بیاندازد علاوه بر اوراق سررسید شده مشکل دیگری نیز در پیش رو دارد و آن خروج سرمایه به سمت بازار رمز ارز است. شرایط فعلی همانند سال ۹۲ و ۹۳ نیست تا با افزایش نرخ بهره پول مردم در بانک حبس شود این بار مردم راه دیگری جز بورس، بانک، مسکن و خودرو دارند.

 هادی باقریان کارشناس تحلیل تامین سرمایه دماوند با اشاره به اینکه  کسری بودجه دولت شاید مهم ترین دغدغه این روزهای اقتصاد ایران و راه حل عبور از این تنگنا بزرگترین سوال این روزهای اقتصاددانان و تحلیلگران بازار سرمایه است به بیداربورس گفت:  فروش اوراق، فروش دارایی یا چاپ پول می تواند افق پیش روی بازار سرمایه را مشخص کند، انتخاب هر کدام از راه حل ها پیامدهایی برای بازار سرمایه خواهد داشت.  
وی افزود: درآمد فروش اوراق متناسب با بودجه پیش رفته است در حالی که در فروش دارایی ها بشدت از برنامه بودجه عقب است. اگر دولت تصمیم داشته باشد حجم بیشتری از کسری بودجه را توسط فروش اوراق تامین مالی کند، نرخ بهره ناچارا افزایش خواهد یافت. این افزایش نرخ بهره نیز کاهش نسبت قیمت به درآمد بازار را به همراه خواهد داشت.  
باقریان در ادامه گفت: اگر هدف دولت قفل کردن بازارها و به مدد آن فروش اوراق باشد تا شرایط بد خود را یکسال به تعویق بیاندازد علاوه بر اوراق سررسید شده مشکل دیگری نیز در پیش رو دارد و آن خروج سرمایه به سمت بازار رمز ارز است. شرایط فعلی همانند سال ۹۲ و ۹۳ نیست تا با افزایش نرخ بهره پول مردم در بانک حبس شود این بار مردم راه دیگری جز بورس، بانک، مسکن و خودرو دارند.
این کارشناس تحلیل تصریح کرد: پس از جلسه سازمان با مدیران بورسی و توقف فروش حقوقی ها، تقاضا بر عرضه پیشی گرفته و حداقل ترمز ریزش سهام کشیده شده است. اما آنچه که در بازار اذیت کننده است حجم بسیار پایین معاملات و خروج پول حقیقی از بازار حتی در همین دو روز مثبت بازار است که این رنگ سبز را متزلزل می کند.  
وی با بیان اینکه حجم معاملات در حدی نیست تا به رشد دو روزه آن دل خوش کرد گفت:  اگرچه طبیعت استارت یک روند صعودی جدید، شروع با حجم های پایین و افزایش حجم معاملات با مرور زمان و افزایش قیمت هاست اما خروج پول حقیقی نشانه خوبی نیست. مردم به بورس ایران بدبین شده اند؛ امیدی به رشد آن ندارند؛ یا شاید هم بازار بهتری برای سرمایه گذاری یافته اند. باقریان گفت: با توجه به ریسک های پیش رو ناشی از اقدامات دولت جدید ترجیح می دهند از بورس خارج شوند، با این تفاوت که مسیر بعدی سرمایه گذاری آنها اوراق درآمد ثابت یا خودرو و مسکن نیست، مقصد بعدی این پول ها بازار رمز ارز است. آمار غیر رسمی که از معاملات ایرانی ها در بازار رمز ارز شنیده می شود حاکی از بیشتر بودن ارزش معاملات ایرانی ها نسبت به ارزش معاملات روزانه بورس ایران است. وی در پایان گفت: به نظر می رسد با داغ تر شدن بازار رمزارز و خنجر دولت قبل، به همراه وعده های بورسی محقق نشده دولت جدید مردم به بازاری با منشا خارجی روی آورده اند که می تواند زنگ خطری برای اقتصاد ایران نیز باشد.

کد خبر 9089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =